Ni har inte rätt att demonstrera mot USA

Den här tråden diskuterar artikeln Ni har inte rätt att demonstrera mot USA.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2003-03-27 07:21:00
Jones
Mitt i prick boris. Förutom "De enda som har rätt att demonstrera" delen, rätt har de oturligt nog, hur hycklande det än må vara. Jag förstår att du inte menar bokstavligt, men ändock.
Keep up the good work.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-27 07:58:00
En som tyvärr inte engagerat sig tillräckligt
Boris, ditt kontinuerliga engagemang är beundransvärt, men ditt sätt att kokettera med det är direkt stötande...
Inlägg #3: Postat: 2003-03-27 08:15:00
Saman Ahmed
Tack Boris! Nu har läsarna fått ett annat perspektiv av situationen.

Visst är det sorligt med civila offer, men just civila offren hade varit betydligt mera om Saddam skulle ha suttit kvar vid makten.
Saman Ahmed.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-27 08:19:00
Lars Johansson
Om opinionen, som här, är delad fifty-fifty är det rätt optimalt att demonstrera. Det handlar ju mest om att påverka hemmaopinionen. Boris efterlyser demonstrationer i frågor där 100 av opinionen tycker likadant. Är det så konstigt att 100 med få undantag finner det rätt poänglöst att demonstrera då?
"U"
Inlägg #5: Postat: 2003-03-27 08:45:00
Kalle Lindén
Jag fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg den lilla invändning mot kriget som jag hade innan är som bortblåst. Man undrar ju om Bush krigs motståndarna överhuvudtaget vet någonting om Saddam och hans regim. Spelar det nån roll om Bush har andra mål i sikte så som olja med mera när man tänker på alla som lever i skräck under en diktator som stoppar alla olik tänkande genom tortyr våldtäckter och massmord.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-27 08:52:00
jeppe
När jag svarar mina bekanta att jag aldrig skulle ställa upp och demonstrera mot kriget i Irak blir de flesta förvånade. Jag svarar att jag aldrig skulle ställa upp på att i någon som helst form stödja en mördare och vettvilling som Saddam Hussein. Krig är självklart inget man skall sträva efter - men man måste alltid fråga sig vad som är alternativet. Om alternativet är ett fortsatt styre av en sociopat som Saddam är svaret enkelt för mig.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-27 09:02:00
Thomas
Mycket bra inlägg Boris!
Tyvärr, med enbart mediamaterial som underlag, begriper jag inte riktigt hur det ska ordna sig för den lilla människan i Irak.
Att Saddam måste bort är förstås solklart. Att det måste ske med våld är lika solklart. Att Irakierna själva inte lyckats under alla år innebär förstås att det måste komma utifrån.
Och det är precis vad som sker nu.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-27 09:02:00
Mike Ohgami
Bra att ngn ser detta från en annan vinkel...
Håller helt med Boris
Men vi skall veta att USA inte gör någonting om det inte ligger i deras intresse.
Hade detta krig varit för att hjälpa det irakiska folket kunde det ha gjorts för 20 år seda
Inlägg #9: Postat: 2003-03-27 09:06:00
Benjamin
Du gjorde mig ledsen! I åratal har man stött kurderna, men nu är det slut. Ni är precis som judarna, först offer för förintelsen, sedan blir man förtryckare och vill se palestinskt blod flyta. Precis så är det med kurderna, först offer, sedan vill man se ickekurdiskt irakiskt blod flöda. Ni kanske hoppas att få 30 miljarder per år i militärbistånd som sionisterna får från USA. Jag tänker inte demonstrera för kurdernas blodtörst. Är du marxist? Vilken hårresande marxistisk analys!
Inlägg #10: Postat: 2003-03-27 09:49:00
Annelie Elouali
Efter att både pratat med forna irakier och det jag läst och hört, att befolkningen i Irak vill ha hjälp till att få bort Saddam. Han, likvärdig med Hitler håller folket med hjärn hand utan känslor och förnuft. Allt förtryck han har åstadkommit gör det värt att jubla över USA:s insatser även om insatserna har ytterligare baktankar. Resultaten får bli en senare fråga för omvärlden att ta ställning till. Just nu måste man värka för en befrielse från diktatorn..
Tack för att du är journalist Boris!
Inlägg #11: Postat: 2003-03-27 09:50:00
Barbro
Välkommet! I den offentliga Svedala hörs mest de vanliga gamla rättskaffens brösttornerna. Jag är svensk sedan oräkneligt antal generationer men skäms över det svenska sättet att "veta bäst" om saker som vi har mycket lite erfarenhet av. Vi lever i en i praktiken en-parti-stat det är väl det närmaste diktatur vi känner inpå huden. Det mest otäcka är väl de många unga arabiska männen som söker något att vara stolta över. Som bångstyriga tonåringar utan mogna vuxna som kan visa dem vägen.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-27 09:59:00
Magnus
Med Boris syn på rätten att engagera sig så undrar man ju varför USA gick i krig 1941. Många amerikaner hade beundrat Hitler, och Berlin hade inte gjort USA något. Inställningen var "låt Europa sköta sig självt". Inte många jänkare 1940 såg Tyskland som ett stort problem. Skulle man då ha sagt att "vi har inte rätt att bry oss om det, även om de utplånar byar och angriper grannländer"?
Det behövs inget klippkort på "5 protester mot Saddam" för att få säga sin mening om det som händer nu, Boris!
Inlägg #13: Postat: 2003-03-27 10:12:00
Mats
Tack Boris för din artikel. Den var mycket bra med tanke på alla de demonstrationer som pågår just nu. Kanske USA krigar för sitt eget intresse, men jag vågar säga att stabiliseringen i regionen efter kriget ligger i andra länders intresse också. Om USA bryr sig inte om Irakier, bryr sig resten av världen då?
Inlägg #14: Postat: 2003-03-27 10:13:00
Mats
....Förtsättning. Var har alla demonstranter varit när Saddam utförde terror mot sitt eget folk, när han gassade ihjäl nästan 100000 kurder, när det pågick våld i Irak osv. Jag har inte sett sådana demontrationer då, som är just nu. Var de rädda för Saddam? Jag har sett banderoller att Bush är terrorist och mördare och samtidigt bilder med Saddam. Det är ju extremt löjligt.
Inlägg #15: Postat: 2003-03-27 10:24:00
Fredrik Jung Abbou
Tack Boris! Inte konstigt att det finns en vinsort med ditt namn på systemet! Jag håller med dig till 100 och har försökt lägga fram liknande tankar på Sourze utan att kunna formulera det lika bra som du själv. Jag önskar kriget över snabbt, ett befriat Irak och en human integrationspolitik mellan det irakiska och kurdiska folken så de båda kan få sin frihet som de verkligen förtjänar!
Inlägg #16: Postat: 2003-03-27 10:32:00
Amoka
Tack Boris! Äntligen någon som förstår oss. Jag kände mig riktigt besviken av det så kallade anti-krig eller blind rörelsen.

En annan riktig bra artikel läste, mycket värt:
Länk: beyan.net

Den heter Saddams tackbrev till anti-krigsröreslen. Läs den så förstår ni.
Inlägg #17: Postat: 2003-03-27 10:46:00
Tomas
Saddam bryr sig knappast om miljontals personer demonstrerar, men Bush gör nog det. Litegrann, kanske eller?
Inlägg #18: Postat: 2003-03-27 10:53:00
Fredrik
Den svenska "intellektuella" vänstern har alltid brytt sig mer om sin egen politiska agenda än sanningen. Dina rakryggade och insiktsfulla artiklar är en ljusglimt på morgonbussen. Tack Boris, för ännu en hälsosam dos politiskt ofärgad kolumn!
Inlägg #19: Postat: 2003-03-27 11:09:00
Bertram
Inte dumt alls. Förhoppnings vis får artikeln en del att tänka till.
Inlägg #20: Postat: 2003-03-27 11:12:00
keyvan
jag håller med dig
det handalar ett bilnd hat som man har mot usa här i Sverige.
vart tog vägen det svneska folk när sadem bomade iranska städer o dödade massor barn o kvinnor
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...