|
Inlägg #141: Postat: 2003-07-18 18:22:00
|
|
forts |
Vill man råda bot på det, är det inte en toppenbright idé att objektifiera och sexualisera sig själv, det är aningens motsägelsefullt. Det är såklart inget fel att göra sig sexig och åtråvärd, men många feminister har som strategi att inte använda sig av de "klassiskt manliga påbjudna idealen", dvs de ideal som får kvinnan att känna att hennes sexighet ligger i att visa så mkt hud som möjligt, ha höga klackar etc.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2003-07-18 18:23:00
|
|
forts |
det går att uttrycka sin personlighet på andra sätt än "titta på mig, jag är sexig." Det finns en hel industri som exploaterar den kvinnliga kroppen. Anser man att det är fel, bör man inte låta sin egen kropp exploateras. Anser man inte att det är fel, tycker jag gott man kan ha de där klackarna o stringen o pushup o urringning osv. Men då skall man vara medveten om att man går i gamla upptrampade spår och bevarar en kvinnosyn som ofta kallas förlegad, men visst lever den.
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2003-07-18 18:23:00
|
|
forts |
för visst har vi andra värden än att fixa att tränga ner oss i trånga kläder, lägga en halvtimme på smink, samt balansera i höga klackar? Och du, kanske är det just FÖR ATT feminister ser utöver fasader som de finner ditt utseende motsägelsefullt? Jag menar om du dryftar dina feministiska åsikter o personen i fråga hör att du har vettiga poänger, men sedan glatt går i sexualiseringens attiraljer...
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2003-07-18 18:24:00
|
|
forts |
Tja... Då undrar man ju... Nu säger jag inte att det är så här. Jag har aldrig träffat dig o vet inte hur du ser ut. Dessa kommentarer baseras enbart på din text o dina kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2003-07-18 18:58:00
|
|
Marlene Karnerfors |
nja att jag har kläderna jag har är för att jag trivs i dom och om det är motsägelsefullt så ok.... jag gör det inte enbart för att behaga män utan för att JAG tycker att det är vackert... jag tycker om att omge mig av sådant som är estetiskt tilltalande.... det gäller även mina kläder.... hadde gärna sett att min kille gick runt i kostym dagligen med om han nu hadde trivts i det men det skulle knappast folk skrika var sexistiskt,
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2003-07-18 18:58:00
|
|
forts |
jag går offtast omkring i slitna jeans och en allt för stor skorta både hemma och på jobbet, men då och då vill jag klä upp mig och vara fin... det skall inte ha något med mina politiska åsikter att göra men ändå så är det just DET som sticker folk mest i ögonen....
|
| |