Män dominerar lågstatusyrkena

Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #81: Postat: 2003-03-10 00:27:00
elin
som svar på detta skriver jag det i svar 26;frågar om de feminister du diskuterar med förnekar dessa saker jag tar upp som exempel och ber att få veta hur den debatten ser ut.
Inlägg #82: Postat: 2003-03-10 00:52:00
Christer H
Svar på 81. Ha, nu fattar jag vad du åsyftar... jag måste uttrycka mig slarvigt. Jag skrev att "jag diskuterar gärna...med feminister".....jovisst, men tyvärr så vill inte feminister göra det med mig. Det sista var underförstått, men gick tydligen uppenbarligen inte fram. Så det finns ingen sån debatt. Mvh CH
Inlägg #83: Postat: 2003-03-10 01:00:00
CH
Svar på 78. Vad är det jag uttrycker så oklart? Vill du missförstå? Jag talar om mig som man ja, och om många andra män, bekanta och obekanta som jag läst, hört och sett men i slutklämmen OCKSÅ våra nära och kära KVINNOR. Allas vår GEMENSAMMA erfarenhet av att kämpa TILLSAMMANS. Var jag tydligare nu? Mvh CH
Inlägg #84: Postat: 2003-03-10 01:08:00
CH
Svar på 76,77. Har jag sagt att "mansvärderingen" är biologisk? När var människans gryning? Vad vet vi egentligen om hur man levde då? Det är bara hypoteser, som varierar med arkeolog-modet för dagen. Väljer verkligen kvinnorna sina män, där kvinnorna står för försörjningen idag? Är det så, så väljer de ju fel... Mvh CH
Inlägg #85: Postat: 2003-03-10 01:26:00
CH
Svar på 79,80. "Flickan och skulden" av wennstam, jag har läst den. En skrämmande bok på många sätt. Mest skrämmande för att den påstår att "samhället" ger våldtagna "skulden" för att de våldtagits. Detta är ett ideologiskt fabricerat påstående, som inte minst skadar flckorna. Min "slutsats" är dragen bla. ur denna bok, men också ur alla debatter om våld mot kvinnor jag läst och hört, bla. här på S. De flesta män som misshandlar, ser nog inte sig som "jägare". Gonatt
Inlägg #86: Postat: 2003-03-11 12:22:00
elin
svar på 83: yup. du skrev dock endast att ni kämpar på tillsammans med era närmaste - det var ingenting som tydde på att detta var mer än endast din och dina manliga vänners perspektiv.
Inlägg #87: Postat: 2003-03-11 12:36:00
elin
svar på 84: nej, det har du inte sagt - det var bara jag som utforskade ämnet för mig själv.
ja man vet ju att vi var samlare och vandrade i grupper och att vi senare blev bönder. vad respektive man gjorde har väl folk räknat ut genom att studera föremål hittade bland mänskliga kvarlevor, kan jag exempelvis tänka mig. jag vet faktiskt inte hur kvinnor väljer, jag kan bara förlita mig på den statistik du presenterade för mig. men i så fall handlar det knappast om att man medvetet väljer.
Inlägg #88: Postat: 2003-03-11 12:40:00
forts
själv upplever man det säkert bara som att man attraheras till någon av ingen speciell anledning alls. svar på 85: jaha. det är väl inte så mycket att debattera här såvida du inte vill berätta för mig mer detaljerat vad det är som har fått dig att dra den slutsatsen. att *de flesta* män som misshandlar ser sig som jägare har jag aldrig sagt.
Inlägg #89: Postat: 2003-03-11 12:42:00
elin till q
svar på 55 och resten av "q": du får ta och förklara för mig vad du menar med "männens annorlunda begåvningsfördelning". innan jag svarar på ditt resonemang. maila mig på e.adlerzworg.com när du är redo att debattera vidare.
Inlägg #90: Postat: 2003-03-12 21:25:00
q
Jag har inte haft tid att debattera här på några dar Det finns trots allt viktigare saker att göra... Vad jag menar är exakt det jag skirver i svar 10. Att jag sett en studie som visar att IQ test på tjejer resp. pojkar ger olika resultat. Vad det beror på har jag inte spekulerat i.
Inlägg #91: Postat: 2003-03-12 21:28:00
q
Det viktiga den studien visade på var altså 1: i medeltal är pojkar och flickor lika smarta 2: Flickornas intelligens var mer jämt fördelad emellan dem. De dummaste barnen var pojkar. De smartaste barnen var pojkar. Kom ihåg, jag citerar bara vad jag läste i illustrerad vetenskap och att det var ett enkelt IQ test.
Inlägg #92: Postat: 2003-03-12 21:33:00
q
Men jag antar att ingen skulle våga göra kliniska studier över pojkar och flickors intelligens idag. Det är alltför många som är rädda för sanningen.
Inlägg #93: Postat: 2003-03-12 22:25:00
elin
förlåt, det jag ville veta var vad denna begåvningsfördelning har att göra med att män eventuellt är "evolutionens förbrukningsvara".
Inlägg #94: Postat: 2003-03-13 01:54:00
q
Förenklat kan man säga att det är lätt att skicka ut dumma människor till att dö i krig.
Inlägg #95: Postat: 2003-03-13 20:35:00
elin
jaha, och de smarta människorna då? går de inte ut i krig? låt mig påminna dig om att de som styr och initierar krig är ytterst få. de som krigar är också få i jämförelse med de som drabbas av krig utan att kriga själva. denna grupp består av män, kvinnor och barn. så att påstå att det främst är män som lider av krig är löjligt.
Inlägg #96: Postat: 2003-03-13 20:40:00
elin
så det är svaret på 56: det är inte bara eller ens främst män som förgås av mäns aggressivitet. det är inte heller så att aggressiva män har hjälpt till att utvidga samhällets territorium då all utvidgning måste innebära en förminskning och förtryck av ett annat samhälle. och så länge som agressionen får styra finns det lidande. det finns ingenting som pekar på att krig och aggression hjälper till att skapa ett bra samhälle - det borde väl du som usa-motståndare ha koll på!!
Inlägg #97: Postat: 2003-03-13 20:46:00
elin
inte för att du sa att aggression har hjälpt till med att skapa ett bra samhälle, men eftersom du menade på att aggression har fått samhället att växa i det aktuella sammanhanget antar jag att du menade att det var någonting bra. kort sagt så godtar jag inte din förklaring till "mäns destruktivitet". och även om det är så att ni är "evolutionens förbrukningsvara" är det inte skäligt att vi kvinnor skall få ut mindre förmåner ur samhället för det.
Inlägg #98: Postat: 2003-03-13 20:55:00
elin
man kan inte heller sätta ett pris på det hela och vad gör det er för ont att vi får de pengar som vårt arbete förtjänat?? vad du säger är i princip att vi kvinnor borde naglas fast i ett visst ekonomiskt och därmed socialt underläge på grund av de krig ni för och dör i nu talar jag som sagt var hypotetiskt som vi inte ens har bett om.
Inlägg #99: Postat: 2003-03-13 20:56:00
elin
det som ändå slår mig som underligast med hur du resonerar är att du är här och trashar feminismen istället för att propagera mot aggressiviteten i samhället som - enligt dig - kastar männen på evolutionens sophög.
Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...