George W Bush - visionär aktivist

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-04-11 12:09:00
P L U
Amerikanska och brittiska soldater har dödat oskyldiga civila, dödat journalister och förstört vatten- och elförsörjningen i flera stora städer. Notan är inte sriven än, och de mest tragiska dödsfallen kommer nu, när TV-kamerorna stängs av.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-11 12:11:00
P L U
Plundring, laglöshet, lynchning av personer som _kanske_ stödde Saddam, kurderna i Norra Irak osv. Plus clusterbombsoffer, sjukdomsepidemier, svält osv.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-11 12:12:00
Magnus Bjärlind
Hur många kurder gasade Saddam ihjäl? Hur många irakier har försvunnit spårlöst? Torterats? Avrättats? Eller allt är kanske bara lögn, precis som revisionister påstår att koncentrationslägren var?
Inlägg #4: Postat: 2003-04-11 12:13:00
P L U
Japp, jag är glad att Saddam förlorat greppet om Irak är han död? var finns han?, men fortfarande lider många människor av anhöriga som dött eller blivit stympade. Om det var värt det? Jag vet inte, fråga de som mist sin mamma/pappa/son/syster/hustru/man. Det är bara de som kan svara på det.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-11 12:22:00
Magnus Bjärlind
Du talar sanningens ord, visst. En minst lika viktig fråga är också hur man ska tillmötesgå totalitära regimer som torkar sig i arslet med diplomatiska överenskommelser.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-11 12:30:00
flemens
Är det verkligen intressant vad ett relativt fåtal Irakier har för uppfattning om USAs ingrepp? Dom vinster som majoriteten får i framtiden av kriget är väl det som räknas? Om Irakprojektet lyckas så kommer historien att visa att det visst går att bomba fram demokrati. Och hittills går det ju enligt planerna. Saddam borta och folket, till synes, glada över det.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-11 12:32:00
klas
PLU: så ditt förslag är att göra ingenting? Det var precis vad FN var fullt sysselsatt med då det amerikanska initiativet kom, eller hur? De flesta verkar ta ställning för exempelvis Frankrikes linje efter att USA hade gjort sin framstöt men det är grumligt tänkande, ska man jämföra så ska man jämföra USAs krig med FN innan USA tagit upp frågan.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-11 12:34:00
P L U
flemens: Men är de glada över att USA befriat dem, eller glada för att regimen börjat falla, eller är de glada för att de snart kanske slipper flyglarm, nattliga bombningar, strömavbrott, telefonsamtal om döda släktingar?
Inlägg #9: Postat: 2003-04-11 12:38:00
Magnus Bjärlind
Jag kan nog drista mig till att påstå att de är glada att decennier av krigföring mot dem, från en diktator med Stalin som förebild, är över.
Varför skulle man annars fälla statyer och bränna Saddamporträtt?
Inlägg #10: Postat: 2003-04-11 12:49:00
flemens svar på 8
Glada över att kriget är slut, hopblandat med att regimen har fallit. Dom kommer nog snabbt att vilja förtränga att USA fixade det. Men om USA lyckas med att "försvinna" ur deras direkta åsyn, dvs bort med trupperna, så är dom på god väg att lyckas med sina föresatser.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-11 13:09:00
P L U
klas: Var har jag sagt att jag inte vill göra något? Jag tycker FN har agerat med väldig flathet i många ärenden, men jag tycker inte att man ska rusa in med vapen i högsta hugg, och döda människor som inte har gjort något.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-11 14:59:00
klas
PLU: tyckte du samma sak i bosnienkriget? där fn och eu satt och rullade tummarna då dom var ansvariga, fn soldater som vinkade av folk på väg till koncentrationsläger utan att ha rätt att göra något. Sen kommer USA in och styr upp det hela på sitt burdusa sätt, genom att bomba. Var det också fel?
Inlägg #13: Postat: 2003-04-11 15:14:00
P L U
Ja, det var FEL. Att tänka tanken "ojdå, nåt är snett här, vi löser det genom att bomba skiten ur hela landet" är bakåtsträvande, barbariskt och förkastligt enkelt.
Inlägg #14: Postat: 2003-04-11 15:23:00
Mike
Fast alliansen bombade inte "skiten ur dem" utan gick jämförelsevis försiktigt fram och förlorade sannolikt många egna liv på detta. Det var t.ex. betydligt mindre bombningar än i Gulf War 1 och betydligt mer välriktade. Det är nog en av anledningarna till att de mottas väl av många. Är det inte mer barbariskt och förkastligt att skydda Saddam pga av ekonomiska intressen?
Inlägg #15: Postat: 2003-04-11 15:24:00
Magnus Bjärlind
En liten fråga. Hur ska man agera om bakåtsträvandet leder till fred och framåtsträvandet till krig?
Inlägg #16: Postat: 2003-04-11 15:24:00
Mike
... eller pga "ideologiska intressen" för den delen.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-11 16:24:00
Fredrik Larsson
Flemens: Hittils går det enligt planerna säger du. Jo då, det gör det. Men vad jag vet är det ingen som sagt att kriget skulle vara svårt att vinna? det svåra blir att vinna freden vet att det uttrycket var snott. Demokrati i Irak? Knappast.
Inlägg #18: Postat: 2003-04-11 18:42:00
P L U
Kriget är inte slut än, så det är alldeles för tidigt att dra paralleller. Dessutom:
Länk: aftonbladet.se
Inlägg #19: Postat: 2003-04-11 18:46:00
P L U
Mike: Det mest förkastliga som finns är att göra det möjligt för, och aktivt stödja militärt och ekonomiskt regimer som Iraks. Där har alla västländer sina smutsiga händer i syltburken.
Inlägg #20: Postat: 2003-04-11 19:00:00
Mike
Svar 19, Instämmer, i princip, fast man har ju inte sett så många demonstrationer mot Rysslands, Frankrikes och Tysklands syltfläckiga händer!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...