|
Inlägg #41: Postat: 2003-04-21 18:34:00
|
|
Urban |
Ser du ner på servicepersonal? Och vad är det för fel i att en ung människa börjar någonstans? Tycker du att man ska ha rätt att kräva värsta VD-posten som första jobb?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-04-21 18:35:00
|
|
Urban |
Det är klart att den ekonomiska liberalismen skapar klassklyftor. Orsaken är helt enkelt den att vi har olika begåvningar och drivkrafter vilket naturligtvis också avspeglar sig i bankboken. Skall rikedomsproducerande människor förbjudas eller på annat sätt hämmas så mycket som möjligt?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-04-21 18:35:00
|
|
Urban |
Och varför bara nöja sig med att förbjuda och hämma dem? Jag vet ett helt gäng med olika sorters människor som jag inte sympatiserar med. Skillnaden är att jag respekterar deras val och visar tolerans, men det gör inte du.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-04-21 18:36:00
|
|
Urban |
Och kom inte dragandes med franska revolutionens slagord, för de biter inte på mig! Jämlikhet inför lagen måste upprätthållas, frihet som inte skadar medmänniskor och broderskap för de som vill känna broderskap för en eller annan grupp. Jag kan känna broderskap med alla sorters människor utan att se deras tillgångar på olika plan som ett hot mot mig och mitt liv.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-04-21 18:36:00
|
|
Urban |
By the way, jag är fattig – för att ta ett konkret exempel – och tackar alla företagare som skapar välståndet som bl.a. jag lever på just nu eftersom jag är arbetslös.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-04-21 18:37:00
|
|
Urban |
Är det f.ö. några som tvingas ta hänsyn till det samhälle som vi lever i så är det väl företagare? De måste alltid vara trevliga, leverera i tid, tjäna sina kunder och vara allmänt rekorderliga för att kunna fortsätta sin verksamhet. De, om några, är verkligen tvungna att vara lyhörda mot samhället som vi lever i.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-04-21 18:37:00
|
|
Urban |
De, till skillnad från ej konkurrensutsatt statlig verksamhet som är under av byråkrati och ineffektivitet. Och hur skulle de i så fall tvingas att ta denna hänsyn? Har inte de redan mer än nog dragit sitt strå till stacken genom att starta företag och bereda arbetstillfällen för mängder av människor som därmed kunnat försörja sig själva. Ska de straffas för det? Det är ju direkt ondskefullt!
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-04-21 18:38:00
|
|
Urban |
Värst vad du har börjat ömma för kvinnorna? Kvinnor kan ju som bekant och det är bara en tidsfråga innan minst 50 av alla makthavare är kvinnor. Det behövs ingen speciell gräddfil för detta eller någon särbehandling. Min erfarenhet av kvinnor är att de är fullt kapabla att utföra detta varför jag kan tycka att delar av feministdebatten är infantil och djupt kränkande mot driftiga kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-04-21 18:39:00
|
|
Urban |
Klart att pengar är en variabel, men förmodligen så lever jag snudd på under socialbidragsstandard, för jag har ingen video, knappt en fungerande tv och en begagnad lap-top. Det kan nästan vem som helst ha råd med, och jag får personlig tillfredsställelse av detta. Att jag sedan inte har en krona över till ”lyxkonsumtion” i form av nya kläder, resor och restaurangbesök skiter jag i för det intresserar mig inte så mycket.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-04-21 18:40:00
|
|
Urban |
Jag har aldrig sagt att jag är emot solidaritet. Tvärtom har det ofta visat sig att jag varit mer solidarisk än många i mitt umgänge som både röstar ”solidariskt” och ägnar sig åt läpparnas bekännelse om hur fina och altruistiska de är.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-04-21 18:40:00
|
|
Urban |
Jag tror inte att alkisarna nödvändigtvis mår bra, men jag anser inte heller att de är något bevis på att Systembolaget inte skall ha lördagsöppet. Alkisar kan jag känna djup medkänsla med, men jag ger de inte något privilegium att förbjuda allt vad alkoholförsäljning heter bara för att de själva inte kunde hantera den friheten.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-04-21 18:41:00
|
|
Urban |
Och om nu de mäktiga skall vara ansvariga för de mindre mäktigas situation varför kastar du så mycket skit på de istället för att ge de credit för att de orkar ta det ansvaret? F.ö. så ifrågasätter jag ditt resonemang om ansvar. Jag har ansvar för mitt eget liv och betackar mig att ”de mäktiga” skall styra och ställa över mig. Den typen av herre/ slav-tänkande trodde jag vi lämnat bakom oss.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-04-21 18:41:00
|
|
Urban |
Den amerikanska frihetsideologin haltar visst för i vissa delstater får du inte praktisera oralsex. Den svenska frihetsideologin verkar bara tillåta sådant som är barntillåtet likt ett vuxendagis. Om du tänker på Irak-kriget så är det väl bara att tacka och ta emot att amerikanarna är så företagssamma.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-04-21 18:42:00
|
|
Urban |
När jag så sent som idag läste om Saddams sons perverterade nöjen att plåga stackars fotbollsspelare som inte gjort mål med att dra ut deras naglar, tortera könsorganen på de osv. så kände jag ännu mer att kriget var rättfärdigat. Sverige stod som vanligt vid sidan om och klagade och förtjänar inte ett enda affärskontrakt när hjulen börjar snurra igen i Irak och de slår in på den mödosamma vägen mot demokrati.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-04-21 18:43:00
|
|
Urban |
Det är helt ok att du lever planekonomiskt och din ekonomi är ju inte helt olik min – haha - men dyvla inte på din planekonomi på mig! Det är dit vi bör sträva anser jag: Vill du leva planekonomiskt och solidariskt dela med dig av allt du äger till ditt kollektiv så skall du självklart få göra det.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-04-21 18:43:00
|
|
Urban |
Vill jag däremot leva i ett icke-kollektivistiskt sammanhang där jag inte delar på allt jag har utan återinvesterar mina tillgångar i nya företag så skall jag självklart få göra det. Varken du eller jag skall, som konsekvens, avkrävas ansvar för att finansiera den andres val av leverne. Det är ett steg mot frihet och jämlikhet och vem vet om inte jag tom. skulle kunna känna ej påtvingad borderskap med dig och sponsra ert kommunisktkollektiv!
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-04-22 00:15:00
|
|
Erik Lindgren |
Du stoppar in saker i min mun som jag själv aldrig spytt upp. Det kanske går ba där du kommer ifrån, men inte i mina kvarter. 41. Det är inte ovanligt att ungdomar får renda slavkontrakt, just därför att arbetsgivare vet att de inte har utbildnig. Saknar erfarenhet, men ändå behöver pengar, alltså kan man ge dom skitkontrakt, de är ju nästan tvungna att acceptera. Jag ser inte ner på servicepersonal, däremot tycker jag att det är schysst med schyssta arbetsförhållanden.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-04-22 00:23:00
|
|
Erik Lindgren |
42-43-44-45. Ökade klassklyftor, ökad brottslighet. Företag skall inte hämmas helt, jag har framförallt inte nämnt något om att förbjuda dem. Att du försöker kalla mig fascist eller Stalinkramare är bara fånigt. Jag hävdar helt enkelt att den franska revolutionens slagord och dagens liberalism inte är förenliga. I ett liberalt samhälle hade det stöd du lever på just nu minimerats, om inte tagits bort.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-04-22 00:33:00
|
|
Erik Lindgren |
46-47. det du räknar upp kallas spelregler. Olika människor har olika spelregler beroende på situation. Många av dem är inga tvång, de är inte lagstadgade. Du menar alltså att staten inte skulle kunna anställa folk? Många av dee företag som är privata är direkt nödvändiga i ett samhälle som vårat, och skulle existera vilket som. Statlig verksamhet funkar inte perfekt, men det gör inte privat heller. Och jag anser att statlig går att reformera genom demokrati, vilket privat sällan går.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-04-22 00:39:00
|
|
Erik Lindgren |
48. Jag är heterosexuell och man. Trot eller ej, men jag tycker om kvinnor, förutom att jag kan vara vän med dom, kan jag även bli förälskad i dem, och många av dem tänder mig också. Det är tidsfråga säger du. Självklart, frågan är ju bara om vi inte kan hjälpa utvecklingen lite på traven, tycker du inte? Faktum är ju att vi vart bra på att sopa under tjejer ett ganska bra tag nu, och kan säkert hålla på ett bra tag till, om inget händer.
|
| |