Ny lag: Rökning förbjuden!

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2002-07-30 16:25:00
Whilde
Illusionen att människan behöver starka mediciner för att bli frisk bygger på tesen att människan i sig är ett svagt och bräckligt djur. Illusionen att människan behöver starka KEMISKA mediciner för att bli frisk bygger på tesen att människan, till skillnad från allt annat existerande, inte härstammar från naturen. Jag vet att vi indoktrinerats till att tro på dessa illusioner och det är helt okej för min del. Men jag skriver givetvis inte under på dem.
Inlägg #22: Postat: 2002-07-30 16:30:00
Whilde
Sedan skulle det vara fint om du ville utveckla varför lika-botar-lika-principen inte tilltalar dig. Jag tror att du stirrar dig blind på jämförelserna, styrd av din egen subjektiva och tämligen låsta syn på forskning, när det är olikheterna mellan de två läkekonsterna som är helt avgörande. Isolerat symtom kontra sjukdom och helhet, alltså.
Inlägg #23: Postat: 2002-07-30 17:17:00
Axel
Homeopati ær inte førenligt med kemiska och fysiska grundlagar. Att homeopater heller aldrig kunnat lægga fram en plausibel førklaringsmodell till den påstådda effekten av sina behandlingar ær också bestickande. De dubbelblinda randomiserade studier som gjorts ær ofta behæftade med metodfel och motsægelsefulla.
Inlägg #24: Postat: 2002-07-30 17:26:00
Axel
Att vissa patienter upplever sig hjælpta av homeopati tror jag grundar sig i en kænsla av att få mer tid och intresse før sina symptom av behandlaren æn de får inom skolmedicinsk vård. Detta visar på vikten av førbættring av denna sida av skolmedicinen. Likvæl, homeopati ær inte førenlig med kemisk, fysisk och medicinsk vetenskap, har aldrig kunnat verifieras objektivt på ett øvertygande sætt och ska dærfør inte rekommenderas.
Inlägg #25: Postat: 2002-07-30 18:13:00
Whilde
Felet ligger snarare i sättet att bemöta en vetenskap på. Du utgår ifrån lagar som kanske inte är förenliga med en process som leder till varaktig bot. Hur ska man annars förklara att astma, psoriasis och ulcerös kolit m m klassas som kroniska obotliga sjukdomar av skolmedicinen men kan botas klassisk-homeopatiskt?
Inlägg #26: Postat: 2002-07-30 18:20:00
Whilde
Eftersom skolmedicinen och den klassiska homeopatin är i ett motsatsförhållande, alltså varandras motpol, kan inte samma forskningsmetoder tillämpas. Skillnaderna i den grundläggande filosofin är för stora. Därför sker en låsning i ditt resonemang, Axel, och det främjar varken människors valfrihet eller hälsa. Homeopatin kan inte och ska inte agera på skolmedicinens villkor. Den är en egen, fristående vetenskap och har sina beprövade lagar, sina mätinstrument.
Inlägg #27: Postat: 2002-07-31 15:08:00
Axel
Min poæng ær att homeopati inte bara strider mot skolmedicin utan dessutom kemi och fysik. Før att kunna radera dessa tæmligen genomarbetade vetenskaper måste man kræva en dokumenterad førklaringsmodell før homeopatin, ngt varken homeopater eller andra kunnat uppbringa. Vad gæller skolmedicinens "lagar" ær dessa mycket væl førenliga med bot av de flesta tillstånd. Att det finns kroniska sjukdomar innebær inte att førklaringsmodellen inte medger bot, endast att bot inte finns idag.
Inlägg #28: Postat: 2002-07-31 16:16:00
Axel
Vad gæller resonemanget om att man inte kan applicera samma forskningsmetodik på homeopati som skolmedicin ær detta direkt felaktigt. Utværdering vid koventionell forskningsmetodik av olika behandlingar har ingenting med filosofi att gøra, den utgør bara jæmførelse av objektiva resultat, något som homeopatin lider enorm brist på och dærfør førsøker bortførklara så som du gør.
Inlägg #29: Postat: 2002-07-31 18:31:00
Whilde
Subjektiviteten – hur man betraktar och bedömer ett resultat - gör sig i hög grad gällande inom den skolmedicinska forskningen. Ta läkemedlet Losec. Det har visat sig att detta hårt marknadsförda preparat lindrar, d v s hämmar undertrycker symtomyttringar som halsbränna, magkatarr o s v i upp till 24 timmar märk väl; det botar inte, utan hämmar under en viss tidsperiod, sedan tvingas patienten till mer intag av medicinen, till glädje för säljaren läkemedelsindustrin.
Inlägg #30: Postat: 2002-07-31 18:33:00
Whilde
Men Losec träffar dessutom blint. Vissa får sina symtom hämmade dolda, andra märker ingen skillnad och åter andra blir sjuka av de kemiska biverkningarna och tvingas sluta med medicinen. Är det då vetenskapligt bevisat att Losec botar halsbränna och magkatarr? Det säger sig självt att så inte är fallet.
Inlägg #31: Postat: 2002-07-31 18:33:00
Whilde
Det som har bevisats är att Losec tillfälligt lindrar vissa symtom hos vissa människor vilka vet man inte i förväg. Med fog kan man därför påstå att den skolmedicinska forskningen grundar sig på subjektiva bedömningar, en sorts chansningstagande.
Inlägg #32: Postat: 2002-07-31 18:35:00
Whilde
Eftersom hundratusentals människor blir botade klassisk-homeopatiskt världen över, ofta där skolmedicinen stått handfallen, och eftersom homeopatin globalt sett räknas som den mest utbredda läkekonsten, så finner jag den här diskussionen ganska absurd, men väldigt intressant. Den tyder på ett växande intresse även i Sverige. För människors hälsa & välbefinnande.
Inlägg #33: Postat: 2002-07-31 18:40:00
Whilde
Avslutningsvis: Man bör inte döma något för bortförklaringar bara för att tankesättet och metoderna inte passar de egna önskemålen. Dina argument är skolmedicinens sista halmstrå och har så varit i Sverige de senaste tio åren.
Inlägg #34: Postat: 2002-08-01 15:58:00
Donken
Jag har studerat medicin på heltid i tre år. Ditt resonemang, Whilde, bottnar i att du inte har någon som helst kunskap om vetenskapliga metoder eller förhållningssätt. Det subjektiva har sin plats, och det objektiva sin. Kan du stava till objektiv? O-B-J-E-K-T-I-V. Jag säger det här till dig i all ödmjukhet: HÅLL DIG TILL KULTURSIDORNA!
Inlägg #35: Postat: 2002-08-01 16:00:00
Donken
Förlåt mitt hetsiga språk. Det beror på att jag känner mig frustrerad när jag har en massa argument som jag inte kan få ur mig här p g a mediet. Det finns så mycket jag skulle kunna förklara för dig, Whilde.
Inlägg #36: Postat: 2002-08-01 16:10:00
Donken
Ditt resonemang är dessutom så fullständigt felaktigt på så otroligt många punkter att bara tanken på att fortsätta argumentera med dig känns övermäktig. Jag vet inte var jag skulle börja. Du borde göra dig själv en tjänst. Försök att verkligen FÖRSTÅ begreppet "vetenskapligt förhållningssät". Och håll dig undan områden där du bara gör bort dig själv.
Inlägg #37: Postat: 2002-08-01 17:31:00
Axel
Losec ær ett symptomatiskt lækemedel mot bl a halsbrænna. Halsbrænna kan ha en mængd olika orsaker varav Losec genom syrahæmmande egenskaper kan hæmma många av de vanligaste. De som har halsbrænna av vissa andra orsaker blir inte hjælpta av Losec. Detta ær ingen hemlighet och uttrycks klart och tydligt av tillverkaren och oftast lækaren. De flesta fall av halsbrænna beror dock på sjælvbegrænsande inflammation och det ræcker dærfør att symptomatiskt behandla denna medan den varar...
Inlägg #38: Postat: 2002-08-01 17:31:00
Axel
Det verkar som att du menar att homeopatin inte erkænner några obotliga sjukdomar, stæmmer det? Det blir lite løjligt och distansløst - hur stæller du dig t ex till AIDS och Alzheimers sjkd - botbara med homeopati? Eller kirurgiska sjukdomar før den delen: blindtarmsinflammation? Menar du att man kan dricka svaga, svaga løsningar istællet før att opereras?
Inlägg #39: Postat: 2002-08-01 17:49:00
Axel
Svar på 31 Hær gør du flagranta misstag. Før det førsta kan du sjælvfallet inte applicera ett fall med symptomatisk behandling på all skolmedicin. Det finns gott om kurerande behandling inom skolmedicin: antibiotika, antimykotika, operativa ingrepp m.m. Før det andra: Exemplet Losec har prøvats ut genom mængder med s k dubbelblinda studier...
Inlägg #40: Postat: 2002-08-01 17:50:00
Axel
Detta innebær i stora drag att en grupp patienter med halsbrænna får ett formulær dær de uppger sina besvær på en skala, gruppen delas sedan i två halvor, den ena får Losec, den andra får sockerpiller. Varken lækare eller patient vet vem som får vad under førsøkets gång. Efter en tid får de samma formulær igen. Dærefter utværderas førbættringen i grupperna...
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...