Inlägg #21: Postat: 2003-03-27 11:39:00
|
Petra |
Anledningar till att jag tar ställnng mot USAs angrepp av Irak:
- Saddam är uppenbart en hemsk diktator men ska han avsättas ska initiativet komma från Iraks folk. Det är en helt annan sak att stödja folket i deras kamp än att byta ut Saddam och co mot en USAvänlig regim utan att folket har något att säga till om.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-03-27 11:47:00
|
Mathias Rosen |
Tack!
Tack Boris för att du skriver det som jag känt länge. Jag har de senaste veckorna mer och mer känt att alla protester mot kriget har varit mer emot USA och än för Iraks folk.
Jag gillar inte Bush, men jag tror han är bättre för världen än Saddam...
/M
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-03-27 12:54:00
|
tomas |
Om Bush är ute efter olja, eller för att stärka det amerikanska imperiets ställning i arabvärlden, eller om han hör röster mitt i natten som talar till honom ur en brinnande buske och som uppmanar honom att angripa Saddam, är ganska ointressant.
----
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-03-27 12:55:00
|
tomas |
forts:Okej, men kan vi acceptera att Bush utnyttjar oljan också. De smugglar olja från Irak. Han anfaller inte Saddam bara för att han är diktator och massmördare. Det är också en skymf mot folket, att han vill ha billig olja till USA. Jag har förståelse för Bush:s agerande men samtidigt har han gått för långt. Han suger kuk helt enkelt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-03-27 13:05:00
|
Mjau |
Tack för ett fantastiskt bra kolumn.
Jag håller med helt och hållet.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-03-27 13:40:00
|
Andreas |
Mycket bra. Det borde vara svenska politikers skyldighet att med liknande pedagogisk tydlighet förklara för folk vad det här handlar om. Antingen är dom okunniga eller så tänker dom enbart på sin egen popularitet och vänder kappan efter vinden.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-03-27 13:41:00
|
jk |
Därför att den amerikanska regimen är mer påverkbar genom opinionsyttringar än den Irakiska.
Om jag trodde att Saddam skulle bli ett helgon genom att jag valsar runt på stan med plakat så skulle jag göra det.
Både Irak och USA genomför tvivelaktig politik. Men det är bara USA jag kan påverka genom att demonstrera.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-03-27 13:58:00
|
Ek |
FANTASTISKT BORIS!!!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-03-27 14:23:00
|
Markus Hankins |
ETT SKOTT LÅNGT ÖVER MÅLET! Självfallet är protesterna världen över i FÖRSTA HAND EN PROTEST MOT NYIMPERIALISMEN!!! Det är i första hand våldtäckten av det fattiga folket, det förtryckta folket från den kapitalistiska Imperialiststaten USA som väcker förargelse!!!
I världen pågår just nu 37 militära konflikter, har du som marxist protesterat på gatorna mot samtliga dessa? Nej.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-03-27 14:23:00
|
Mike |
Inte mycket att tilägga till detta förutom att jag också är marxist. "Duck Soup" är t.ex. en av mina favoritfilmer. Hail Freedonia!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-03-27 14:24:00
|
Jesús |
Vi vet att irakiska folket skulle tjäna på att bli av med Saddam och det är svårt, om inte omöjligt, för dem själva att störta diktatorn. Detta vet alla vi som har levt i diktaturer i mitt fall på Cuba. Men att starta ett krig där tusentals civila riskerar dö för att ersätta en diktator med Gud vet vem motsätter jag mig.
Jag hatar Castros regim men skulle aldrig tillåta att någon startade ett krig där för att få bort honom från makten. Då skulle jag åka dit och bekämpa invasionsstyrkorna.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-03-27 14:29:00
|
Patrik |
Strålande Boris !!
Hoppas att alla svenska irakier kliver fram efter denna artikel, och ger uttryck för vad dom känner för de personer som är inne i stan och vandaliserar demonstrerar. Skrämmande !! Gör något annat, samla in pengar till cancerfonden eller något annat som gör nytta.
Än en gång, mycket bra artikel Boris !!
/ P
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-03-27 14:33:00
|
Gnurf |
Trots att vi tillhör helt olika politiska flyglar så tillför alltid dina kolumner i Metro lite livsglädje och sunt förnuft till vardagen. Så även denna. Mycket bra!!!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-03-27 14:50:00
|
Sandra |
Visst är det förjävligt att folk inte har brytt sig om Irak innan USAs attack, men varför i helvete är det inte bra att ringklockan väcker folk och får dem att släpa sig ut på gatorna och protestera? Varför ska man stänga ute människor som vill ta sitt ansvar o säga nej! Tillsammans kan vi ju uppnå så mycket mer! Och det är NU som är viktigt! Upp till kamp ALLA som bryr sig oavsett om du började bry dig igår eller för 30 år sedan!
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-03-27 14:54:00
|
Malin |
Förlåt för att jag demonstrerade mot en attack där civila drabbassäg vilken attack som inte gör det, förlåt, det ska aldrig hända igen. Jag ska sitta hemma och kolla på roliga tv program som straff tills jag bättrat på mina kunskaper om det Saddams förtryck av det Irakiska folket. Kunskaper som du som skribent i en stor tidning kanske kan dela med dig av. Jag hade gärna ställt upp och demonstrerat med dig, du kunde väl hört av dig?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-03-27 14:57:00
|
Urquhart |
Var det någon här som var ute och demonstrerade när Vietnam invaderade Kambodja 1979, och därmed trängde undan Pol Pot och hans Röda Khmerer?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-03-27 15:15:00
|
staffan Westerdahl |
Bra kommentar Boris!
Den enögda, hycklande och ryggradslösa svenska vänstern har i praktiken alltid tagit ställning mot demokrati och frihet och för kommunism, diktatur och massmord. Det har utvecklats till
en Pavlovsk reflex att alltid kritisera
de västliga demokratierna och aldrig
de totalitära våldsregimerna, såvida
de inte har kunnat betecknas som
"höger" Min slutsats är att dessa
människor förmodligen lider av en
allvarlig hjärnskada. Dom bör antag-
ligen ha vårt medlidande.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2003-03-27 15:19:00
|
Ramona Danlen |
Utmärkt! Äntligen en röst som vet vad som ska stå på plakaten.
Marx var en filosof med kvinnotycke och älskade att stå på sig. Det är bra. Mindre bra är att andra förvanskat hans politik!
|
|
Inlägg #39: Postat: 2003-03-27 15:20:00
|
Ramona Danlen |
Utmärkt! Äntligen en röst som vet vad som ska stå på plakaten.
Marx var en filosof med kvinnotycke och älskade att stå på sig. Det är bra. Mindre bra är att andra förvanskat hans politik!
|
|
Inlägg #40: Postat: 2003-03-27 15:30:00
|
kristoffer |
Vad har det ena med det andra att göra?
1. "Ni kan inte demonstrera nu, om ni inte demonstrerade "från början""
Varför inte då? Åsiktståget går inte enligt tidtabell. Bättre sent än aldrig.
2. "Det är inte Saddam ni demonstrerar mot, det är USA"
Ja, kanske det. Men det betyder inte att vi är FÖR Saddam. Jag ser ingen som är ute nu och demonstrerar mot Nordkoreas diktator, men det betyder inte att vi är FÖR hans diktatur.
|
|