Ny lag: Rökning förbjuden!

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2002-08-06 16:02:00
Axel
Før dig som uppenbarligen inte varit med om detta kan jag sæga att det ær otroligt tragiskt - både mænniskornas øde och den mænniskosyn som beseglat det.
Inlägg #62: Postat: 2002-08-06 18:51:00
Whilde
Återigen ser du ner på människors förmåga att själva välja, dessutom förväxlar du "naturmedicin" med homeopatiska substanser. Du bör också skilja på komplexhomeopati/irisdiagnostic, två avarter som vuxit fram inspirerade av det bekväma i att behandla symtom. Jag skriver om kl-homeopati, som aldrig ordinerar mer än en substans åt gången...
Inlägg #63: Postat: 2002-08-06 18:57:00
Whilde
För en kroniskt sjuk blir den kl-homeopatiska behandlingen därför ofta lättare rent ekonomiskt. Sedan kan man aldrig lova en människa hälsa. En långt gången sjukdom som brutit ner försvaret under många år och även då med kemisk medicin kan var knivig. Generellt befattar jag mig inte med uttrycket "obotlig sjukdom", eftersom det sätter en olycklig etikett på patienten och detta är nog så utbrett inom skolmedicinen.
Inlägg #64: Postat: 2002-08-06 19:05:00
Whilde
De som tror på skolmedicinen och anser sig hjälpta av den har mitt stöd. Jag är fullständigt ointresserad av att ”omskola” människor. Vad jag däremot är intresserad av är en starkare demokrati och en öppnare attityd. Jag har stött på hundratals fall där skolmedicinen borde ha lämnat över ett patientfall till klassisk-homeopatin, så som sker i till exempel Tyskland.
Inlägg #65: Postat: 2002-08-06 19:06:00
Whilde
Å andra sidan tror jag inte att någon läkekonst ska vara auktoritär; det vill säga patienten ska själv ta ansvar för sin hälsa och efter eget huvud välja behandlingsform. Men då krävs, som sagt, en starkare demokrati och en öppnare attityd också i Sverige.
Inlägg #66: Postat: 2002-08-07 16:37:00
Axel
Jag fortætter att notera att du inte kan bemøta mig i sak HIV, antibiotika m m och tolkar det som att du inte har den medicinska kompetensen att gøra det. Om man inte har det tycker jag att det ær omdømesløst att gå ut och offentligt uppmana folk att vælja vissa behandlingar som du gjort gång på gång på sourze vilket också visar att du har ett intresse av att "omskola" folk.
Inlägg #67: Postat: 2002-08-07 16:37:00
Axel
Allt før ofta kommer du till slutsatsen att saker och ting ær demokratiproblem. Den hær frågan ær verkligen inte det. En lækares uppgift ær att lægga fram kvalificerade behandlingsplaner før sina patienter. Det ær detta som førvæntas av lækaren då patienten uppsøker honom. Patienten kan sedan vælja att følja denna behandlingsrekommendation eller inte såvida patienten inte tvångsvårdas. Således full frihet
Inlägg #68: Postat: 2002-08-07 18:14:00
Whilde
Som du säkert vet påverkar antibiotika människor så att det "skämmer bort" det egna immunförsvaret och gör oss beroende. Vi odineras ett antibiotika detta måste du ta för att sedan bli "resistenta" i det här fallet nedsatta. Vi ordineras ett annat o s v, tills inget längre biter på oss. Under tiden har självläkningsförmågan allt annat än retats och vägen tillbaka blir onödigt lång. Ett slags genväg som visar sig vara senväg, alltså.
Inlägg #69: Postat: 2002-08-07 18:21:00
Whilde
Som jag ser det är varje människa en läkare, på ett eller annat sätt, i ett eller annat givet ögonblick. Alltså: Avdramatisera läkarrollen. I kontakter med sjukvården, både som patient, städare och vårdare, har jag ofta undrat om inte läkarna i själva verket är patienter och patienterna läkare. Patienterna på dårhuset t ex, är inspärrade för att inte störa samhällsordningen, och läkarna är där för att upprätthålla ett auktoritärt system. Detta är förstås mina högst privata tankelekar :
Inlägg #70: Postat: 2002-08-07 18:31:00
Whilde
För övrigt menar jag - och då behöver jag inte ha någon särskild vetenskap i ryggen - att skolmedicinen, trots dess risker och bristande långsiktighet, subventioneras av en stat som nonchalerar andra väl beprövade läkekonster. Demokrati, nej. Det handlar inte ens om människors hälsa...
Inlägg #71: Postat: 2002-08-08 12:46:00
Axel
Nu ær du dær igen med svepande, diffusa påståenden som ær direkt felaktiga. Antibiotika ær verkligen inte beroendeframkallande och "skæmmer inte bort" vårt immunførsvar. Antibiotika ær av antingen bakteriocid eller bakteriostatisk typ. Den førstnæmnda ær bakteriedødande ex genom cellmembransreglerande egenskaper, den andra førhindrar bakteriers fortplantning ex genom hæmning av enzymer, såsom DNA-gyras. Således har antibiotika ingenting med vårt immunførsvar att gøra, bara bakteriens!!!
Inlägg #72: Postat: 2002-08-08 12:57:00
Axel
Graverande okunskap, Whilde. Att antibiotikaresistens ær ett stort problem har du helt rætt i, men det beror på bakteriell resistens, med helt annan verkningsmekanism æn den du føreslår. Vad gæller konspirationsteorierna tror jag att du och Oliver Stone skulle kunna få till ngt spektakulært tillsammans :
Inlägg #73: Postat: 2002-08-08 14:05:00
Whilde
Jag lovar att kontakta Oliver Stone om du lovar att försöka se bortom hörnet. Du kan inte separera människans bakterieflora, för då hamnar du i den återvändsgränd jag diskuterar, den som skapar en bristande förståelse för människans helhet och därför bromsar ett tillfrisknande som håller längre än till nästa möte med doktorn.
Inlägg #74: Postat: 2002-08-08 16:00:00
Axel
Dogmatism ær kardinalsymptomet på dåligt grundad kunskap. Erkænn åtminstone att du inte vet hur antibiotika fungerar svar 68. Att antibiotika påverkar værdfloran ær førstås riktigt, det har jag aldrig bestridigt - det blir en effekt av mitt svar 71. Gång på gång gør du flagranta faktafel. Frågar igen: kan man enligt dig bota blindtarmsinflammation eller HIV homeopatiskt?
Inlägg #75: Postat: 2002-08-08 22:54:00
Whilde
Kunskap är motsatsen till vishet, Axel. Korvstoppning av s k fakta skärmar dig från möjligheten att tänka själv, och detta är något som drabbat västvärlden som en sjukdom under 1900-talet. Dessutom trodde jag att du läst mina svar; man kan inte bota några sjukdomssymtom, inräknat HIV, man kan bara bota människor, individer. HIV är ett benämningsnamn och faller under de generaliseringar som försvårar ett tillfrisknande.
Inlägg #76: Postat: 2002-08-09 10:02:00
Axel
Det blir ju løjligt nær du påstår att fakta førhindrar en att tænka sjælvstændigt. Snarare økar ju møjligheterna eftersom du kan få så många fler utgångspunkter, førutsatt att du har en viss orientering i æmnet. Risken ær att slaviskt hålla fast vid ett synsætt och bli dogmatisk och det framgår tydligt att du fallit i den fællan med dina helt osakliga och ovetenskapliga argument som førefaller direkt upprapade.
Inlägg #77: Postat: 2002-08-09 10:02:00
Axel
Du har alltfør dålig insikt i skolmedicinen før att kunna ta den hær debatten helt enkelt. Ett basalkrav måste vara att ha grundbegreppen någorlunda klara før sig; ett symptom ær en sjukdomsyttring, ex smærta el svullnad. HIV ær ett virus, inget symptom.
Inlägg #78: Postat: 2002-08-09 10:53:00
Whilde
Det är så enkelt att jag inte håller med dig. Om du vänder på det; vem är dogmatisk? Någon lär ha sagt, minns inte vem: "Fanatism anklagas du för av de fanatiska. Vi andra märker inte så mycket av det." Att förlita sig på "vederhäftig" fakta är att låta andra sköta tänkandet. Dina grundbegrepp ger jag inte fem öre för.
Inlägg #79: Postat: 2002-08-09 12:31:00
Axel
Visst, du kan citera och prata om frihet och "lika botar lika", men du visar ju gång på gång att du saknar argument i sakfrågorna. Du litar på din fakta jag på min, skillnaden ær att nær jag kritiserar bevisningen av och grundtesen i din fakta - så står du svarsløs. Du kan inte underbygga något sakligt.
Inlägg #80: Postat: 2002-08-09 12:31:00
Axel
Du måste væl ændå førstå att det ær ganska graverande att inte kænna till de vedertagna obs: inte mina begreppen i en diskussion som denna. Ignorans ær inget att vara stolt øver, Whilde. Du får sjælvfallet tro vad du vill, men den springande punkten ær att det ær oansvarigt av dig att smutskasta skolmedicinen nær du saknar kunskap att argumentera i sak.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...