|
Inlägg #1: Postat: 2003-01-20 16:52:00
|
|
Emma |
Jag försöker inte få dig till någonting, och det är ju bra att du tränar och mår bra. Jag vill nog bara visa hur löjligt det skulle låta om man vände på alla frågor jag är van vid att få. För övrigt tycker jag argumentet "människor har ätit kött i alla tider" är ett av dom sämre. Människor har dödat varandra i alla tider också, t ex.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-01-20 17:00:00
|
|
Thomas L. Aaabo |
Den jämförelsen haltar. Uttalandet måste ses som ett argument för att kroppen behöver den kost den är anpassad till.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-01-20 20:00:00
|
|
Emma |
Nu skulle man kunna krångla in sig i en debatt gällande om kroppen verkligen är anpassad för att äta kött eller inte. Men det låter jag bli.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-01-20 22:20:00
|
|
Ruskprick |
Svag jämförelse där uppe, japp... "Dödat varandra i alla tider också"?
Vi är anpassade "rovdjur" där den stora gruppen inte behöver slita maten i stycken för att äta den. Det är en tigergrej. Hur ska vi frälsa DEN sen då? Med en Tomát á la surpríse? Hehe...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-01-21 10:04:00
|
|
Eva |
"människan har ätit kött i alla tider" jo, visst. men har vi i alla tider behandlat djur som köttindustrin gör idag?
är själv vegetarian och är inte emot köttätande som princip, jag håller med om att det hör naturen till. vad som stinker är däremot köttindustrin och hur den sköts! det är skillnad. och så länge som den ser ut som den gör finns all anledning att inte stödja den...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-01-21 21:13:00
|
|
Ruskprick |
Ok..så du är alltså inte emot köttätandet. Men din text insinuerar ju direkt att vi köttätare äter rått kött och att vi inte får i oss näringsämnen, precis som om köttätare ENBART äter kött. Ett salladsblad och en tomatbit till är nästan VANLIGT vet du. Det är FEL att ge köttkonsumenten ansvaret för hur industrin sköter sig...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-01-21 21:17:00
|
|
Ruskprick |
Mitt förra inlägg var INTE till Emma...felläsning bara. Det är till Eva. Även denna:
Utvecklingen med att se över problemen med köttindustrin blir ju mer och mer markant, och felbehandlingar av djuren vid slakt och transport blir allt färre. I synnerhet när det gäller SVENSKT kött...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-01-21 21:26:00
|
|
Ruskprick |
Att säga att köttätare "stödjer" industrin som missbehandlar djuren är inte rättvist. Den större delen av industrin håller sig inom reglerna!! Jag stöder DEM!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-01-21 21:28:00
|
|
Ruskprick |
Till Emma i svar 3: DU skulle nog verkligen få KRÅNGLA dig in i den debatten. Jag som köttätare skulle lätt glida in med argument långt starkare än något av dina bästa...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-01-21 22:00:00
|
|
Jon |
Till er som tränar: gorillor är väl vegetarianer? Äter väl mest bambuskott? Vad jag har hört så behöver en som tränar hårt högst 10 g protein extra per dag, däremot går det åt massor av kolhydrater. Kroppen kan f ö inte lagra överflödigt protein, det omvandlas till fett.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-01-22 00:41:00
|
|
Johan |
Jon: det där med 10g extra har du säkert hört från nån dietist eller nåt sånt. de brukar säga så. frågar du de som tränar hårt och har lyckats uppnå bra resultat säger de nåt HELT annat. "vem ska man tro på, tro på tro på näär"..
vad du säger om kolhydrater stämmer däremot.
om proteinet omvandlades till fett inte sant skulle det ju lagras?? det används till ingenting i själva verket. däremot luktar de som överdrivet proteinet ammoniak! det är sant. pga att det utsöndras när det inte behövs.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-01-22 00:43:00
|
|
Johan |
tränar mkt själv och kan säga att med dyra näringstillskott samt musslor och tonfisk kommer man mkt långt. och mjölkprodukter såklart. mkt fina proteiner där. utan dem däremot... njaej, då är det nog svårt.
problemet med helt "veganiska" proteiner är ju att de nästan alltid innehåller så förbaskad med fibrer på köpet, typ kikärtor, linser och annat sånt, och det får man förbaskad jobbiga gaser av... tror jag ingen vill. bli socialt isolerad för man vill va snäll mot djuren.. hm.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-01-22 11:18:00
|
|
Frida |
I vår kultur har man kanske ätit kött, men om vi bara vågar blicka österut mot hinduism och buddhism ser vi att där har vegetarianismen varit tradition i flera tusen år. Jag åker själv till Indien om en vecka, och som vegetarian var det väldigt roande att för en gångs skull höra till normen. VIll man verkligen ha kött på flygplanet var man tvungen att ange non-veg när man beställde blijett :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-22 15:06:00
|
|
Thomas L. Aabo |
I vår kultur är det också förbaskat kallt om vintern.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-01-22 21:25:00
|
|
Jon |
Till Johan: Ligger säkert något i vad du skriver, men jag har också tänkt en del på det här. Anta att en fullvuxen man, som inte tränar, behöver 20 g protein/dag kan vara ett dietistpåfund, men anta att han bor i Brasilien och inte svälter. Om han nu börjar träna bodybuilding behöver han, enligt den ortodoxa näringsläran, minst 80 g protein till.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-01-22 21:35:00
|
|
Jon |
Forts. Jag vet inte hur mycket av det som går åt till att ersätta av träning försliten muskelvävnad, säg hälften, 40 g, det är antagligen alldeles för mycket. Återstår 40 g till viktökning. Om muskler innehåller 20 protein ger 40 g protein 200 g muskelvävnad per dag, 1400 g/vecka ung 73 kg muskler på ett år! Han kan vara glad om han lyckas med 10.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-01-22 22:09:00
|
|
Cajza |
Det verkar råda grov okunskap bland köttisar om vilka proteinkällor som faktiskt finns; kött är endast en av många, dock en av de mest ohälsosamma. Alla vegetariska korvar, biffar mm som finns i affären innehåller protein, smakar gott utan mängder av kryddor och är dessutom nyttiga. Vad sägs annars om bönor, nötter och linser? I kombination med pasta och bröd är även proteinrikt. Det finns massor av andra exempel, bara man vidgar sitt seende nästa gång man handlar mat.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-22 22:10:00
|
|
Cajza |
PS. Gaserna är en övergående fas.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-01-23 10:06:00
|
|
Ruskprick |
Svar till nr 18: Nej faen heller. Gaserna går aldrig över..inte de normala i alla fall. De behövs för att massera och hålla tarmarnas inre igång. Visste du inte det? Och inte fan behvöer man linser för DET! ;
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-01-23 13:46:00
|
|
klas |
Man klarar sig utmärkt på vegetarisk eller veganisk mat. Däremot höjer man prestandan med köttdiet, exempelvis kan du inte konkurrera inom elitidrott på vegetarisk kostlär ha funnits nån långdistansare som var vegarian. Personligen mår jag bättre med kött i kostenvar vegan fram till lumpen, 5år ca
|
| |