Prostitution ett fritt val?

Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2003-07-31 00:57:00
Frecke
Forts.
Oavsett vad anledningen är måste det vara fullkommligt upp till var och en vad de vill göra med sin kropp. Det är deras kropp och inte din eller min. Jag gillar inte prostitution, och avstår därför från att prostituera mig eller besöka prostituerade i sexuellt syfte. Jag har dock inte rätt att låta min moral styra över en annan människas frihet. Är vi överens om att alla som tycker det är ok att prostituera sig gör det?
Inlägg #2: Postat: 2003-07-31 00:58:00
Frecke
Forts 2.
I så fall kan vi gå vidare. De som "tvingas" p.g.a. ekonomiska problem, kanske till följd av drogproblem, ska dessa inte skyddas? Nja. Tänk såhär.. om de nu är tvingade att prostituera sig kommer då en lag att få dem att inte göra det? Om nu lagen trots allt skulle stoppa alla från att prostituera sig vad ska de då göra för att få ihop pengar? De lär ju inte skaffa sig ett jobb som civilingenjör och dra in de 30.000 i månaden de behöver.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-31 00:58:00
Frecke
Svar 3.
De har inget annat val än att råna männsikor eller dö. Är det ett bättre alternativ? För dig kanske, men har du rätten att välja detta för dem och för deras offer? Problemet är inte prostitutionen. Problemet är att inget görs för att hjälpa de som råkat illa ut. Att förbjuda sexköp är som att slå någon på foten för att de ska glömma huvudvärken.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-31 01:02:00
Frecke
Forts.4
Om samhället hjälper de som råkat illa ut behöver de inte prostituera sig och de som vill sälja sex av sin egen övertygelse kan göra det. Alla människor har olika värderingar och olika moral. Vi ska inte sätta oss över andra och förbjuda deras yrkesval. Jag tycker gruvarbetare verkar vara ett farligt och otrevligt yrke som ingen borde utsätta sig för, men som sagt.... Vi har alla olika åsikter och ska ha rätt att ägna oss åt det vi vill.
Inlägg #5: Postat: 2003-07-31 01:11:00
Frecke
Forts 5
Den häxjakt som nu bedrivs på de prostituerade är vidirg. De framställs som om alla är nerknarkade mindre vetande som säljer sex mot sin vilja. I tyskland och många andra länder tågade tusentals stolta prostituerade för att få samma rättigheter som andra människor.
Inlägg #6: Postat: 2003-07-31 01:13:00
Frecke
Slutligen:
Jag skäms för alla moraliseranade människor i Sverige som diskriminerar de prostituerade, som ställer sig över dessa människor och talar om att deras värderingar inte är lika mycket värda. De som säger att de står på de prostituerades sida och samtidigt nekar dem varje rättighet, de som tvingar sin moral på andra människor som inte vill ha den. Ni som gömmer er bakom sexköplagen kan ju försöka förstå varför antalet prostituerade ökar.
Inlägg #7: Postat: 2003-07-31 15:27:00
Biff
Du har så rätt så!
Inlägg #8: Postat: 2003-07-31 19:32:00
tusensköna
Även i länder där sexköp är lagligt är de flesta sexköpen olaglig. Detta beror på att nästan alla prostituerade är missbrukare. De tjänar ingenting på en legalisering. Det som borde göras är att förbättra den usla narkomanvården.
Grundproblemet ligger i att samhället inte är öppet för alla.
Inlägg #9: Postat: 2003-07-31 19:37:00
Frecke
Till tusensköna: där är vi i alla fall överens i en fråga. Den usla narkomanvården bör förbättras så att de som inte vill prostituera sig slipper. Däremot anser jag att man har rätt att välja vilket yrke man vill, för tro det eller ej, det finns en hel del kvinnor och män som faktiskt föredrar att sälja sex bra betalt, egna tider, möjlighet att välja kunder framför att t.ex stå och förpacka munkar till en betydligt lägre lön.
Inlägg #10: Postat: 2003-07-31 20:09:00
Frecke
Till US
Om du läste min text ordentligt skulle du förstå vad jag menade. Prostitution försvinner inte för att den blir olaglig. Om nu 90 dina siffror är nerknarkade och behöver pengar till sin last blir det ju inte bättre för att vi förbjuder deras arbete. De måste ju fortfarande ha pengarna och kommer därför alltså fortsätta med prostitutionen under ännu sämre förghållanden eller gå över till personrån m.m.
Inlägg #11: Postat: 2003-07-31 20:09:00
Frecke
Forts. Det enda sättet att få de bättre är att hjälpa dem. Om de får hjälp kommer endast de som vill sälja sex göra det, och om de nu vill det ska de väl få göra det. Eller tycker du att din moral ska stå över deras?
Varken du vill eller inte kommer det alltid finnas männsiskor som vill sälja sex och de ska ha samma rättigheter som alla andra.
Inlägg #12: Postat: 2003-07-31 20:58:00
tusensköna
Idealet är att alla som säljer sex gör frivilligt och det har de rätt till. Idealet är att ingen köper sex. Tyvärr så är det inte så idag. Jag tror att det snarare rör sig om över 99 som gör det av tvång. Som sagt så får de inte ut något av att sexköp blir lagligt. Att sälja sex är lagligt i sverige, det är köp som är förbjudet.
Ingen skall prostituera sig, eller välja någon sysselsättning, för pengarnas skull.
Inlägg #13: Postat: 2003-07-31 20:58:00
tusensköna
Oftast försöker de sig på personrån och stöld innan de prostituerar sig. Kvinnor betraktas ofta som relativt ofarliga och har därför inte samma pondus i en rån- eller hälerisituation, och tjänar därigenom väldigt lite. Prostitution "väljs" oftast när det inte finns några alternativ kvar.
Inlägg #14: Postat: 2003-08-01 12:08:00
Frecke
till tusensköna: Du har inga som helst belägg för att 99 skulle göra det ofrivilligt. En stor del av de som prostituerar sig i Stockholmsområdet är stundenter som inte vill leva bättre än på studentnivå Jag har själv varit student på KTH och sett det. Det är bara hyckleri med en lag som säger att sälja är ok, men köpa är inte ok.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-01 12:08:00
Frecke
forts
Och som sagt. Hjälper man de som behöver hjälp är prostitution ett frivilligt arbete. Att "Ingen skall prostituera sig, eller välja någon sysselsättning, för pengarnas skull. " är ju en fruktansvärd sak att säga. det betyder att din moral och dina åsikter skulle stå över de prostituerades. INGEN ska kunna ta i från dem deras rätt att själva välja yrke, det spelar ingen roll vad din eller någon annans moral säger, och att försöka begränsa deras levebröd med lagar är ren faschism.
Inlägg #16: Postat: 2003-08-01 13:21:00
tusensköna
Frecke, jag försöker uttrycka mig lite tydligare. Jag har inte sagt något om att förbjuda prostution. Lagar varken hjälper eller skadar de som har störst problem; missbrukarna.

Mina erfarenheter och kunskaper säger mig att de är minst så många. Men även om det bara är 5 som tvingas till det så är det hemskt.
Inlägg #17: Postat: 2003-08-01 13:22:00
tusensköna
Att ingen skall välja sysselsättning efter inkomst ser jag inte som facism. Facism är när folk som är i en svagare ställning tvingas betjäna de i en mäktigare. Det jag menade var att om alla har en trygghet så har pengar ingen relevans. Då kan de som vill prostituera sig göra det, de som vill fritera munkar gör det, och alla får vad de behöver.
Inlägg #18: Postat: 2003-08-01 14:10:00
Frecke
Till tusensköna:
Jag är övertygad om att alla frihetsberövande lagar skadar. När det gäller denna lag får den endast till konsekvens att köparna kräver mer diskression vilket för säljarna betyder att det blir mer undanskymda köpplatser och större risker. Jag håller till 100 med dig om att det är oacceptabelt att människor tvingas till prostitution och trafficing är ett brott som vi måste ta krafttag mot.
Inlägg #19: Postat: 2003-08-01 14:14:00
Frecke
forts. Jag anser att man har rätt att välja sysselsättning efter precis vad man vill inkomst, arbetsbörda, arbetstider, typ av arbete, vart arbetet ligger, arbetskamrater, chef, eller att man får fria varuprover. Slaveri är tvång och vidrigt. En överenskommelse mellan två människor om utbyte av varor, tjänster eller pengar är bra.
Inlägg #20: Postat: 2003-08-01 14:39:00
tusensköna
Jag tycker att måba frihetsberövande lagar skadar, men inte alla, t.ex. lagen mot friheten att mörda. Även om prostution är lagligt sker den mesta under jorden. Man har rätt att välja sysselsättning efter inkomst, men man borde inte behöva göra det. Alla borde få vad de behöver för att det är en mänsklig rättighet, inte på grund av annat. Överenskommelser där ingen av parterna är i överläge har störst chans att bli bra för alla.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...