Jag - en manshatare?

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2003-03-14 18:41:00
Katarina
Nartin:skillnaden är ju att det påståendet knappast är sant öht.Däremot kön och våld, det är en enormt stor skillnad.
Det finns inte större anledning för en man att känna sig påhoppad när det diskuteras, än vad det gör för mig om man tar upp frågor om diskriminering av invandrare i Sverige, tex.
Det handlar om hur samhället fungerar och var man står själv.
Inlägg #42: Postat: 2003-03-14 19:42:00
Kalle G Svar på 31
Åsa, men antalet män som INTE begår brott mot kvinnor är ju "ofantligt" mycket större än antalet män som gör det.
Inlägg #43: Postat: 2003-03-14 19:46:00
Kalle G Svar på 24, 25 & 33
Förlåt mig, Anna, jag såg fel. Det var inte du som skrivit kommentaren att du levde utan logik *rodnar*. Ett svar på din fråga: Jag blir inte "mer upprörd" av din text än vad jag blir av att läsa om en våldtäkt. Jag vill bara ifrågasätta dina åsikter och din "världsbild" eftersom jag har andra uppfattningar. Våldtäkter är ju lite svåra att bemöta eftersom de oftast sker i skymundan.
Inlägg #44: Postat: 2003-03-14 19:48:00
Kalle G, forts...
Men jag tror att om en våldtäktsman skulle skriva en artikel här om vad han gjort och varför, så skulle han nog bli rejält utskälld!
Inlägg #45: Postat: 2003-03-14 19:58:00
Kalle G
Katarina, vad menar du med att påståendet knappast är sant? Och att känna sig påhoppad, om någon t ex frågar "Vad ska vi göra åt våldtäktsmännen?" så har man ju talat om vilken grupp det gäller. Men om man istället formulerar sig som t ex Åsa gör här, att män slår och våldtar kvinnor för att det ingår i mansrollen, hur kan jag undgå att känna mig utpekad?
Inlägg #46: Postat: 2003-03-14 19:59:00
Kalle G, forts -> Katarina
Det är ju som att säga att det ingår i rollen som svensk, att slå invandrare på käften. Eller som Friggebo? sa, att det ingår i den albanska kulturen att stjäla!
Inlägg #47: Postat: 2003-03-15 11:35:00
Åsa Hermanson
Hej, jag är ett troll med sexistiska åsikter. Ingen av de här som kallar sig feminister har ens bemödat sig att ifrågasätta det jag sagt. Anna förnekar inte "Åsas" definition av mansrollen, men expanderar den till kvinnorollen också. halvbehjärtansvärt.
Inlägg #48: Postat: 2003-03-15 22:29:00
anna
Åsa, jag har inte riktigt förstått vad du menar med dina inlägg. Det jag förstår håller jag inte med om men jag trodde att jag kanske misstolkade ditt resonemang. Jag tycker att allt för många här går igång och är aggresiva istället för att vänta eller fråga.
Inlägg #49: Postat: 2003-03-15 22:30:00
anna- forts
Men jag tycker dessutom att det framgår av mina svar att jag kanske inte ser lika enkelt på saken som jag tycker att du gör. Jag tror inte att det endast är män som måste förändra sig. Jag hoppas att män och kvinnor ska göra detta tillsammans.
Inlägg #50: Postat: 2003-03-15 22:37:00
anna
Och Kalle, svar 43, nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Jag tror inte att du blir det, men det är så många av de som skriver som verkar så arga på min text. Det är ju intressantare att diskutera våldet mot kvinnorna än att hela tiden snacka om att inte alla, inte alla, inte alla...
Jag tycker det är schyst att du undrar över min världsbild. Jag gillar sådana snack. Det jag inte riktigt förstår är att du har en annan syn kopplat till att våldäkter sker i skymundan. Utveckla gärna.
Inlägg #51: Postat: 2003-03-16 10:23:00
Katarina
45: ja, jag håller med dig.
MEN det finns ett jätteproblem med män som riktar våld mot kvinnor.Det har med samhälle, syn på familj, män och kvinnor osv att göra.Man kan inte blunda eller tysta ner hela frågan för att män som inte har någon anledning känner sig utpekade, även om de kanske blir utpekade ibland.Det får man nog ta, helt enkelt.
Fast jag måste säga att när jag hört någon påstå att män är aggressiva eller liknande så är det oftast inte från feminister, utan tvärtom.
Inlägg #52: Postat: 2003-03-17 00:06:00
Christer H
Katarina, "jätteproblemet" är INTE "män som riktar våld mot kvinnor". Det är en felaktig beskrivning av våldet i samhället. Problemet är att vissa män mest utsätter medmänniskor män mest för omotiverat våld. Ni feminister mfl. anser att våld mot kvinnor är värre än våld mot män. På annat sätt kan jag inte tolka er "problemdefinition". Det är ren sexism! Mvh CH
Inlägg #53: Postat: 2003-03-17 00:13:00
Christer H
Och vad är det för skitsnack om att "man blundar och tystar ned hela frågan"? Vem gör det? Och hur? Vilka "man" syftar du på? Jag läser om våldet i samhället varje dag. Och jag diskuterar det närmast dagligen också. Jag är övertygad om att de flesta samhälleligt intresserade gör detta. Du skjuter i luften, Katarina! Mvh CH
Inlägg #54: Postat: 2003-03-17 03:32:00
Hugo Olsson
Är det inte det du gör just nu? Blundar och tystar ner, alltså. Våld mot kvinnor sker oftast hemma, av någon som står den misshandlade nära, och ofta upprepade gånger. I de allra flesta fall är kvinnan så fysiskt underlägsen att hon inte har minsta chans att försvara sig. Slutligen har många kvinnor förtvivlat svårt att ta sig ur ett förhållande som har urartat, även när misshandeln blivit livshotande.
Inlägg #55: Postat: 2003-03-17 03:33:00
Hugo Olsson
Det handlar alltså om grövre, mer regelbundet och mer psykiskt nerbrytande våld än det våld som vanligen drabbar män, nämligen en käftsmäll på stan.
Inlägg #56: Postat: 2003-03-17 08:42:00
Kalle G
Anna 50, "De flesta våldtäkter sker i skymundan" Inte många våldtäkter utförs inför publik, utomhus i dagsljus. Iaf har jag fått den uppfattningen, men jag kanske har fel?
Inlägg #57: Postat: 2003-03-17 08:54:00
Kalle G
Anna och Katarina. Våldtäkter är ett problem, jag tror att de flesta är överens om detta. Men i åratal har vi hört det här lönlösa ältandet, feminister som säger att mansrollen är problemet och män som tappar intresset av att hjälpa till eftersom de ses som en del av problemet. Och så urartar det till det käbbel vi ser här... ;-
Inlägg #58: Postat: 2003-03-17 08:58:00
Kalle G, forts...
Varför inte ta ett halvt steg tillbaka och ändra frågan, "Vad ska vi göra åt våldtäktsmännen?"? Jag är övertygad att ni skulle få minst 95 av befolkningen med er, istället för att genast göra hälften fientliga eller likgiltiga.
Inlägg #59: Postat: 2003-03-17 10:10:00
Katta
Kalle, varför vänta tills vi ställer frågan "Vad ska vi göra åt våldtäktsmännen?". Varför ställer du inte frågan själv? Varför tar du inte den kampen ut mot samhället...?
Inlägg #60: Postat: 2003-03-17 11:06:00
Christer H
Svar 54, jag "blundar och tystar ner" när jag just aktivt deltar i denna debatt?? Hur kan du få det till det? Däremot tyder din beskrivning av våld som drabbar män, på att du blundar. "en käftsmäll på stan"....? Allt våld drabbar människor fysiskt och psykiskt, många får men för livet, oberoende av kön. Och ett våldsoffer är oftare en man. Mvh CH
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...