|
Inlägg #21: Postat: 2002-10-15 16:15:00
|
|
Japan |
"Äntligen!". - En meningslös kommentar i sig. Om Akdemin skulle ta hänsyn till författarens popularitet och bara dela ut nobelpris till skribenter som det s k folket kände till så skulle ju John Grisham och Salman Rushdie ungefär där upphör allmänhetens kännedom om samtidslitteraturen vara aktuella. Och det är en jävla tur att det förhåller sig annorlunda.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-10-15 16:58:00
|
|
Oskar S |
who fucking cares. Szymborska, Heany och Morrison var de enda av nittiotalets pristagare som rockade.
Resten är bara bjäfs.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-10-15 17:40:00
|
|
Jonas |
Jag tycker att det är hemskt att nobelpriset har blivit någon för av "überkulturevent". Gert Fylkings upptåg gör - enligt mig - att hela "grejen" blir mer folklig.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-10-15 19:28:00
|
|
Magnus Gustavssn |
Jag tycker att det är roligt! Det tar udden av skitnödigheten. Men om akademien nån gång utser en kvinna, kanske två år i rad t o m, skulle ju faktiskt ett äntligen vara på sin plats.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-10-15 21:15:00
|
|
Vincent |
Att porta någon för att denne vare sig har eller kan förväntas uppföra sig må så vara. Däri håller jag helt med Horace, men att använda sig av argument som "han är ändå ingen RIKTIG kulturjournalist" gör det riktigt farligt. Farligt för att han målar sig själv in i hörnet / göra självmål eller whatever. Mera sånt här och Fylking blir folkhjälte ...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-10-16 00:43:00
|
|
Göran |
Gert skrattar åt er alla ! Han har fått precis vad han ville... Ser ni inte geniet i karln? Horace hur kunde du ramla i fällan så lätt. Inte fan bryr han sig att han är portad. Antingen står han utanför nästa år med plakat eller så har han redan gått vidare till nästa plojj.
Härligt med en kille som inte väjer för något eller någon. Tur att man är obetydlig till skillnad från Horace som är en legitim måltavla. Hoppas han gör ett reportage om dig personligen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-10-16 14:50:00
|
|
Svante |
Just "äntligen" tycker jag är ganska lustigt sagt ändå. Eftersom de stora massorna väldigt sällan känner till de prisade författarna innan de fick fick priset. Men de andra sakerna Gert hittar på är total överdrift och saknar djupare mening. Och jag tycker det är rätt att porta honom.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-10-16 15:54:00
|
|
Ramona Danlen |
Nej,alla kommentarer passar inte overallt alltid! Ta Bjorn Rosengrens for ett exempel"Norge den sista sovjetstaten"nar det borde varit "Sverige" istallet, se sa fel det kan bli!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-10-16 18:48:00
|
|
Stella |
Rätt så Horace! Fylking är en oförskämd ettörespajas och kan fortsättningsvis lämpligen underhålla apburen på Skansen. De enfaldiga individer som roas av hans väderspänningar verkar i allmänhet också platsa där!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-10-17 02:09:00
|
|
Tobias J |
Nobelpriset i litteratur fungerar ju i princip exakt som melodifestivalen. När man försöker göra det till något så mkt mer seriösare och intellektuellare får man räkna med stora doser sarkasm.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-10-17 10:15:00
|
|
Kringlan |
själv tycker jag Äntligen! är hur kul som helst faktiskt... Jag håller med om att han kan hålla sig till det iof.. men det är faktiskt äkta humor enligt mej.. just det skadar faktiskt ingen och är bara kul!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-10-18 19:01:00
|
|
Mike |
Hoarce och Fylking är i maskopi! Det är i alla fall vad jag tror. Genom att låtsas vara upprörd och porta GF skapar HE mer intresse för Fylkings påhitt och skapar på så sätt både mer intresse för sig själv och Nobelpriset. Om HE/Akademien struntat i Fylking hade skämtet snart varit över och Fylking hade återgått till SM i lavemang eller något dylikt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-10-19 12:23:00
|
|
humleflikka |
Gert F borde glömmas bort, störande inslag i början, nu mår man psykiskt illa när han dyker upp Vad har C.P med litteraturpriset att göra? Han är ju med jämna mellanrum när pengarna är slut i tabloidpressen om sitt mord på Palme. Om Horace skrev sämre uppsatser i skolan än CP så har HE i alla fall visat att hans IQ är högre än CPs. Det är IQn och kunnigheten som fört HE. dit han är, medan CP blivit av med både vett och hjärna, är det därför GF dragits till honom?. Ligger de på samma nivå?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-10-22 09:10:00
|
|
CalWin |
Leve humorns och satirens riddare Fylking! Att utropa äntligen när Horace ännu en gång uttalat namnet på en okänd, svårläst och medelmåttig författare som enligt Svenska Akademins subjektiva bedömning är värd nobelpriset är så träffande och lysande att jag tycker det är briljant.
Och runt honom står alla förståsigpåare och fattar inte vad som hänt ...
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-10-23 23:17:00
|
|
Conny Samuelsson |
Gert Fylking är liten man med stora komplex
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-10-25 15:22:00
|
|
frida |
hallå var är humorn? kan vi inte sluta att vara sådär seriösa och stela och allvarliga? kom loss, horace, det svänger ju!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-10-31 13:37:00
|
|
z2jois |
Du är verkligen tråkig Horace. Så synd.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-11-10 19:23:00
|
|
Stefan Palmkvist |
I och för sig så kan man väl tycka att Gert Fylking är barnslig. Hela gänget på TV3 är barnsliga förresten. Men samtidigt kan man inte komma ifrån att Horace Engdahl är en man som tar sig själv på alltför stort allvar. Han blir en tacksam måltavla för Fylkings skämt! Och, det är väl inte konstigt att man skriker äntligen, som skämt, när totalt okända kineser får Nobelpriset.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-11-11 19:14:00
|
|
oskar |
gert är rolig och det behövs någon som lyser upp tillvaron men om han ses som störande så borde han väl sluta
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-11-20 10:46:00
|
|
sara |
vart går gränsen för vad man FÅR säga? när det uppfattas som lite irriterande av en trist och grå akademiker?
|
| |