Individen kontra Kollektivet

Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2003-04-22 00:43:00
Erik Lindgren
49-50. Vad har din ekonomi med saken att göra? Jag har aldrig sagt mig vara vare sig altruistiskt eller solidarisk även fast jag VILL vara det. Om någon tycker att jag är det, så är det en åsikt den får stå för. Jag anser mig inte kunna sitta i rätt stol att bedöma min person.
Inlägg #62: Postat: 2003-04-22 00:58:00
Erik Lindgren
51. De kunda inte hantera friheten på det sättet du, eller de själva, önskade menar du? Jag menar inte heller att den bör förbjudas, men vissa restriktioner bör finnas, och alkisarna är levande bevis. Vidare är lder detta till en, för liberalerna intressant fråga: kan människan hantera hur mycket frihet som helst, och då på ett önskvärt sätt? Om du rågar mig, är det uppenbart att den inte kan det. Grund för påståendet: titta på hur världen ser ut runt omkring dig, är det bra?
Inlägg #63: Postat: 2003-04-22 01:08:00
Erik Lindgren
52. Orkar ta det ansvaret? De är tvungna. Annars gör vi ju revolt och mördar dem. Att de med mer möjligheter automatiskt sätter vissa gränser för de med mindre, är en ganska självklar regel. Det har alltid varit så, kommer altid vara så. Jag säger inte att du är slav, jag säger inte att jag vill att du ska vara det. Vad jag säger är att det finns vissa omständigheter, som du är mer eller mindre tvungen att anpassa dig till, beroende ¨på hur du vill att ditt liv skall vara.
Inlägg #64: Postat: 2003-04-22 01:18:00
Erik Lindgren
53. Orkar inte dalta USA. 54. Läs tidningen, var källkritisk. Tro aldrig, eller mycket sällan, på fakta som inte är definierad från två helt olika källor, så länge någon kan tjäna på faktan. 55. Aldrig försökt proppa din käft full med mina, eller någon annans åsikter. Men jag hoppas att du förstår, att vissa människor helt enkelt inte vill ta det heliga ansvar du överlåter på dem. .
Inlägg #65: Postat: 2003-04-22 01:20:00
Erik Lindgren
Dessa blir brottslingar och kommer följdaktligen skada andra. Alltså leder ditt frihetssamhälle, till mer frihet för den som kan skydda sig, och således också till den som har resurser. Därtill ökar den samhällsklyftorna och ökar därmed antalet potentiella brottslingar och människor som saknar resurser. Detta, i ljuset av det stegrade kravet på individen, kommer, anser jag, att göra livet mycket surt, för välidgt många människor.
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...