Slyna, slampa, feminist - Javisst!

Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #61: Postat: 2003-07-06 13:12:00
Björn
Apropå offermentalitet verkar det som om debattörerna har olika definitioner av ordet. Är offermentalitet "jag är förtryckt, kommer alltid att vara det och kan inte göra något åt det" eller är det "jag är förtryckt, och det är därför jag måste göra något åt det"? Det är en språkfråga som kanske skulle redas ut.
Inlägg #62: Postat: 2003-07-06 13:24:00
Björn
sv 54-56: Visst finns det orättvisor grundade på hudfärg, sexuell läggning osv som bör bekämpas, men är det verkligen en del av feminismen? Utvidgar du inte begreppen lite väl mycket nu?
Inlägg #63: Postat: 2003-07-06 13:39:00
Biff
Fredrik och Josefine. Jag är medveten om att många feminister vill få bort genuset i samhället. Män och kvinnor får inte skilja sig mer än i utseendet. Det flesta kvinnor jag känner vill däremot inte få bort genuset, för de är stolta över att vara kvinnliga. Kvinnlighet ses för tillfället som något positivt till skillnad från manlighet.
Inlägg #64: Postat: 2003-07-06 13:39:00
Biff
Visst kan kvinnligheten utvecklas mer på insidan inte mig emot, men det är inte feministernas ensak. "-Du ska vara STOLT över att vara kvinna! -Ehh... varför skulle jag skämmas?" Kvinnor har på inget vis ett sämre liv än män! Vad menar du med "status" förresten Josefine? s54
Inlägg #65: Postat: 2003-07-06 13:51:00
Björn
sv 63: Hur är kvinnan när hon är kvinnlig? Vad innebär det att vara kvinnlig? Jag antar att du sitter på någon slags definition, eftersom du använder ordet.
Inlägg #66: Postat: 2003-07-06 14:57:00
Marlene Karnerfors
en man skall i lika stor grad som en kvinna kunna vara stolt över sig själv och sitt kön, och att helt ta bort könsskilnade kan man inte göra, har man helt tappat det att vi ÄR olika och att det är meningen att vi skall kompletera varandra?? människan är född att leva mom inte i flock så i familjer,
Inlägg #67: Postat: 2003-07-06 14:57:00
forts.
män har det rent fysiks övertaget dom är kraftigare bygda och deras kroppar är offta konstruerade att kunna tåla mer än vad kvinnor gör medan kvinnor har fördelar innom andra områden, varför skall vi sudda ut den skilnaden?? Jag förstår det verkligen inte alls???
Inlägg #68: Postat: 2003-07-06 15:09:00
RM
Nej Marlene, du förstår verkligen inte alls. Det var det mest sanna jag har läst idag. Om du hoppar över rakningen ett par dar och läser en bok istället så kanske...
Inlägg #69: Postat: 2003-07-06 15:30:00
Björn
sv 66: Hur kan man vara stolt över något man varken valt eller presterat själv? Det som kommer med födseln kan man ju inte styra över själv, och varken känna stolthet eller skämmas över de saker man inte presterat själv kan väl vara rationellt?
Inlägg #70: Postat: 2003-07-06 15:38:00
Fredrik
Josefin: Skulle en alkoholiserad uteliggare, en hivsmittad pundare, eller en mördare som sitter i fängelse ha mer status än en ensamstående mamma om hon är invandrare eller inte är inte relevant. Feminism handlar om kön, inte om etnicitet? Det tvivlar jag starkt på. Om inget annat är det ju bara att titta på samhällets behandling av de samma. Vem tror du folk känner mest sympati/identifikation med?
Inlägg #71: Postat: 2003-07-06 15:40:00
Fredrik
I vilket fall är inte statusen viktig här. Status kan ju knappast hjälpa pundaren när han dör av en överdos av heroin, uteliggaren när han fryser ihjäl en sträng vinter, eller mördaren när han dödas i en kriminell uppgörelse.
Inlägg #72: Postat: 2003-07-06 15:44:00
Fredrik
Vad gäller offermentaliteten hos vissa feminister så är den viktig att komma ifrån: 1 för att den ger en snedvriden bild av samhället, dess problem och hur de bör lösas. Den välutbildade och välavlönade medelklasskvinnan är faktiskt inte ett offer. Och den kriminaliserade invandrarpojken tillhör inte den styrande eliten. Även om båda två ändå kan bidra till att öka könsförtrycket och då inte BARA det som riktas mot kvinnan.
Inlägg #73: Postat: 2003-07-06 15:46:00
Björn
Reflektion över inlägg 70: Vem är "samhället", och vilka är "folk"? Kan tyckas självklart, men kan det vara så att Josefin och Fredrik har olika definitioner av "folk" och "samhället", och därför gör olika observationer?
Inlägg #74: Postat: 2003-07-06 15:48:00
Fredrik
2: för att bilden av kvinnan som offer faktiskt ingår i den könsstereotypa uppfattning som just ser till att hålla kvinnan nere. I Sverige finns det inga traditioner som säger att en kvinna ska hedersmördas eller misshandlas då hon inte behagar mannen. Snarare är det just uppfattningen om kvinnan som svagare samt godare och oskuldsfullare än mannen och därmed i behov av hans skydd som håller tillbaka henne.
Inlägg #75: Postat: 2003-07-06 16:03:00
Fredrik
Björn: Ok. Fast jag köper nog inte riktigt att det skulle vara en sjukdom. Man kan bli sexberoende, men det är ju knappast något man måste bli bara för att man köper sex. De flesta manliga torskar och i princip alla kvinnliga torskar är ändå normala människor som inte lever i social misär. Det kan man inte direkt säga om heroinisterna
Inlägg #76: Postat: 2003-07-06 16:07:00
Björn
Nej, kanske inte social, men väl känslomässig misär. Jag har sett reportage på TV om sexköpare, och åtminstone de som var med i reportaget framstod som väldigt trasiga individer känslomässigt, och de verkade långt ifrån lyckliga med sina liv.
Inlägg #77: Postat: 2003-07-06 16:15:00
Fredrik
Biff och Marlene: Vad är manligt och vad är kvinnligt? Det har ju knappast varit samma sak i alla tider och alla kulturer. Vi vet ju inte om det finns något biologiskt betingat beteende som är avhängigt av kön, och vari det beteendet skulle ligga i. Att dina väninnor är nöjda med sin roll stämmer säkert Biff. Du känner troligtvis inte de kvinnor SOM inte är nöjda. Dessutom kan ju vare sig du eller dina vänner säkert veta ifall de hade gjort samma val om inte samhället ställt de kraven de gjort.
Inlägg #78: Postat: 2003-07-06 16:21:00
Fredrik
Marlene: Trodde du just vände dig emot de som avkräver ett visst beteende/utseende av dig bara för att du har ett visst kön. Men jag kanske missförstod. Var din artikel ett inlägg om hur man som kvinna BÖR vara för att fylla sin pusselbitsroll i samhället? Att de kvinnorna som inte vill vara som dig är dåliga människor för att de inte är som kvinnor skall vara?
Inlägg #79: Postat: 2003-07-06 16:22:00
Björn
Fredrik: Så var vi där igen, "samhället" ställer krav. Vem är samhället?
Inlägg #80: Postat: 2003-07-06 16:23:00
Fredrik
Varför ska vi sudda ut skillnaderna? Det vi ska sudda ut är kraven på individer baserat på det kön de tillhör, eftersom det hindrar individens fria val och dennes strävan efter lycka.
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...