Visst har män mer makt än kvinnor

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2003-04-29 00:58:00
Björn
Detta är jag för övrigt förvånad över att JA inte insåg själv, då det är ett uppenbart indicium på de problem hon själv påpekar inom mans- och kvinnosyn.
Inlägg #22: Postat: 2003-04-29 00:59:00
q
Vojne vojne & Björn: Ni har inte fattat att det pågår ett krig. Varje dag så offras killars självkänsla på feminismens blodiga altare. Varje dag mobiliserar feminismen för att slå allt hårdare mot män och kvinnors känslor. Josefine måste stå till svars för de maktstrukturer som hon ingår i och aktivt understödjer, och inte bara detaljerna i hennes artiklar.
Inlägg #23: Postat: 2003-04-29 01:02:00
q
... Skilnaden mellan mig och Josefine är att jag inte har valt att vara man. Däremot har Josefine valt att vara feminist, och den dag hon väljer att hoppa av så slipper hon min kritik. Jag kan inte sluta vara man på samma sätt. Därför kommer jag alltid att vara en måltavla för feminismens raseri.
Inlägg #24: Postat: 2003-04-29 01:12:00
Björn
svar 22: Nej, konspirationsteorier har jag alltid haft svårt för, så långt har du rätt. Att feminismen skulle var något "krig", det fattar jag faktiskt inte alls. Jag kallar mig inte feminist, främst för att begreppet förvirrar mer än det klargör, men jag undrar om du inte övertolkar vad feministiska debattörer har sagt.
Inlägg #25: Postat: 2003-04-29 07:24:00
Elisabeth
Man är ung i skolan det görs utfall av tafsningar från höger och vänster.Man växer upp söker jobb,du får jobbet bara du drar ner byxorna,detta har pågott i 100 år snart.Det kryllar av sådant.Nog blir man avvaktande, för straff ska man ha.
Inlägg #26: Postat: 2003-04-29 08:33:00
Tvivlaren
Till Q.

Jag delar inte JAs åsikter för fem öre och jag tycker det är fult att låtsas ta männens sida för att sedan ta fram det tunga artilleriet när Männen som läser texten har garden nere - Retoriskt tjuvknep, om än mycket skickligt utfört. Men jag tycker du är jävligt respektlös mot JA. Vi lever i en demokrati vilket innebär att alla får säga sitt - UTAN att du uttalar dig om deras intelligens. Det är personer som du som gör att feminismen frodas.
Inlägg #27: Postat: 2003-04-29 09:06:00
frågvis
Elisabeth: måste man vara feminist bara för att några killar tafsar på tjejer? Jag är kille och har aldrig tafsat på tjejer, men har vid flera tillfälle blivit tafsad av dom, måste jag då bli maskulinist?
Inlägg #28: Postat: 2003-04-29 09:17:00
nix2
Björn: feministen Yvonne Hirdman, som anses vara den ledande auktoriteten inom svensk genusforskning, har uttryckt detta mycket tydligt. "könen "befinner sig i krig" SvD 16/1 1995. Hon är inte den enda feminist som säger det.

Tvivlaren: såsom fascisterna finns det inget feminist som förtjänar mitt respekt. feministerna är respektlösa och deras ideologi är av en sån kaliber att man måste alltid ha tummen i ögat på dom.
Inlägg #29: Postat: 2003-04-29 10:14:00
Tvärflöjt
nix2, Tvivlaren & q: Jag förstår mig inte på er. Har ni överhuvudtaget förstått att det är teori vi diskuterar här? Om nu feminister blåljuger om sina avsikterjämställdhet, vad är det då de är ute efter?
Inlägg #30: Postat: 2003-04-29 10:48:00
Tvivlaren
Jag tror inte att de medvetet ljuger. De TROR säkert att de kämpar för jämställdhet då de utgår ifrån att kvinnor är underordnade män överallt och på alla plan. Gör man det så är feminismen jättebra. Tycker man däremot INTE det, som jag , så är feminismen dålig, ensidig och förtryckande mot de män som inte är i maktpositioner: Dvs 98,5. Men som sagt vi diskuterar ju teori här...
Inlägg #31: Postat: 2003-04-29 11:05:00
Tvärflöjt
Men vad är det de flesta feminister vill uppnå då? Att vi inte har jämställdhet är ju klart. Att vi vill uppnå jämställdhet är också klart. Så, om vi omsätter feministisk teori i praktiken, kommer vi inte att nå jämställdhet då? Och på vilket sätt förtrycker feminism män, förutom sårade känslor?
Inlägg #32: Postat: 2003-04-29 11:10:00
Kalle G -> 31
Vad är jämställdhet för dig? Är det medlen eller resultaten som ska vara jämställda? Ska vi sträva efter jämställda mål och sätta in resurserna där de behövs, utan att bry oss om fördelningen? Eller ska vi fördela resurserna medlen jämlikt, och strunta i vad resultatet blir?
Inlägg #33: Postat: 2003-04-29 11:12:00
Kalle G, forts...
Problemet är ju att det finns ungefär lika många anhängare av båda linjerna, och vilken linje du än väljer så kommer halva befolkningen att känna sig diskriminerad.
Inlägg #34: Postat: 2003-04-29 11:18:00
Tvärflöjt svar på 32
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar. Resultatetfaktisk jämställdhet? är ju givetvis viktigt, men jag förstår inte varför det skulle förutsätta ojämställda metoder. Personligen anser jag att roten till problemet ligger i uppfostran, och att det är där man ska ta itu med det. Men det hjälper ju inte dem som redan sitter i skiten...
Inlägg #35: Postat: 2003-04-29 11:22:00
Kalle G
Exempel 1, Skolan: Undersökningar visar att pojkar får mer av lärarens tid/uppmärksamhet medlen, men i slutänden får ändå flickorna högra betyg målen. Så, ska vi ytterligare snedvrida medlen till pojkarnas fördel för att betygen ska bli jämställda, eller ska vi fördela medlen lika och strunta i om resultatet blir ännu större försprång för flickorna?
Inlägg #36: Postat: 2003-04-29 11:26:00
Kalle G
Exempel 2, vården: Orättvis fördelning av medlen, det visar sig att män får bättre vård och mediciner än kvinnor. Trots detta lever kvinnor längre än män. Ska vi fördela resurserna jämlikt och strunta i om skillnaderna i livslängd blir större? Eller ska vi satsa vårdens resurser på dem som behöver den bäst, och sträva efter att utjämna skillnaderna i resultatet medellivslängd t ex?
Inlägg #37: Postat: 2003-04-29 11:54:00
Elisabeth
Frågvis:är jag feminist eller karltokig.Jag brukar syssla med att se sanningen i vitögat och konstatera fakta.Det är ju en fråga om ,hur det ska få lov att vara.Att vara ensidig och förtryckande ,den uppfostran har inte jag fått.
Inlägg #38: Postat: 2003-04-29 12:02:00
Biff
Elisabeth; frågan är varför du bryr dig ifall du är feminist, karltokig, ensidig eller förtryckande. Liksom alla kvinnor. Om du armbågar dig fram på jobbet kommer förmodligen folk att tycka illa om dig. Men varför ska du bry dig om det?
Inlägg #39: Postat: 2003-04-29 12:04:00
Tvärflöjt svar på 35 o 36
Just i det här fallet tror jag att andra faktorer än uppmärksamhet spelar in, som är viktigare. Så lärarens uppmärksamhet tycker jag ska vara obunden av kön, dvs lika mycket tid för alla. Såvitt jag vet så lever kvinnor längre än män i alla samhällen, så frågan är hur stor skillnad vården gör. Men vård ska väl ges till alla som har behov, oavsett kön?
Inlägg #40: Postat: 2003-04-29 12:36:00
Elisabeth
Biff:du frågar varför jag och alla kvinnor bryr oss.Därför att vi tänker på våra barn och barnbarn,dom som finns eller kommande.Dessutom vill vi vara lyckliga tillsammans med våra partners.Inte att någon ska "göra om" vår fina man,för att passa in i "herrklubben",den sorten som bara vill förstöra våra partnes .
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...