Slyna, slampa, feminist - Javisst!

Showing page 5 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #81: Postat: 2003-07-06 16:27:00
Fredrik
Björn: Håller med om att det vore lite löjligt över att vara stolt över sitt kön. Det förutsätter ju att man ser sitt eget kön som bättre på något sätt. Samhället är ett samlingsnamn jag använder när jag syftar på kulturen, omgivningen och strukturerna som utformar våra liv. Fast det är klart. Ibland använder jag ordet för att syfta på etablisemanget och då kanske det blir förvirrande. Du får titta på vilket kontext det är skrivet i och därifrån försöka lista ut vad jag menar... ;
Inlägg #82: Postat: 2003-07-06 16:30:00
Fredrik
Folk. Ja. Du, jag, vi, oss. Människor i gemen. Och angående den emotionella missären. Må så vara för vissa sexköpare, men långt ifrån alla. Finns faktiskt gott om människor som helt enkelt tänder på makten som man får av att ha 100-ig kontroll, eller på att få utöva vilka sexuella preferenser de nu har med någon utseendemässigt attraktiv människa av motsatt eller samma kön.
Inlägg #83: Postat: 2003-07-06 16:36:00
Björn
Fredrik: Ang. prostitution kanske jag kan för lite, det är möjligt att du har rätt. Men vad beträffar Samhället och Folk kan begreppen inte undgå att bli lite dimmiga, eftersom vi lever i olika omgivningar och känner olika människor med olika värderingar.
Inlägg #84: Postat: 2003-07-06 16:42:00
Björn
För att förtydliga lite: det finns ju inga "människor i gemen", utan alla är ju unika som individer. Men sedan kan olika föreställningar om saker och ting vara i majoritet, men vad majoriteten tycker varierar beroende på ålder, var man bor, utbildning osv. Vem är Medelsvensson? En 43-årig tjänsteman på försäkringskassan i Tranås? Du inser ju själv hur absurt det blir.
Inlägg #85: Postat: 2003-07-06 17:11:00
Marlene Karnerfors
vad alla människor har snöat in på det där med rakningen????
av det jag skrev så skulle jag själv klassa det som det minst provokativa.....
och bara för att jag inte råkar tycka som dom flesta anda så innebär det INTE att jag tänker gömma mig och hålla tyst. jag har inte anklagat någon annan för att vara varesig mindre vetande eller fördömda för det. Jag förespråkar att alla skall ha sin rätt att säga sin mening,
Inlägg #86: Postat: 2003-07-06 17:11:00
Forts
vi lever i ett fritt land men det verkar sådana som RM inte förstå då personen gång på gång på gång går på mig med personangrepp. kommer du verkligen inte på något bättre att skriva. jag fick till en börjanintrycket att det faktiskt fanns något innanför pannbenet på dig men jag kan ju ha misstagit mig så korkad och blåögd som jag nu är.
Inlägg #87: Postat: 2003-07-06 17:19:00
Björn
ALLA människor har väl inte snöat in sig på det? Under den här kommentarraden var det väl ganska länge sedan någon pratade om Gillette?
Inlägg #88: Postat: 2003-07-06 18:53:00
Alvunger
Feminism handlar om långt mer än kön! Största missförståndet idag. Feminism handlar om individer, rätten att få vara människa, den slags människa man vill. Jag har aldrig sagt att vi skall sudda ut skillnader mellan människor, o att de enda som får vara kvar är de rent könsliga. Fram för skillnader! Från individ till individ.
Inlägg #89: Postat: 2003-07-06 18:53:00
forts
Men kollar vi som det ser ut nu, så har vi två huvudkategorier varav man får välja nåja, man föds till ett, ett fåtal människor väljer EN o sedan köpa det paket som följer med. Oh förresten, ser att fredrik skrivit det jag menar i svar 80. Vi verkar vara överens om en del, men iaf, för mig är det extremt viktigt att framhålla att feminism inte bara handlar om kön. Jag är inte bara kvinna. Jag är också vit och hetero.
Inlägg #90: Postat: 2003-07-06 18:54:00
forts
Dessa aspekter präglar till stor del mitt liv oxå! En välutbildad o välavlönad medelklasskvinna är månne inte ett offer ekonomiskt, men nog kan hon drabbas av sexualiserat våld, förnedring, o nedvärdering som vilken kvinna som helst? O kanske har du rätt i Fredrik att det som döpts till "hedersmord" inte ingår i "svensk kultur" definiera det om du ka
Inlägg #91: Postat: 2003-07-06 18:54:00
forts
men kvinnor mördas o misshandlas i ALLA kulturer, det är nåt som män världen över har gemensamt. O på det viset är väl kvinnor offer, liksom alla som utsätts för sådan behandling. Björn kan ha rätt i att vi definierar offer olika.
Inlägg #92: Postat: 2003-07-06 19:01:00
Björn
sv 88-91: Men jag kan inte undgå att bli lite förvirrad av din argumentation. Först argumenterar du för ett individualistiskt förhållningssätt, vilket jag absolut ställer upp på. Senare i svar 91 gör du en generalisering: "...nåt som män världen över har gemensamt". Där börjar du plötsligt generalisera med avseende på kön. Kan du förstå min förvirring?
Inlägg #93: Postat: 2003-07-06 19:03:00
Björn
ALLA kvinnor blir ju faktiskt inte utsatta för övergrepp, och ALLA män begår inte övergrepp.
Inlägg #94: Postat: 2003-07-06 20:02:00
Marlene Karnerfors
det misshandlas och mördas män över hela världen med och jag tycker personligen att det är lika fruktansvärt oavset vilket kön personen har och oavsett vilken sexuell läggning och oavsett ras eller hudfärg
Inlägg #95: Postat: 2003-07-06 20:56:00
Alvunger
Ja Björn jag förstår din förvirring. Detta problem hamnar man jämt i i dessa disk. Nej, ALLA blir inte o ALLA gör inte. Jag reagerade dock på Fredriks hänvisning ? till att dessa företeelser hör till "andra kulturer" varpå jag skrev att det är en företeelse som sker i alla. Självklart menar jag inte att ALLA män utför detta. Vi kan dock konstatera att mäns våld mot kvinnor är långt mer frekvent än vice versa.
Inlägg #96: Postat: 2003-07-06 21:02:00
Alvunger
Å en sak till. Psykiska o sexuella övergrepp är en sort som är svårt att mäta. Men jag läste om en undersökning där det kom fram att var fjärde kvinnliga elev känt sig utsatt för sexuella trakasserier. Det är ju ett ganska stort antal eller hur? Å vad menar jag med detta? Jo, vi skall absolut inte säga att alla män sexmobbar o slår kvinnor, men vi skall heller inte minimalisera det som om det bara var ett par st rötägg som inte får ordning på sig.
Inlägg #97: Postat: 2003-07-06 21:03:00
forts
Det är trots allt ett ganska vanligt fenomen, o jag kan nästan lova att i princip varje kvinna du frågar kommer berätta att de känt sig utsatta, fysiskt, psykiskt el sexuellt. Ja, det är självklart lika illa vem som än gör det Marlene, men det finns en huvudproblematik om man kollar globalt sett, där den ena halvan strukturellt våldför sig på den andra. Samma struktur ser vi om vi jämför "vita" och svarta".
Inlägg #98: Postat: 2003-07-06 21:15:00
Björn
Att problemen med övergrepp är stora vet jag, men jag tror man bedrar sig själv genom att titta på strukturer. Strukturer misshandlar inte, det gör individer. Strukturer våldtar inte eller bränner kors, det gör individer.
Inlägg #99: Postat: 2003-07-06 21:18:00
Björn
Hur förklarar du annars det våld mot kvinor som finns? När jag växte upp fanns en i o f sig sexistisk moral som löd: "en kille får ALDRIG slå en tjej". Om en kille slog en annan kille var det åtminstone inte lika förkastat. Trots denna rätt grundmurade kultur ser vi att våld mot kvinnor förekommer. Det förekommer alltså våld mot kvinnor TROTS kulturmönstren, inte på grund av.
Inlägg #100: Postat: 2003-07-06 21:21:00
Björn
Sedan inser jag ju att det är ett sexistiskt sätt att resonera på att det skulle vara en skillnad i vilket kön det brukas våld mot. Jag bara menar att om vi ser till kulturmönstren kanske det kan förklara eventuell lönediskriminering, men inte hustrumisshandel, våldtäkter osv.
Showing page 5 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...