|
Inlägg #61: Postat: 2003-03-09 16:31:00
|
|
Christer H |
Svar på 41. De flesta undersökningar visar att män i högre grad tar hänsyn till lön i sina yrkesval. Det är inte så märkligt av de orsaker jag tidigare var inne på, om mäns värdering i förhållande till jobbidentitet och försörjningsförmåga. Kvinnor väljer i högre grad välbetalda män än vice versa. Detta beroende på att kvinnor föder fler barn än mäm gör.
Vad utbildningen har att göra med jobb inom vården fattar jag ej. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2003-03-09 16:38:00
|
|
Christer H |
Svar på 43,45. När jag skrev "mina närmaste" så syftade jag på KVINNOR! Inte mina kompisar eller pojkvänner... Därför faller dina ord om att vi inte lyssnar på "kvinnors erfarenheter". Men ok. dom är inte "alla" kvinnor... Men det är inte feminister och genusforskare heller. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2003-03-09 16:44:00
|
|
Christer H |
Svar på 46. Ja, det förnekas ofta när "maktbalanser" sätts upp av feminister. Våld tex. poängteras alltid som något som drabbar kvinnor och barn, när statistik visar att män drabbas i mycket högre utsträckning. Även förövare är offer i mina ögon. Men aldrig i feministers. Vilka "dessa" vill du se hur jag diskuterar med?? Mansvärdering har jag redogjort för ovan. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2003-03-09 22:00:00
|
|
elin |
svar på 48: jag håller med, fast inte om att feminister ofta utesluter möjligheten det finns de som tror på det ena, det finns de som tror på det andra. de flesta utesluter nog inte något av alternativen. biologin är som sagt var mycket komplex och dessutom rörlig, vilket många "biologister" verkar ha missat.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2003-03-09 22:17:00
|
|
elin |
likartsfeminim handlar i ganska liten utsträckning om att vi alla är samma.det hela fungerar snarare som en motvikt till biologismen som alltid har funnits - även när vi inte visste ett dyft om våra inre funktioner. idén är förvisso att mycket av det vi alltid stämplat som sprunget ur biologin egentligen är ideologiskt, men inte absolut att detta gäller allting.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2003-03-09 22:23:00
|
|
forts |
egentligen är den inte lika rigid som biologismen; faktum är att vi vet mycket mer om våra genusfunktioner än hur alla våra hormoner fungerar tillsammans. det är därför många likartsfeminister aktar sig för att dra några slutsatser om samspelet däremellan, man tycker att det är att ta vatten över huvudet. betyder dock inte att alternativet inte finns.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2003-03-09 22:48:00
|
|
forts |
svar på 50: jag anser att scenariot du målar upp är tämligen orealistiskt: vad är androgynt - den absoluta kompromissen mellan manlighet/kvinnlighet? omöjligt att fastställa en sådan mall. om människor förnekas sin sanna natur uppmärksammas detta och motarbetas. ett exempel på en sådan rörelse är feminismen. slutgiltligen finns det ingen strävan efter en sådan mall: likartsfeminismen kämpar för den dag föräldern inte
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2003-03-09 22:53:00
|
|
forts |
frågar efter barnets kön och börjar behandla det efter förutfattade meningar. vad som händer sen, tas därifrån. det är min uppfattning om likartsfeminismen rent generellt. i övrigt så är det nog inte så många som vill köra på med en blodig kamp för att 70 av alla slaktare är män. om det som drar dem till yrket också är länkat ihop till våld i samhället är det däremot intressant och eventuellt också värt att motarbeta.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2003-03-09 22:59:00
|
|
elin |
vilket också är så som många feminister tänker och - misstänker jag - även ni. så min fråga till dig är: vill du kämpa för att minska våldet i samhället eller inte? och hur tror du att de våldsamma människor som lärt sig ta till alternativa metoder känner sig förtryckta av detta?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2003-03-09 22:59:00
|
|
elin |
återkommer strax
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2003-03-09 23:18:00
|
|
elin |
svar på 52: snälla, du talar som om olikheter mellan människor är någonting som feminister automatiskt tar som oförätter, vilket är osant. feministers snack om oförätter skulle aldrig anammas så mycket som de görs om människor inte kände sig diskriminerade och det dessutom inte fanns undersökningar som visar på att det faktiskt är så.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2003-03-09 23:25:00
|
|
forts |
"För det är väl det som många feminister syslar med idag. Att hitta skillnader mellan könen. Att tolka det som ett förtryck på något sätt och ge mannen skulden."
att se skillnader är förvisso viktigt. man behöver dock inte tolka det som förtryck. fast många feminister gör det - i alla fall delvis. att ge mannen skulden är inte på något sätt genomsyrande och absolut inte syftet med processen, som jag känner att du antyder. forts
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2003-03-09 23:29:00
|
|
forts |
det finns knappast många som påstår att mannen är mindre slav under samhällsordningen än kvinnan. hur mycket feministisk litteratur har du tagit del av egentligen? har du över huvud taget hört talas om begreppet "mansforskning"? har du totalt missat att en av de mest rosade och framgångsrika feministiska verken genom tiderna kallas för "förräderiet mot mannen"?
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2003-03-09 23:32:00
|
|
elin |
har du missar att världens mest berömda feminist - germaine greer - gör en stor sak av att poängtera att patriarkatet är obarmhärtigt mot männen likaväl som kvinnorna?
i övrigt spelar det stor roll om skillnader är sociala eller biologiska eftersom man då vet hur lättpåverkat ett fenomen är samt att man lättare skulle kunna räkna ut hur människor skulle reagera om man ämnar ändra på det.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2003-03-09 23:35:00
|
|
elin |
svar på 55 och resten av q: du får ta och förklara för mig vad du menar med "männens annorlunda begåvningsfördelning". innan jag svarar på ditt resonemang.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2003-03-09 23:39:00
|
|
elin |
svar på 61: du har fortfarande inte förklarat var du menar med "mäns värdering i förhållande till jobbidentitet och försörjningsförmåga". jag antar att du snackar om att det typ är en dygd för män att kunna ta hand om sina familj ekonomiskt. "Kvinnor väljer i högre grad välbetalda män än vice versa" mycket möjligt - vi är väldigt inkörda på att ha säkerhet.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2003-03-09 23:44:00
|
|
forts |
att detta beror på att vi föder barn mer än män ställer jag mig dock tveksam till. det betyder snarare att vi rent ideologiskt tillmäts större ansvar för familjen på hemmaplan än ekonomiskt. det kanske är biologiskt förankrat med tanke på att biologin är rörlig, men om man går tillbaka till människans grynin var det kvinnorna som stod för familjeförsörjningen. fast om det är biologiskt förankrat gäller inte detta för hela världen, eftersom det fortfarande ser ut så på många håll.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2003-03-09 23:58:00
|
|
elin |
svar på 62: har du läst ditt eget inlägg? det är uppenbart att du talar om dig själv som man och dina manliga bekanta.
om dina kvinnliga bekanta känner att de i sina förhållanden kämpar tillsammans och är lyckliga - allt gott! med tanke på den höga skilsmässostatistiken har de tur, speciellt sedan det är kvinnor som initierar skilsmässa i 75 av fallen och slukar böcker i "john-grey-stuket".
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2003-03-10 00:15:00
|
|
elin |
en brittisk undersökning visar på att 56 av alla kvinnor är nöjda med sitt äktenskap efter 7 år. männens respektive är 71. svar på 63: hur drar du slutsatsen att feminister inte anser att förövare är offer? det är inte alla som anser att synen på kvinnan som offer och mannen som förövare är feminismens fel. den går nämligen lååångt tillbaka. en intressant grej med många män som våldför sig på kvinnor är att de ser sig själva som jägare och kvinnan som villebråd.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2003-03-10 00:27:00
|
|
forts |
det är ett synsätt man kan spåra tillbaka hur långt som helst. trots detta och samhällets syn på kvinnan som offer så får kvinnan i regel om än inofficiellt skulden för en våldtäkt när hon sitter i rättssalen. det finns en nyutkommen bok om just detta. jag meddelar titeln vid nästa tillfälle.
i svar 23 skriver du i princip att feminister förnekar mäns tillkortakommanden.
|
| |