Manliga skitstövlar blir feminister

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-11-23 00:09:00
d
Jag tror inte att det är det Andreas är ute efter. Felet är inte att man ifrågasätter män som bär sig illa åt mot kvinnor. Felet är att man kollektivt skuldbelägger alla män, eftersom Moodysson knappast skildrar en positiv manssyn så löser han inte problemet.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-23 08:59:00
Carin
kommentar till d: Artikeln hindrar inte att L Moodysson är en bra förebild, eller? :sen att kolletivet skulle skuldbelägga alla män ar nog inte riktigt sant. 50 av befolkningen består ju trorts allt av män. Men visst jag kan tänka mig att under vissa omständigheter så får män ta på sig hela skulden om inte det går att skuldbelägga offret, vid tex våldtäkt. Inte så många kvinnor som .....Då är det liksom lätt att dra all män över en kam så att säga: se forts
Inlägg #3: Postat: 2002-11-23 09:07:00
Carin
I maktens korridorer hittar du nästan bara män. Så visst blir det ofta män som får ta mkt av skulden i girihetsdebatten idag. Hade näringslivet varit mindre girigt om det kvinnor hade styrt? Jag tror faktiskt det, men det hade också sett ANNORLUNDA ut. Andra värden hade prioriterats, på GOTT OCH ONT. Så det vore kanske bra om mkt av denna kamp drevs av män typ L Moodysson. En man som ser det ur kvinnor perspektiv. Då kanske vi kan få ett samhälle som både män och kvinnor tycker är bra:
Inlägg #4: Postat: 2002-11-23 13:35:00
Andreas B
Jag gillar Lukas, och har alltid gjort det.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-23 13:59:00
Carin
Det gläder mig mkt: Ytterligare ett bra ex på hur en bra manlig förebild kan vara står, hör och häpna i dagens Expressen. Där ifrågasätter Robinsondeltagaren Augustin med sakliga och balanserade argument en av de kvinnliga deltagarnas bröstförstoring. Han går till pudeln kärna, nämligen SVT´s roll. Själv är jag tveksam till Expressens syfte, men ändå. Återigen en man som sätter ner foten.:
Inlägg #6: Postat: 2002-11-23 20:46:00
d
Jag håller med om att många män finns i maktens korridorer, och att man måste angripa uppenbara orättvisor. Har jag någonsin påstått någonting annat? Lukas Moodysson är säkert en bra kämpe för det. Det jag har invändningar emot är att feminismen är ensidig. Även Moodysson. En halv sanning är ingen sanning som man säger.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-23 20:49:00
d
Det som man måste fråga sig är VARFÖR t.ex. unga killar tafsar på tjejer och kallar dem för horor? Skulle Moodysson våga ställa den frågan? Skulle någon feminist våga ställa den frågan?
Inlägg #8: Postat: 2002-11-23 20:51:00
Dan
Carin: att näringslivet skulle varit mindre "girigt, som du så subtilt uttrycker det hade inte "logiskt" eller "rationellt" varit ett bättre uttryck? om det bestått av en majoritet kvinoor på de ledande posterna, är sådant äckligt jävla bullshit att man bara baxnar. I en könsneutral värld utses inte ledare efter kön, utan efter egenskaper. Egenskaper som kompetens, tävlingsinstinkt, profithunger och efter hur driven man är som chef.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-23 20:51:00
Dan
Om kvinnor vore annorlunda som chefer, skulle dem aldrig kunna vara chefer, ens i en könsneutral värld. Eftersom "kvinnliga" egenskaper, som du verkar omhulda, inte passar sig på dylika positioner. Fact.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-23 20:55:00
d
Jag tror att kvinnoföraktet snarare har ökat som en följd av feminismen. Varför? Feminister som L.Skugge, M.Winberg, G.Shyman uttrycker sig nedsättande om män. De mest utsatta killarna klarar inte av detta. De tappar sitt människovärde, sin självkänsla och börjar att rikta sin ilska mot tjejer istället. Så en följd av Moodyssons filmer som nedvärderar män kan bli ett ännu större kvinnoförakt. Är det bra?
Inlägg #11: Postat: 2002-11-23 21:32:00
O
Carin: Fint av dig där att fylla i föreställningar om kön... det är som om jag skulle säga att om kvinnorna hade majoritet på ledande positioner så skulle det bli ett irrationellt, vårdande styre..
Inlägg #12: Postat: 2002-11-24 01:01:00
Carin
Kommentar till O: Efter lång erfarenhet av kvinnlig arbetsplats m kvinnligt styre så kan jag nog hävda att det är andra värden som är tongivande. Värden som större kundfokus, mer omsorg om personal, mindre herarkiska beslut mm. Det finns givetvis andra bitar som en sådan organisation saknar som tex mer stringent företagande från ledningen för att få en ökad effektivitet mm.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-24 01:03:00
Carin
Som jag skrivit tidigare det är på GOTT OCH ONT. Likväl som det manliga företagandet är på GOTT OCH ONT. Som jag ser det så föreligger inget motsatsförhållande utan bara olika sätt att lösa ett problem.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-24 01:11:00
Carin
Kommentar till d svar 10: tror mkt av problemen sitter i att män och kvinnor har en otrolig rädsla för att inte räcka till. Denna rädsla har, tror jag, ökat de sista 5 åren. Varför vet jag inte. Men rädsla visas ofta i aggresiva uttryck som tex varför man kallar någon för nedsättande uttryck. Vet inte om det är ett svar, kanske en förklaring.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-24 12:40:00
d
Carin: Jag är öppen för din förklaring till att kvinnor och män skulle styra olika, och att det kan finnas både för och nackdelar med det. Det är ungefär vad jag har kännt. Däremot kommer jag inte hävda att jag VET att det är så, eftersom jag då skapar en onödig konflikt med alla likhetsfeminister. Dom skulle ju hävda att allting var inlärt etc etc.
Inlägg #16: Postat: 2002-11-24 12:44:00
d
Carin, svar 10: Jag tror du har alldeles rätt. Människor idag är rädda, både kvinnor och män. Det finns två möjliga förklaringar. Det kan ha att göra med en succesivt försämrad ekonomi under de senaste 20 åren som beror på en rad ekonomiska orsaker där hela planeten är inblandad. Den andra orsaken är i fall det skulle hänt någonting socialt.
Inlägg #17: Postat: 2002-11-24 12:49:00
d
Och vad har i så fall hänt socialt? Jag skulle säga att den största sociala förändringen är att barn idag växt upp med könskampen där sexism möts med sexism i alla läger. T.o.m. ledande politiker säger sexistiska saker på bästa sändningstid etc.
Inlägg #18: Postat: 2002-11-24 12:57:00
d
Och vad är då sexism? Att uttrycka sig nedsättande om ett kön, eller attribut som är kopplade till ett kön. T.ex. säga att "kvinnor är kackliga som höns" eller "män tänker bara på sex". Det är väl nästan självklart att syftet är att skada individers självförtroende, och att det kommer att lyckas också.
Inlägg #19: Postat: 2002-11-24 13:01:00
d
Det som gjort mig så förbannad är att den feministiska sexismen betraktas som helt rumsren och får helt fritt spelrum i media. Men du har rätt i att sexism mot kvinnan även den finns i media. Kanske skulle världen bli bättre om Al-Quida fick för sig att bomba Expressen, Aftonbladet och alla tjej/killtidningar.
Inlägg #20: Postat: 2002-11-24 14:59:00
Carin
Tack för dina repliker, d. Till viss del kan jag hålla med. För att den inre rädslan skall får rätt propotioner så tror jag, tyvärr måste jag tillägga, att vi behöver ett yttre hot. Jag tror vi människor är skapta så. finns en bra bok i ämnet som heter just Rädsla, skriven av Rush W Dozier,Jr.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...