|
Inlägg #41: Postat: 2003-03-08 19:28:00
|
|
elin |
svar på 27: det råder ingen tvivel om att kvinnor värderar andra saker än hög lön. det gör män också. jag tror faktiskt inte att män håller sig undan från den offentliga sektorn pga den låga lönen. enligt artikeln vi diskuterar ser det ju snarare ut som att de inte orkar/vill utbilda sig nog. i övrigt uppmuntras tjejer att ta mer hänsyn till andra människor, vilket naturligtvis bär på budskapet att det är viktigt att ta hand om andra. det är inte konstigt att man dras till den offentliga sektorn.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-03-08 19:39:00
|
|
Maken |
Elin nr 41.
Jag bestrider att tjejer uppmanas till att ta hänsyn till andra. Under hela mitt liv har kvinnor uppmanats att ta för sig, medan män har uppmanats att ta hänsyn.
Jag anser också att män generellt sett är mer generösa mot kvinnor än kvinnor är mot män.
Se till exempelt hur enkelt det är för kvinnor att ta sig in på mäns områden, medan kvinnor effektivt håller män uta från sina områden.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-03-08 19:43:00
|
|
forts |
svar på 28: att era erfarenheter inte stämmer över med denna analys är inte konstigt: det handlar inte om era erfarenheter utan kvinnornas erfarenheter av er - någonting som ni verkligen borde lyssna på trots att ni ser på saken annorlunda. många män tänker inte på att de har lättare för att avbryta en kvinna som talar i motsats till en man, tex. en arbetgivare tänker knappast "blä, en kvinna". det är inte medvetna reaktioner eller illvilja vi talar om här.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-03-08 19:44:00
|
|
elin |
hej maken, jag svarar när jag har skrivit klart alla andra inläögg
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-03-08 19:48:00
|
|
elin |
sedan finns det naturligtvis män som verkligen beter sig mer neutralt än de flesta människor. du o de dina kanske är av denna sort - inte vet jag. men era erfarenheter av er själva ger ingenting i debatten förutom just det att man inte menar illa med det man gör om man nu gör det. att förneka kvinnors erfarenheter av män är knappast någonting som för en långt.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-03-08 20:07:00
|
|
elin |
svar på 29: om igen: är det många som förnekar att tex alkoholism, arbetslöshet och våld är mansproblem? anledningen till att jag ställde denna fråga är för att se hur du debatterade med dessa människor. i övrigt: varför dricker män så mycket? dedär om arbete, försörjning och hur kvinnor värderar män i vår kultur får du klargöra lite mer. vad är det i vår kultur som gör män våldsamma?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-03-08 20:15:00
|
|
elin |
michael, jag postar en ny debattlänk under kommentarer vi kan fortsätta på. jag vet inte om jag hinner idag.
maken: föräldrarna lär ungarna andra saker än de predikar. man säger en sak, men gör en annan. att det är lätt för kvinnor att ta sig in på mäns områden är inte sant. att det är svårt för män att ta sig in på kvinnors områden är sant om det handlar om hus och hem. många kvinnor vill ha mer hjälp men på samma gång måste hjälparen göra sysslor efter kvinnornas mall.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-03-09 01:53:00
|
|
q |
Svar 15: Christer, jag anför inte biologin som någon sanning. Snarare är det så att feminister ofta vägrar ge biologin någon betydelse alls. Det är det jag tycker är fel. Biologin är så komplex att det vore löjligt att utesluta möjligheten. Därmed inte sagt att den är av stor betydelse.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-03-09 01:56:00
|
|
q |
För det andra kan man tycka precis vad man vill om IQ test. Jag tycker att de oftast är idiotiska. Men undersökningen visar i alla fall på någon slags skillnad i fördelning mellan könen. Vad det nu är en fördelning av. Det räcker för att visa att män och kvinnor tänker olika. Och då frågar jag mig, varför flickor och pojkar olika? Du kan inte bortse ifrån det oavsett om du tror på biologiska faktorer eller ej.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-03-09 02:11:00
|
|
q |
Problemet med förnekelse av biologiska faktorer är att vi aldrig kan uppnå ett samhälle som likhetsfeministerna godkänner och inte fortsätter att terrorisera. Det kommer aldrig att ta slut, pojkar och flickor kommer inte att bemötas efter behov utan efter en androgyn standardmall.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-03-09 02:14:00
|
|
q |
Ta följande tankeexperiment: Anta att män genom årtusenden av konflikter utvecklat hormonnivåer som gör oss mer kallblodiga inför lidande. I det scenariot skulle männen i genomsnitt dras mer till yrken som slaktare. Säg att 70 av alla slaktare är män av den orsaken. Skulle likhetsfeministerna acceptera det? Nej det skulle de inte göra. De skulle fortsätta terrorn in i döden.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-03-09 02:19:00
|
|
q |
För det är väl det som många feminister syslar med idag. Att hitta skillnader mellan könen. Att tolka det som ett förtryck på något sätt och ge mannen skulden. Om nu kvinnor och män verkligen är olika så är det bara att beklaga. För då kommer feministerna ha en aldrig sinande källa att gräva fram oförrätter ifrån. Terrorn kommer aldrig ta slut.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-03-09 02:22:00
|
|
q |
Så länge män och kvinnor är olika kommer feministerna alltid hitta på någonting att anklaga männen för. Som jag ser det måste vi visa upp den andra sidan av myntet. För det finns precis lika många nackdelar som fördelar med att vara man. Feministerna vill bara se fördelarna för att kunna föra sitt "krig".
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-03-09 02:25:00
|
|
q |
För övrigt spelar det som sagt ingen roll ifall skillnader är biologiska eller sociala.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-03-09 02:36:00
|
|
q |
Personligen tror jag att männens annorlunda begåvningsfördelning verkligen existerar. Varför? Det är ganska logiskt: Män har i tusentals år varit evolutionens förbrukningsvara. Även om hälften av alla män dör i en konflikt behöver det inte innebära en befolkningskollaps. Däremot blir det befolkningskollaps om hälften av alla kvinnor skulle dö. Den biologiska skillnaden borde vara uppenbar för alla.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-03-09 02:47:00
|
|
q |
Naturen kan därför ta större risker med männen. Det har aldrig spelat någon roll ifall några män förgås av sin egen agressivitet. Aggressiva män har tvärtom hjälpt samhället att utvidga sitt territorium. Det har aldrig spelat någon roll ifall de överlevt.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-03-09 02:48:00
|
|
q |
Så Elin, de alkoholiserade och kriminella män som du ser idag är antagligen bara evolutionens förbrukningsvara som vi idag inte råkar ha någon användning för. Där har du också min djupare förklaring till mycket av männens problem; vi är inte lika viktiga som ni ur evolutionens synvinkel.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-03-09 02:50:00
|
|
q |
Det är någonting jag tycker att ni ska tänka på när ni dividerar om någon procent lön hit och dit.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-03-09 16:21:00
|
|
Christer H |
q, vi verkar ganska eniga i synen på biologi kontra inlärt beteende. Möjligen åsätter du det genetiska arvet någon procent mer betydelse än jag. Men, denna fördelning av orsakerna till olika beteenden pga. kön, är okänd. Så då återstår bara tro och tyckande. Jag håller med dig i din kritik av F. då de principiellt förnekar biologiska förklaringar....forts...
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-03-09 16:23:00
|
|
CH forts. |
...Men jag har inget att sätta emot när de påstår att skillnaderna vi ser idag, till största delen är inlärda. Jag tror faktiskt själv att det är så. Sen är det en annan sak, om vi fördenskull måste ändra på dem. Mvh CH
|
| |