Slyna, slampa, feminist - Javisst!

Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #21: Postat: 2003-07-04 15:12:00
Michael Lundahl
Josefien: Och menar du att det inte kostar ansträngning eller smärta att vara "manlig" då?
Inlägg #22: Postat: 2003-07-04 18:15:00
Viktor
Vad då ansträngningar, en man? Enda gången som det krävs ansträngningar är när man ska fälla liberalkvinnor med silikontuttar och högklackade skor på Stureplan, och någon större fara finns det inte heller att bli våldtagen.
Inlägg #23: Postat: 2003-07-04 20:11:00
Urban
Josefin är som vanligt ute med sin litania om hur synd det blir om en massa andra för att någon väljer att raka sig och ha string. Och är först lite tolerant med: ha string och jag tycker det är cool och raka dig gärna för att sedan moraliserande fortsätta med: tänk på alla tonåringar som vill ha string, vill raka sig och får anorexia. Med den logiken kan vi lika gärna förbjuda allt. Nu.
Inlägg #24: Postat: 2003-07-04 20:26:00
Viktor
Stringtrosor ger svamp, och svamp luktar illa. Ungefär som den danska osten "Svarta Sara", den smakar gott, osten menar jag.
Inlägg #25: Postat: 2003-07-04 21:35:00
Marlene Karnerfors
viktor.... nä inte riktigt så.. man kan få svamp om man har för täta byxer
stringtroser släpper igenom tillräckligt med luft för att man skall kunna undvika det
Inlägg #26: Postat: 2003-07-04 22:19:00
Viktor
Mina kommentarer är inte menade som personliga förolämpningar, varken Michael eller Marlene, ni skriver bra bägge två. Jag vill komma åt den stora skaran ”tabloidläsare” som onanerar med sexistiska rubriker. Att ni försöker skriva seriöst får inte dessa läsare någon behållning. Men i ärlighetens namn, om man vill ha många läsare är sexistiska rubriker en bra metod. Lennart Ekman skojade en gång med rubriken ”Jag låg med grannens dotter”, och fick 4352 läsare.
Inlägg #27: Postat: 2003-07-04 22:22:00
Viktor fortsätter
Lennarts artikel handlade om miljön. Hade han haft en annan rubrik, miljöinriktad, hade läsarantalet legat på 32 läsare. Om du som läsare känner dig träffat är jag lycklig.
Inlägg #28: Postat: 2003-07-04 23:14:00
Biff
Josefine, kvinnlighet innebär säkert en massa ont och andra hemskheter. Men det innebär också framgång och makt sexuell hos männen. Vissa kvinnor väljer det ena och andra det andra. Man kan försöka välja båda, men blir förmodligen utbränd efter ett tag. Dans och högklackat hör inte ihop och anses inte kvinnligt, utan mer som någon form av östrogenöverdos. Ditt skämt om våldtäkter var löjligt. Att feminster vill omdefiniera kvinnligheten är något som jag djupt ogillar!
Inlägg #29: Postat: 2003-07-05 00:40:00
Pimme
Jag tycker att Josefine A här skriver mkt klokt. Hur kan du Marlene bli trakasserad för att du rakar könshåret, visar du upp detta för alla eller? Säger tjejerna i omklädningsrummet fy fy. Nej, kunde just tänka det.
Inlägg #30: Postat: 2003-07-05 18:33:00
Samuel
svar till 21: för en man:det räcker att gå upp på morgonen.En man blir aldrig "omanlig" av att inte fixa med sitt utseende.Slarvig möjligen.
För en kvinna att bli "kvinnlig":måste däremot fixa en hel del.även för att se "naturlig" ut.Annars blir hon slarvig och okvinnlig.
Det är en jävla skillnad.
Inlägg #31: Postat: 2003-07-05 18:45:00
Fredrik
Pimme: Jo, det kan de. Jag har tjejpolare som inte vågar erkänna för sina kompisar att de rakar sig, eftersom de skulle få så mycket skit då. Men visst. Det går ju åt andra hållet också. Tjejer som känner sig tvungna att raka sig för att de är rädda att killarna inte ska vilja ha dem annars. Sedan har vi ju pojkarna, och de idealen och förväntningarna som tvingas på dem av samhället, flickorna kvinnorna och de andra pojkarna. Men detta talas ju inte högt om.
Inlägg #32: Postat: 2003-07-05 18:47:00
Fredrik
Biff: De flesta feminister i Sverige vill inte omdefiniera kvinnlighet. De flesta feminister vill helt och hållet ta bort den. Manligt och kvinnligt ska inte finnas annat än som en klassifikation på vilka könsceller du råkar besitta. Fast det är klart. Gör man det så blir det ju jobbigare för sådana som dig att orientera dig i världen. När man måste börja betrakta och behandla andra människor som individer istället för stereotyper.
Inlägg #33: Postat: 2003-07-05 18:51:00
Fredrik
Daniel: Nej, utseendefixeringen hör mer till kvinnans ok än mannens. Men det finns gott om andra krav som ställs på mannen i egenskap av representant för hans kön. Han ska vara framgångsrik, självsäker, stark, självständig, rik, ha status, vara äldre, kunna ta hand och ge trygghet dvs aldrig själv gråta eller vara otrygg, osv.
Inlägg #34: Postat: 2003-07-05 18:53:00
Fredrik
Att även män lider av den könsroll de tilldelas visar ju statistiken tydligt. För allt prat om hur synd det är om flickorna i dagens samhälle så är det ändå pojkarna som har sämst betyg, pluggar vidare minst, oftast hamnar i arbetslöshet, tar livet av sig mest, knarkar mest, super mest, hamnar i kriminalitet mest, utsätts för våldsövergrepp mest, blir bostadslösa mest, blir utslagna mest osv.
Inlägg #35: Postat: 2003-07-05 18:54:00
Fredrik
De största vinnarna i dagens samhälle och pga dagens könsroller må vara män, men de största förlorarna är faktiskt också män. Något som ytterst sällan berörs i debatten. Feminismen MÅSTE ta sig ifrån offer-mentaliteten om vi ska kunna komma vidare i jämställdhetssträvandet.
Inlägg #36: Postat: 2003-07-05 18:59:00
Fredrik
Josefin: Vad gäller biten om att du tycker det är synd att hon använder orden slampa och slyna för att beskriva sig själv. Tja, dagens räddsla för vad flickor kallas på skolgårdarna säger egentligen mer om de vuxnas syn på kvinnans sexualitet än barnens syn på densamma
Inlägg #37: Postat: 2003-07-05 19:00:00
Fredrik
Varför har vi hur många ord som helst som ska beskriva det negativa hos en kvinna som har mycket sex och med många olika partners, men inget sådant ord alls för män i samma situation? Ett sätt att komma tillrätta med det är kanske att göra som de amerikanska bögarna gjorde med ordet gay. Ta det till sig, använda det och sluta att skämmas för att man är det. "So what om jag är en slampa? Jag gillar att ha mycket sex och skäms inte för det. Jag gör ju ändå bara som ni männen gör."
Inlägg #38: Postat: 2003-07-05 19:11:00
Björn
Jag har halvt på skämt, halvt på allvar en lite vidare idé: varför inte komma överens om att från och med nu finns inga fula ord? Då kan vi ju inte förolämpa varann, eftersom inga ord är skällsord längre. Ok, jag kanske är ute och surfar i det blå, men allvarligt talat? Skulle det inte kunna funka? Som Fredrik så riktigt påpekade har det ju funkat med "bög".
Inlägg #39: Postat: 2003-07-05 19:18:00
Björn
Biff, sv 28: vad menar du med sexuell makt över männen? Det kan ju rimligtvis inte stämma, när det råder ungefär 50/50 fördelning hos oss människor. Det finns vissa djurarter där fördelningen ser annorlunda ut, tex hos vissa typer av sälar, och där kan jag tänka mig att det du säger stämmer. Men hos människor kan det inte vara riktigt.
Inlägg #40: Postat: 2003-07-05 20:21:00
Fredrik
Skälsord kan ju fylla en funktion. För att markera från samhället att visst beteende inte är önskvärt. T.ex. latmask, girigbuk, egoist, narcisist osv. Det är ju inte fel. Men däremot så är det bra om man får bort de negativa stämplarna från sådana ord som beskriver beteenden eller egenskaper som INTE är klandervärda, t.ex. slampa, hora, bög, cp, bastard, svartskalle osv.
Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...