|
Inlägg #81: Postat: 2002-08-09 18:29:00
|
|
Whilde |
Ärligt talat litar jag mer på människors berättelser än på vedertagna vetenskapliga rön. Dessa förändras hela tiden. Ett klassiskt exempel är ju Dr Kapff.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2002-08-09 18:30:00
|
|
Whilde |
Dr Kapff skrev en bok om sjukdomen som gärna drabbade unga människor på 1800-talet; onanin. Enligt denne Kapff kunde man se på en människa ifall hon eller han onanerade. Symtom som gulblek hy, nervös blick och mörka ringar under ögonen, jagad gång, sömnlöshet och frossa med illaluktande svettningar hörde ihop med onani. Sedan fanns det visst också nya forskningsrön som visade att en onanist kunde bli både steril och sinnessjuk och dessutom smitta sig själv med gonorré och syfilis.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2002-08-09 18:31:00
|
|
Whilde |
I dag skrattar vi åt Dr Kapffs teorier om onani som sjukdom, men man bör komma ihåg att på den tiden var teorierna ”vetenskapligt bevisade”. Jag undrar vad vi skrattar åt om hundra år.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2002-08-11 22:51:00
|
|
Axel |
Det var precis det som var felet i ditt exempel. I stællet før att vetenskapligt førsøka bevisa ett påstående litade man på EN mænniskas berættelse.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2002-08-11 23:07:00
|
|
Whilde |
Dr Kapffs hade en hel hord av läkare med sig, men det spelar mindre roll. Viktigt är istället att lita på VARJE människas berättelse och inte haka upp sig på vetenskapliga "bevis" då de ständigt ändras. Nog om detta. Ha en fortsatt fin sommar, Axel.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2002-08-12 13:25:00
|
|
Axel |
Jag menar fortsatt att forskningsmetodiken ær ljusår från varandra nu och då och således inte jæmførbara - men, som du sæger, detta om detta. Ha det, du med.
|
| |