Inlägg #61: Postat: 2003-04-29 14:41:00
|
Elisabeth |
Kalle G 57 Ursäkta mig men det är nog inget utav det som tjejerna har som intresserar killarna.Åtminståne var det så förrut.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2003-04-29 15:00:00
|
Sara Emilsson |
Elisabeth, du är ett vandrande floskelbibliotek. Har du några egna åsikter, eller rapar du bara citat och fördomar?
|
|
Inlägg #63: Postat: 2003-04-29 15:18:00
|
Tvärflöjt svar på 57 o 58 |
Resurser och prestation är relaterade, men att läraren ger pojkar och flickor lika mycket uppmärksamhet handlar om attityd, inte resurser. Därför sägre jag att ge båda könen lika mycket uppmärksamhet, och ta sen reda på exakt varför pojkar presterar sämre än flickor, om det nu är så. Det jag menade med intresse var naturligtvis att det saknas intresse att stimulera killar, inte att det saknas intresse hos killar att söka sig till vård etc.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2003-04-29 15:22:00
|
Tvärflöjt forts. på 63 |
För att pladdra lite om pojkars sämre prestation... jag hade en gång ett tillfälligt jobb på ett försäkringsbolag, där vi första veckan enbart hade upplärning. Det skedde i ett litet, mysigt konferensrum med sköna stolar. Vi var 8 personer "lärare". Voilá. Där tror jag att du har konceptet för en lysande skola, där samtliga presterar mycket bättre.
|
|
Inlägg #65: Postat: 2003-04-29 15:24:00
|
Kalle G |
"men det är nog inget utav det som tjejerna har som intresserar killarna." Well, whaddya know... ;-
|
|
Inlägg #66: Postat: 2003-04-29 15:36:00
|
Kalle G |
65 var svar till Elisabeths 61. Du har helt rätt, Tvärflöjt. Det är jag som varit otydlig. "Lärarens tid och uppmärksamhet" tog jag bara som ett exempel på gnäll över fördelningen av skolans resurser i allmänhet som brukar förekomma.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2003-04-29 15:42:00
|
Kalle G |
Sedan berör du ju en viktig punkt, när du säger att det saknas intresse att stimulera killar. Det borde ju vara en oerhört viktig fråga om man nu verkligen VILL få med sig hela befolkningen. Som det är nu, där det ofta riktas kritik mot områden där pojkar får mer, t ex idrott, samtidigt som särskilda tjejsatsningar lyfts fram som positivt, är det då konstigt att många killar får en känsla att "Dom där feministerna vill bara ta ifrån oss, utan att ge något tillbaka!"?
|
|
Inlägg #68: Postat: 2003-04-29 15:59:00
|
Tvärflöjt |
Eftersom jag inte personligen är engagerad i det så kan jag ju inte veta, men jag är rätt säker på att jämställdhetssträvarna även vill stimulera killar att välja kvinnodominerade utbildningar, även om det i dagsläget är prioriterat att stödja kvinnor. När det gäller känslan hos killar så kan jag förstå dem, jag saknar faktiskt en högljudd motsvarighet till feminismen från mäns sida.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2003-04-29 16:17:00
|
Elisabeth |
Tvärflöjt jag förstår vad du menar och Sara Emilsson 62 finns det masskopior av.Vem ska ha "företräde"Dom som lever lyckliga med sin familj m.m.eller offren dom drabbade och olyckliga dom utsatta.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2003-04-29 16:32:00
|
Elisabeth |
Tvärflöjt 63.Det är ingen skillnad på pojkar och flickor.Väluppfostrad lite salongsbeonad den andra varianten,ouppfostrad och vild.På en god uppfostran har föräldrarna lagt ner mycket kraft, tid och ork.Inte alla föräldrar prioriterar det.Därav situationen, sedan tillkommer ju statusen i olika arbeten.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2003-05-04 15:21:00
|
Unome |
q är en ond människa.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2003-05-07 12:47:00
|
klas |
Elisabeth: så vad är det du vill förändra rent konkret? nöjer du dig med likhet inför lagen? Eller vill du ha dessa myriader av små regler som politikerna användereller förespråkar i all välmening för att detaljstyra vår vardag?
|
|