|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-04 10:03:00
|
|
forts |
Och jag tycker nog att människor generellt bör vara starka nog att stå på egna ben, men oxå be om hjälp när de behöver. Vad det har med feminism att göra har jag svårt att förstå. Grundpelarna i feminismen handlar om kvinnlig underordning, o ofta med en strategi el åtminstone förhoppning om förändring. Du verkar i din feminism ansluta dig till fittstimsfeminismen, starka kvinnor, individualitet, "jag är stark o jag skall fram o förresten gillar jag sex".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-04 10:03:00
|
|
forts |
Som sagt, det är en attityd som jag tycker feminister såväl som antifeminister skall skaffa sig. Dock finns ett litet dilemma, alla är inte starka, alla kan inte komma fram, vissa hindras av fördomar, strukturer, direkta el indirekta påhopp. En svart lesbisk kvinna, hur högt värderas hon? Vilka hinder stöter hon på i sin vardag? Även om hon rakar både skrev som armhåla, gör det henne då stark o frigjord o hjälper henne undankomma rasism o förnedring?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-04 10:06:00
|
|
forts |
Jag kan skriva en hel uppsats om det som jag kommer att tänka på när jag läser din text, kanske får jag inspiration nog att vispa ihop ännu en feministisk artikel. Lycka till med vad du företar dig, men blanda inte ihop feminism med självständighet. De kan mkt väl gå hand i hand, men det är inte samma sak. Anser jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-04 10:07:00
|
|
forts |
Bra artikel förresten. Även om jag inte håller med, är det tokbra att dessa invändningar kommer fram. Det gör mig dock lite förvirrad o besviken att du, med tanke på din rubrik, verkar anse att slampa o slyna är epitet som är positiva o mkt väl går att förena m feminism.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-04 10:43:00
|
|
Sofia |
Heja Josefine!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-04 11:10:00
|
|
Marlene Karnerfors |
listan jag raddade skrevs inte av en man utan av MIG och jag säger inte att just DET är den ända som är kvinnligt utan det jag eftersträvar ar att jag skall kunna ha rätten till dessa åsikter utan att för den sakens skull trakaseras
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-04 11:47:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Samma som svar 5 en fundering om rakningvanor hos kvinnor som brett ut sig. Om man skulle få någon symmetri i det hela så skulle många män köpa löshår och klistra fast på de ställen på kroppen där det inte växer hår: näsan, pannan, handflator, fotsulor och ollonet. Kanske vi kan skapa en ny skön trend på det sättet? Sexigt eller?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-04 14:16:00
|
|
Josefine Alvunger |
Jo, jag vet att du skrev den. Det är liksom du som är författare ; Trist att du känner dig trakasserad! Annars är min uppfattning att kvinnor som "bejakar sin kvinnlighet" får mkt positiv feedback, både av män o kvinnor. Kvinnor som inte gör det förmodligen de feminister du åsyftar däremot, brukar bli kallade allt möjligt, osexig, okvinnlig, ful etc.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-04 14:17:00
|
|
forts |
Att inte bejaka sin kvinnlighet o alltså inte ställa upp på de ideal som ställts upp, det om något leder väl till trakassering? O din artikel, vilka trakasserar den? de feminister som är av annan åsikt, liksom du säger att du vill ha rätt att ha.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-04 14:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Josefine: Att "bejaka" leder på samma sätt till trakasserier... av feminister. Alltför ofta blir det en kamp om att ha kontrollen över idealet istället för att hjälpa kvinnor att vara trygga i det de väljer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-04 14:48:00
|
|
Biff |
Men om en okvinnlig kvinna blir kallad okvinnlig, är det då trakasserier? Hon anser väl att kvinnlighet är något negativt ändå?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-04 15:02:00
|
|
Viktor |
Gillar din uppfattning, Josefin!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-04 15:03:00
|
|
Josefine Alvunger |
hehe jo.. hjälpa kvinnor vara trygga. upplever ni att många kvinnor känner sig trygga i sina val? Är det ett tryggt "fan va jag gillar mig själv" beteende, när man eftersträvar idealet? Lägga tid o pengar på att ta bort, förbättra, ändra, smeta på, färga, raka av o framförallt banta bort. Det ger självförtroende o framförallt trygghet!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-04 15:03:00
|
|
forts |
Jag menar inte att det är fel att ta vara på sig, att försöka se så presentabel ut som det går, men det är skillnad på att vara hel o ren, o att förbanna sin lilla byst o feta rumpa dag ut o dag in. Vi kan ju kolla hur tonåringarna mår när de eftersträvar att leva efter dagens ideal. Att mogna vuxna kvinnor hanterar utseendehysterin på ett annat sätt är självklart.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-04 15:03:00
|
|
forts |
Men de skall inte glömma bort att de är förebilder för de yngre. O de yngre.. ja idag drabbas allt fler av anorexi o depressioner, allt fler opererar sig i tidig ålder, de har ångest, skär sig, tycker de inte duger... Trygghet?? Det är inte helt oproblematiskt att sminka sig, banta o raka sig. Jag respekterar de som tar de besluten, men de skall aldrig tas oreflekterat.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-04 15:04:00
|
|
forts |
O framförallt tycker jag det är lite lamt o uttjatat att skylla på att "feministerna" anklagar dessa kvinnor för att inte vara riktiga kvinnor. Riktig o riktig, det handlar väl om vad man tycker att ens tid o pengar skall användas till. O vart man tycker sitt egna värde ligger. Jag vet många kvinnor som har tokbra, vilt o häftigt sex, precis som Marlene, utan att använda string el raka musen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-04 15:04:00
|
|
forts |
Sitter sexualiteten i trosor o könshår? Själv bryr jag mig inte om kvinnor har string, o ändå är jag feminist.. Däremot brydde jag mig när jag läste följande insändare av 15 åring i Postis sydsvenskan "jag förstår inte varför ni tjatar så mkt om att string gör ont. Det gör faktiskt bara ont i början. Man vänjer sig." Sjukt. Äckligt. Vänja sig vid en smärta? Det är där det blir fel. O det är där vi vuxna män o kvinnor har ett ansvar. Det är allt jag vill säga.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-04 15:09:00
|
|
Alvunger |
Hej Biff. Du snårar i vanlig ordning.. : Du menar att en okvinnlig kvinna anstränger sig för att vara okvinnlig o därav tar det som en komplimang att vara okvinnlig? Fundera en stund på vad det är att vara kvinnlig... Jag tror du kommer märka att "kvinnlighet" innebär en jävla massa ansträngning. Ibland gör kvinnlighet ont. fråga en tjej som dansat i sina högklackade en kväll.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-07-04 15:09:00
|
|
forts |
Ibland gör det förbannat ont fråga en tjej som silikonopererar sig. O ibland gör det så inihelvetsjävlaskitont att vara kvinna. Det kan du fråga en våldtagen el misshandlad kvinna om.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-07-04 15:10:00
|
|
Michael Lundahl |
Josefin: Hur menar du att det hjälper tjejer att vara trygga genom att säga "Nej nej nej!!! Gör inte så där för då föder du bara de sjuka, hemska anoerxiaframkallande idealen!".
|
| |