Män dominerar lågstatusyrkena

Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2003-03-08 01:14:00
forts
något annat intressant jag upptäckte när jag tog min lilla tur till scb, var att i samtliga uppräknade lågstatuskategorier utom fiskare,metallarbetare och nån mer som jag inte hittade tjänar kvinnor mindre. kvinnor tjänar faktiskt mindre på de flesta håll.anledningen till att män dominerar dessa lågstatusyrken är antagligen att de inte satsar på utbildningar som ger medelstatusarbeten - det är elit eller skit, så att säga.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-08 01:20:00
forts
detta beror knappast på samma sak som får företagare att hellre anställa män än kvinnor, trots att sistnämnda är mer kompetenta eller att genomsnittslönen dras ner så fort kvinnoskaran i en yrkesgrupp börjar växa: en misstro till mäns kompetens är det knappast tal om. det betyder dock inte att det inte är könsrollsrelaterat.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-08 01:27:00
forts
jag misstänker att det hela beror på att pojkars intelligens inte stimuleras på samma sätt som tjejers när de växer upp, de uppmuntras inte att prata lika mycket, får skit för att de är stökiga i skolan och därmed tappar intresset för det till en viss grad.
det är det dock väldigt få män som talar om. det enda intressanta med att framhäva sådana uppgifter är för att örfila feminismen, vilket ändå aldrig lyckas.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-08 01:33:00
forts
nu talar jag ju generellt - man kan naturligtvis skriva en sånhär artikel som ett inlägg utan att kommentera ytterligare, men när det gäller män så går ni sällan längre än så. varför ni inte vill få reda på ursprunget till dessa förhållanden o kämpa mot dem kommer jag aldrig förstå. alkoholism, arbetslöshet och relativt höga risker för att bli utsatta för våld mansproblem verkar inte egga er till kamp på något sätt.
schyssta, maila mig om ni svarar e.adlerzworg.com
Inlägg #5: Postat: 2003-03-08 06:33:00
Michael Ståhlberg
Så du menar att kollektivavtalen inte följs? Att arbetsgivare i strid med dessa och bakom fackets rygg
plus facket ovetandes ger kvinnor
lägre lön än den avtalsenliga?
Förresten varför maila? Jag mailar
gärna, men vill veta varför? Obs.
jag ifrågasätter inte dina motiv för
att skriva som du gör, men
du ifrågasätter mina. M.a.o. personangrepp. Sånt som folk tar
till i argumentativt underläge.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-08 06:42:00
Michael Ståhlberg
Min inställning till jämställdhet kan
liknas vid golf. Eftersom kvinnor
är sämre i golf, så måste de ha
ett handikapp när de spelar mot män för att inte förlora. Ungefär
så resonerar feminister om
jämställdhet. Kvinnor skall ha
ett golfhandikapp för att bli
jämstarka och jämrika med männen.
Jag anser att jämställdhet är samma regler för alla oavsett
skilda förutsättningar. Och det
gäller inte bara kvinnor och män utan invandrare och svenskar etc.
Nej till positiv särbehandling!
Inlägg #7: Postat: 2003-03-08 11:26:00
q
För det första kan man säkert vända på detta på fler än ett sätt. Man kan till exempel säga att medelkvinnans högre utbildning har ett egenvärde som förhöjer den utbildades liv oavsett lön. Man kan även på tusen olika sätt debattera hurvida fiskerijobb är sämre än sjukvårdsbiträde. Och ifall lång utbildning verkligen ska ge högre lön än riskfyllda arbetsplatser.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-08 11:28:00
q
Men det jag tror Elin syftar på är orsakerna till varför män och kvinnor hamnar i olika grupper till att börja med. Varför är vi olika? Antagligen vill hon att vi ska ta till oss den feministiska läran: Män och kvinnor är i grunden lika, kön är bara sociala konstruktioner. Hon vill att vi ska gå ut och predika detta evangelium.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-08 11:32:00
q
Men vad händer om man inte tror på det feministiska evangeliet. Tänk om det inte är så enkelt att män och kvinnor har samma sorts hjärna i olika kroppar. Tänk om vårt psyke verkligen skiljer sig åt genom biologin. Du säger själv att killars och tjejers intelligens stimmuleras på olika sätt. Tänk om intelligensen verkligen är olika mellan män och kvinnor?
Inlägg #10: Postat: 2003-03-08 11:35:00
q
Jag såg ett diagram i Illustrerad vetenskap för längesedan då intelligensen hos pojkar och flickor hade uppmätts. I genomsnitt var pojkar och flickor ungefär lika. Men bland flickorna var begåvningen mycket mer jämnt fördelad. Bland pojkarna fanns altså de värsta idioterna ursäkta språket, men ocskå de mest begåvade människorna.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-08 11:39:00
Christer H
Elin säger att artikeln är felaktig, men inte varför. Hon hoppar sen raskt över till helt andra frågor om kvinnolöner och mäns mindre intelligens! Det sistnämnda stöder iofs. artikeln, men den "var ju fel"...? Ursäkta Elin, jag fattar inte, hur du resonerar. Orbans undersökning handlar inte om löner alls. Den behandlar hur folk rangordnar jobb, och hur könsfördelningen ser ut inom dessa. Mvh CH
Inlägg #12: Postat: 2003-03-08 11:41:00
q
Du hävdar att denna skillnad enbart beror på sociala konstruktinoer. Har du belägg för det? Har någon av dina feministiska förkämpar belägg för det? Ingår vetenskapliga studier i feministisk litteratur? Kan du ge en referens till en sådan undersökning där man konstaterat att mäns och kvinnors hjärnor fungerar exakt lika?
Inlägg #13: Postat: 2003-03-08 11:43:00
q
CH: Ja, det är lite svårt att se vart Elin vill komma egentligen.
Inlägg #14: Postat: 2003-03-08 11:47:00
Christer H
Upplägget har visserligen sina svagheter. Hänsyn har tex. inte tagits till storleken på resp. yrkeskår. Det är troligt att resultatet skulle bli ett annat om detta gjorts. Ska vi komma nån vart, så bör den som ifrågasätter, tala om vad som är fel, och varför. Mvh CH
Inlägg #15: Postat: 2003-03-08 11:58:00
CH
Många har poängterat denna skillnad i normalfördelning. Nu är ju IQ-begreppet så baktalat, att där lär du inte få nåt stöd, q. Själv ligger jag numera lågt med biologiska argument, förutom de uppenbara. Men lycka till! Vad anför du själv för skäl för att du har rätt? Mvh CH
Inlägg #16: Postat: 2003-03-08 12:08:00
CH
Elin kritiserar oss? vilka syftar hon på eg.? för att inte vilja ta reda på orsakerna till "mansförtryck", och för att inte vilja göra nåt åt det. Förutom att hon inte har en susning om vad vi gör annars, så är det viktigaste att förtryck av män tydliggörs och erkänns. Feminister sopar konsekvent under mattan, allt som inte stödjer deras teorier. Och med den feminist-vind som drar genom samhället idag, är dessa påpekanden livsviktiga. Mvh CH
Inlägg #17: Postat: 2003-03-08 14:55:00
elin
svar till michael: alltså, jag antog att jag inte skulle ha tid att ta en sväng förbi här, därför ville jag att folk skulle maila mig i fall de kände för att diskutera. att ifrågasätta folks motiv kan handla om personangrepp, men också inte. i detta fall har jag dessutom inte gått till något personangrepp: vad jag gjorde var att när jag diskuterat färdigt själva artikeln, gled jag över på ett annat ämne: frågan varför män som det verkar för mig inte "går längre" så att säga.
Inlägg #18: Postat: 2003-03-08 15:05:00
forts
alltså rent generellt. det finns för mig belägg för att undra varför många, inklusive dig själv inte "går längre", men detta är inget personangrepp: det var inte meningen att du skulle uppfatta det hela som att jag menade på att du bara vill stycka feminismen och inget annat - det var inte alls så jag uppfattade din artikel. jag är kanske klumpig... när det gäller kvotering av kvinnor är jag kluven, det är allt jag kan säga om det.
Inlägg #19: Postat: 2003-03-08 15:09:00
elin
svar på 7: du har naturligtvis alldeles rätt. jag är själv en sådan som tänker mycket på hur vi värderar olika arbetsinsatser och är ofta mycket kritisk, men i stund argumenterar jag utifrån det pertspektiv vi har oavsätt om det är rätt eller inte: ju mer utbildning det kräver, desto mer prestigefyllt är arbetet så enligt dagens standard skulle man kunna säga att vårbiträdets jobb nedvärderas i jämförelse med till exempel fiskarens, oavsett om jobben i realitet är lika värda eller inte.
Inlägg #20: Postat: 2003-03-08 15:15:00
forts
"Man kan till exempel säga att medelkvinnans högre utbildning har ett egenvärde som förhöjer den utbildades liv oavsett lön"
det kanske man kan, men jag är kritisk till detta. om detta skulle vara en anledning till att folk rättmänligen borde få mindre lön, skulle svenska akademin hålla möte i en tvättstuga.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...