|
Inlägg #121: Postat: 2003-07-07 16:02:00
|
|
Fredrik |
Tyvärr kan nog även feminister trivas med de fördelarna som den kvinnliga könsrollen faktiskt för med sig. Vilket gör att fokus nästan enbart hamnar på hur kvinnans ställning och situation skall förbättras. ÄVEN i de lägen då mannen faktiskt råkar vara det förfördelade könet.
|
| |
|
Inlägg #122: Postat: 2003-07-07 17:27:00
|
|
Marlene Karnerfors |
Många feminister i dag vill behålla synen på kvinnansom svag och försvarslösa varelser och DET tycker jag är fel. varför inte uppfostra våra flickor till starka och självständigt individer... på så sätt som vi i mångt och mycket faktiskt gör här i sverige.
|
| |
|
Inlägg #123: Postat: 2003-07-07 17:28:00
|
|
forts |
Håller med Fredrik om att det just i denna diskution är ovesäntligt hur det HAR varit. utan hur det faktiskt är.. det är bara på så sätt som vi kan göra något åt situationen just nu
Tyvärr så har Många av våra feminister svårt att släppa det som har varit utan tragglar det om och om igen,
|
| |
|
Inlägg #124: Postat: 2003-07-07 17:29:00
|
|
forts. |
tex att vi kvinnor inte fick rösträtt fören så sent som ca 80 år sedan... men vad man offta då glömmer är att män bara har haft allmän rösträtt ca 20 år längre..... innan var det enbart dom rika som fick rösta... skall vi alla bli komunister och bekämpa kapitalismen för det??
|
| |
|
Inlägg #125: Postat: 2003-07-07 19:34:00
|
|
Katta |
Marlene vad har du för konstig syn på feminism? Det skulle vara intressant att veta varifrån du får din fakta om hur feminister är. Vad det gäller allmän rösträtt får du nog friska på dina kunskaper. Fundera samtidigt på varför det heter allmän rösträtt och inte manlig rösträtt...
|
| |
|
Inlägg #126: Postat: 2003-07-07 21:03:00
|
|
Björn |
Fredrik sv 101: Visst, individnivån kan bli allt för resurskrävande ibland, men man måste vara medveten om att när man generaliserar pratar man inte om sanningen, utan i bästa fall om något som ligger hyfsat nära sanningen, och därmed är man alltid ute på djupt vatten när man generaliserar. Är man bara medveten om det, så ok. Men alltför ofta kommer generaliseringar från sådana som tror att de kan bygga hur långt som helst på dem, och fortfarande prata om verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #127: Postat: 2003-07-07 21:20:00
|
|
Biff |
Kvinnligheten har inte förändras märkvärt under de senaste tretusen åren, av historiska studier att dömma. Det har dock synen på kvinnor gjort. Jag pratar inte heller om att vara nöjd utan om stolthet. De enda som inte är stolta är "typ" feminister... Jag håller med Fredrik fullständigt angående våldsbrott, eftersom det är ett kriminalitetsproblem.
|
| |
|
Inlägg #128: Postat: 2003-07-07 21:21:00
|
|
Biff |
Jag är övertygad om att en stor del av våldsbrotten oavsett kön är en kombination av alkohol och testosteron och kultur möjligen lite gener också. Det betyder att männens aggressiva beteende kanske inte går att få bort, men väl minskas. Uppenbarligen använder sig inte kvinnor av testosteron när de slåss, men att det endast skulle bero på kulturen har jag svårt att tro. Sedan kan ni ju starta en könsvendetta genom att rabbla historia om ni vill men då tänker inte jag vara med.
|
| |
|
Inlägg #129: Postat: 2003-07-07 21:26:00
|
|
Biff om generaliseringar |
Generaliseringar är ett hjälpmedel så länge man håller sig till just generaliseringar. Man får absolut inte blanda in individer tex homosexuella eller våldtäksmän eftersom de utgör en minoritet som förmodligen skiljer sig oerhört från resten.
|
| |
|
Inlägg #130: Postat: 2003-07-07 21:57:00
|
|
Björn |
Biff: Men är inte alla individer? Om man inte ska blanda in individer när man generaliserar så hamnar man ju just där att man inte ska generalisera överhuvudtaget.
|
| |
|
Inlägg #131: Postat: 2003-07-07 23:05:00
|
|
Biff |
Som sagt, det är ju bara ett hjälpmedel och inget retoriskt grepp, som det här exemplet: "Varför våldtog den här mannen en kvinna? Jo, det är ett sätt för honom att visa sin makt över kvinnan." Vi lägger in en generell slutsats över orsaken till brottet som begåtts av en individ. Slutsatsen är frestande nära att fria individen från brottet och skylla på halva mänskligheten.
|
| |
|
Inlägg #132: Postat: 2003-07-07 23:15:00
|
|
Björn |
Biff: Ok, jag förstår. Men då är väl slutsatsen enligt min mening att man kan hålla på med generaliseringar under förutsättning att man är VÄLDIGT medveten om vad man gör. Man balanserar på slak lina, och det måste man vara medveten om.
|
| |
|
Inlägg #133: Postat: 2003-07-08 17:26:00
|
|
Biff |
Absolut!
|
| |
|
Inlägg #134: Postat: 2003-07-12 19:57:00
|
|
Katta |
JAg skriver det igen....
Marlene vad har du för konstig syn på feminism? Det skulle vara intressant att veta varifrån du får din fakta om hur feminister är. Vad det gäller allmän rösträtt får du nog friska på dina kunskaper. Fundera samtidigt på varför det heter allmän rösträtt och inte manlig rösträtt...
|
| |
|
Inlägg #135: Postat: 2003-07-16 12:53:00
|
|
Veronica |
Måste bara instämma i vad katta undrar... Jag menar, om det skulle varit en artikel om att kvinnan ska sluta med att leka hjälplös så visst. Men när du Marlene börjar hojta om rakning och stringtrosor tycker jag att det känns som att grundbudskapet ? spårar ur.
|
| |
|
Inlägg #136: Postat: 2003-07-16 20:24:00
|
|
Marlene Karnerfors |
Grundbudskapet är just det attdet klagas och kastas på tok för mycket smuts innom feminismen... man kommer sällan någonvart... se bara på VAD i artikeln som det blev deskution om...... DET var en sak av många jag skrev
och var jag får min information Katta??den har jag fått genom erfarenhet av hur jag har blivit bemött
|
| |
|
Inlägg #137: Postat: 2003-07-16 23:11:00
|
|
Katta |
Men Marlene vad är det som klagas på inom feminismen? Det blev debatt kring din rakning och dina stringtrosor för det är det som du beskriver i din artikel... sen skriver du som ovan att det kastas smuts!?! inom feminismen, men vem förstår vad du egentligen syftar på?
|
| |
|
Inlägg #138: Postat: 2003-07-18 11:55:00
|
|
Marlene |
veronika: det var en av sakerna jag skrev om... det jag stör mig på är det att man har satt upp en bild av hur en riktig feminist skall vara så hårt att alla som faller utom den mallen automatiskt räknas bort... jag hinner sällan så långt som att vädra mina åsikter innom feminism innan folk redan har dömt ut mig som hjälplös bimbo bara på grund av hur jag ser ut och är klädd... det tycker jag är fel...
|
| |
|
Inlägg #139: Postat: 2003-07-18 11:56:00
|
|
forts |
feminister om några borde vara openminded och se utöver fasader.
skall jag verkligen behöva ändra hela min personlighet för att bli tagen på allvar??
|
| |
|
Inlägg #140: Postat: 2003-07-18 18:21:00
|
|
Alvunger |
Nej, inte skall du ändra din personlighet. Dina åsikter, attityder, värderingar och tankar skall absolut bevaras. Men sitter de verkligen i det yttre? Menar du att din personlighet utgörs av din fasad? Är din personlighet string o klackar? Många feminister anser att kvinnlig underordning går hand i hand med männens objektifiering och sexualisering av den kvinnliga kroppen.
|
| |