Inlägg #41: Postat: 2003-04-29 12:41:00
|
Elisabeth |
Det är ju samarbete till glädje lycka frid och harmonie som i alla fall barn vill ha.Man sätter väl inte barn till världen för att sedan bara göra andra utomstående till lags.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2003-04-29 12:49:00
|
Biff |
Jag förstår inte riktigt... Vad har din partner att göra med jobbet? Oikos och Polis... Men som jag förstår så bryr du dig väldigt mycket om var folk tänker om dig. På det viset kommer man inte så långt i samhället.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2003-04-29 13:09:00
|
Kalle G |
De här 2 exemplen brukar ju poppa upp med jämna mellanrum, att det är så orättvist för flickor i skolan och kvinnor i vården nu pratar jag vårdtagare, inte om de anställda att det satsas mycket mer resurser på pojkar/män. Men i dessa debatter glöms alltid resultatet bort, att kvinnorna ändå klarar sig bättre i slutändan. Men du tycker alltså att vi ska jämna ut resursfördelningen, och strunta i om det blir ännu snedare fördelning i resultatet?
|
|
Inlägg #44: Postat: 2003-04-29 13:11:00
|
Elisabeth |
Ja men BIFF livet hänger ihop,allt måste ju fungera,att bara hålla på och splittra upp folk och bråka,för viljan att styra andras liv och kvalite.Det är inte människovänligt.Då får man ställa stig till dom samarbets odugliga.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2003-04-29 13:15:00
|
Kalle G |
Ett mycket tydligt exempel är ju den högre utbildningen i Sverige. I flera årtionden har det ju satsats pengar för att få fler tjejer att studera vidare efter gymnasiet. Sedan ett par år tillbaka är det ju fler tjejer än killar på högskolorna, men ändå fortsätter man med bl a skräddarsydda teknik-kurser för att det är för lite tjejer på civ-ing-linjerna. Men ingen funderar på att göra samma satsning för att få fler killar till "tjej-linjerna". Varför då?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2003-04-29 13:24:00
|
Biff |
Detta är mycket enkelt förklarat med att män sätter sig själv i fokus och kvinnor sätter omgivningen i fokus. Fråga tex vad folk tyckte om Walt Disney, när han kom och bråkade om att få göra tecknad film. Tror du han brydde sig om att folk skrattade åt eller hatade honom? Tror du han brydde sig om sin familj? Kalla det ohumant eller vad du vill. Det är så det är i samhället och det ät just din inställning som gör kvinnor underordnade.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2003-04-29 13:27:00
|
Biff |
Man anser väl att det bara är vägen till jämställdhet som ger pengar till teknikintresserade tjejer. Det är visserligen inte rättvist men sedan när blev livet det? "Målet skyr inga medel". Det funderas förresten också på att få killar med vårdintresserade.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2003-04-29 13:35:00
|
Elisabeth |
BIFF:endel tycker familjesystemet är bra ,andra inte.Alla kämpar ju för sitt liv och i "äktenskapet "kämpar man tillsmmans.Man skaffar inte barn ,för att sedan syssla med annat,man gifter sig inte för att sedan även där syssla med annat.Jag har aldrig känt mig underordnad utan vi kämpar tillsammans lagarbetet
|
|
Inlägg #49: Postat: 2003-04-29 13:38:00
|
Tvärflöjt svar på 43 |
Klarar sig kvinnorna bättre? Vi går väl inte i skolan för att få bra betyg utan för att lära oss saker, främst sådant som vi behöver kunna i arbetslivet. Och kvinnorna klarar sig väl inte direkt bättre i arbetslivet, eller hur? Det är två olika disskussioner att alla ska få lika mycket uppmärksamhet, och att pojkar presterar sämre? i skolan än flickor. De behöver inte nödvändigtvis vara relaterade till varandra.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2003-04-29 13:41:00
|
Tvärflöjt svar på 45 |
Jag vet faktiskt inte varför det enbartsåvitt jag vet satsas på att slussa in kvinnor på mansdominerade utbildningar. Kanske för att det saknas ett intresse? I vilket fall så kommer säkerligen det också för eller senare.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2003-04-29 13:43:00
|
Elisabeth |
Kalle G 45: Endel har för sig att kvinnor och män inte är lika.Karlar kan "ska inte befatta sig med ""kvinnogöra"".Det anstår inte en riktig Karl som det så vackert heter. Dessutom anses han inte klara av det.Jag hävdar att det är bara en uppfostrings fråga,vi klarar båda lika mycket.Skillnade ligger bara i viljan.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2003-04-29 13:45:00
|
Biff |
Jag har samma inställning som du Elisabeth; varför ska man ha en karriär om man har en lycklig familj? Helt meningslös enligt min mening. Men jag kommer nog inte bli VD för riksbanken heller.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2003-04-29 13:49:00
|
Biff ang 51 |
Ett annat exempel är när tjejer skrattar och säger "det är bara killar som är bögar som har klädsmak". Så kritiken kommer inte bara från män.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2003-04-29 13:56:00
|
Elisabeth |
Biff:Fällan -fällan jag såg den nog.Då går en åt andra hållet.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2003-04-29 14:07:00
|
Elisabeth |
biff-53 antingen är man klassiskt klädd eller modärnt.Att vara modärnt klädd är ju billigare.Att vi sedan har olika smak är ju en annan sak.På olika ställen har man ju olika klädstilar också,så har det ju alltid varit.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2003-04-29 14:12:00
|
Biff |
Och härmed får jag en lektion i vad snygga kläder är. För jag är ju man och vet inte det. Eller hur?
|
|
Inlägg #57: Postat: 2003-04-29 14:16:00
|
Kalle G |
Ursäkta mig Elisabeth, men vad... svamlar du om? Tvärflöjt: Vi går väl i skolan för att förbereda oss för resten av arbetslivet, och betyget är ett mått på hur väl vi gjort detta, eller? Och varför skulle inte resurser och prestation vara relaterade?? Om alla ska ha någorlunda lika möjligheter ska vi väl satsa mest resurser på de som presterar sämst, eller?
|
|
Inlägg #58: Postat: 2003-04-29 14:19:00
|
Kalle G -> 50 |
"För att det saknas intresse"!!! DET ÄR JU JUST DÄRFÖR man satsar pengar på teknikkurser för tjejer. För att stimulera deras obefintliga intresse.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2003-04-29 14:19:00
|
Elisabeth |
Tvärflöjt 50. Flickor fick börja i skolan därför att dom vuxna karlarna inte stod ut med oubildade kvinnor "som dom inte kunde prata med".2/flickorna skulle hålla reda på dom busiga pojkarna och hjälpa läraren i sitt arbete att lära.Sedan blev flickorna trötta på det och det billdades enbart skolor för flickor och pojkar och numera är det blandat igen.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2003-04-29 14:33:00
|
Elisabeth |
Tvärflöjt 50. Glömde att tillägga,för att förgylla mannens vardag på arbetsplatsen vill man ha in kvinnor.Så var det tänkt åtminståne.
|
|