|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-28 17:31:00
|
|
Whilde |
Homeopatin härstammar från slutet av 1700-talet, såväl homeopati som skolmedicin har sina rötter 2500 år tillbaka i tiden. Homeopatin är för övrigt en vetenskap, om man nu ska använda ett sådant snävt begrepp, i stora delar av den övriga världen, den utanför Sundbyberg alltså. I likhet med oräkneliga medmänniskor har jag blivit hjälp av klassisk homeopati där skolmedicinen stått frågande inför en s k "obotlig" sjukdom.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-28 18:26:00
|
|
Donken |
Det kallas placebo. Vet inte om jag kan resonera med dig, mina erfarenheter av att resonera med religiösa människor är inte så goda. Jag vet att det är krasst och trist att konstatera att "lika botar lika" och "potentiering med spädning" knappast låter förtroendeingivande. Men jag är hellre krass än självbedragare och intressant hos dina likar. Men, om du tycker att det funkar, fortsätt för all del.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-28 18:32:00
|
|
Donken, forts |
Eller inse att krass rationalism faktiskt fyller en funktion inom vetenskapliga områden. Som sagt, när din motvilja mot förnuftssamhället tar sig sådana här uttryck framstår du bara i löjlig dager. Försök svälja dina alvedon med samma tro som du sväljer dina magiska mixturer, så ska du se att de hjälper mycket bättre. Ett enkelt faktum: skolmedicin använder sig av alla medel som är säkerställt effektiva. Men eftersom ingen homopati ännu utstått kritisk granskning tillämpas den inte.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-28 19:04:00
|
|
Whilde |
Du borde kanske prova själv. Se det som ett experiment. Sök upp en välutbildad klassisk homeopat du kan t ex kontakta NAKH i Norrköping. Efter 6-12 månader kan du skriva om dina upplevelser av behandlingen här på Sourze. Innan dess saknar dina kommentarer trovärdighet. Vill du förkasta något, studera det först, sätt dig in i fakta, genomlev det. Ingen forskning i världen kan jämföra sig med det du själv har skaffat dig av kunskap.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-28 19:09:00
|
|
Whilde |
Att använda sig av ord som religiös och magi tyder bara på rädsla inför och okunskap om det främmande. Du får försöka se skillnaderna mellan kl homeopati och skolmedicin, motsatsförhållandet. En astmatiker tar sina mediciner för att hämma symtomet men får ofta leva med "sjukdomen". Ändå har oräkneliga astmatiker blivit botade klassisk-homeopatiskt. Så jag råder dig att studera för att förkasta, om nu ditt intresse för människors hälsa är genuint.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-28 19:10:00
|
|
Donken |
Jaha. Så det här med att lära av andras erfarenheter är förkastligt. Haha, du borde arrangera bokbål! Sanningen är att vid alla sjukdomstillstånd spelar förväntningar och bemötande en mycket viktig roll. Om man tror på homeopati och blir mottagen av en trevlig homeopat som har gott om tid att lyssna på ens besvär, då är sannolikheten stor att man upplever sig som friskare. Funkar bra så länge homeopaten bara behandlar psykosomatik och psykologiska besvär.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-28 19:12:00
|
|
Whilde |
I slutänden handlar min artikel om människors valfrihet. Att subventionera läkemedelsdroger som ger biverkningar, alltså skapar nya sjukdomssymtom, och samtidigt blunda för alternativen är liktydigt med en svag demokrati. Men det rör sig ju som alltid annars om pengar och status snarare än människors hälsa.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-28 19:23:00
|
|
Donken |
Men du får gärna tro på tomtar och sagor för min del. Det kan vara ganska underhållande så länge du är frisk. Men jag tror att du är ganska tacksam den dag hjärntumören ligger bredvid dig på operationsbordet. För mig framstår du enbart som bajsnödigt mån om din "andliga" attityd... Man kan vara intressant OCH nyanserad, Whilde. Du framstår inte som så... mogen, skulle jag vilja säga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-28 19:30:00
|
|
Donken |
Jag är väl insatt i homeopatins principer. Känner du till hur man framställer homeopatiska läkemedel? Jag sätter större tilltro till Magica de Hex i Kalle Anka. Nej, om du tror dig bli botad av vattenlösningar - bra för dig. Jag känner inte för att beröva dig den förmågan genom att redogöra för homeopatins brister. Du skulle förresten aldrig ta till dig av mitt resonemang. M v h
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-28 22:07:00
|
|
Whilde |
Du är välkommen att redogöra för de kunskaper du samlat på dig. Om vi båda har studerat den läkekonst som här diskuteras så skulle samtalet säkert bli givande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-29 10:29:00
|
|
Anders Bygert |
Den valfrihet det handlar om i Whildes inlägg är den att plåga djur genom att ge dem en verkningslös behandling när de är sjuka i stället för att göra nånting som bevisligen fungerar. Den valfriheten på djurens bekostnad kan vi vara utan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-29 11:39:00
|
|
Whilde |
Samuel Hahnemann hade två huvudmål när han började forska i det som skulle bli den klassisk-homeopatiska läkevetenskapen; att varaktigt kunna bota människor och djur utifrån ett helhetstänkande och att kunna göra detta utan de immunsänkande biverkningar som den traditionella vårdens mediciner ger. Tanken var att reta patientens eget immunförsvar att höja sig så att patienten botar sig själv.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-29 11:40:00
|
|
Whilde |
Den homeopatiska substansen sulphur till exempel är i sin urtinktur alltså i sin grundform svavelsyra som sedan enligt beprövade metoder späds med vatten för att inte skada patienten vid en behandling. Svavlet användes förr om åren som medicin mot olika sorters hudåkommor, men det träffade blint och det gav biverkningar...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-29 11:41:00
|
|
Whilde |
... precis som kemisk medicin eftersom den till skillnad från den homeopatiska substansen inte är individuellt anpassad utan ordinerad utifrån ett generellt tänkande där t ex alla med likartat magont ordineras Losec utan hänsyn till individens arv, känslighet och person, varav vissa får symtomen tillfälligt lindrade, andra inte märker någon skillnad och åter andra blir sämre.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-29 11:42:00
|
|
Whilde |
Svavelsyra i homeopatisk form sulphur, potentierad/utspädd i olika grad från D6 upp till C, har genom tvåhundra års forskning visat en helhetstäckande symtombild som i de fall patienten uppvisar samma symtombild kan bota alltifrån sömnlöshet, eksem, psoriasis, allergi till astma o s v. Den klassiska homeopatin använder sig av ett tusental substanser där varje substans är tillgänglig i potenserna D6, D12, D30, D200, M, 10M, 50M och C. Potensgraderna kan ytterligare varieras och förfinas.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-29 11:43:00
|
|
Whilde |
Enkelmedelsprincipen gäller, det vill säga endast en substans ordineras åt gången eftersom människan bara kan bära på en sjukdom åt gången oavsett symtomyttringar. Härav helhetstänkandet.
Behandlingen är lika effektiv på spädbarn och djur spädbarn behandlas inte i Sverige. Dessa två grupper tror mig veterligen varken på tomtar, sagor, Gud i Himmelen eller Hin Håle Him Self.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-29 19:06:00
|
|
Axel |
Håller du inte med om att det ær rimligt att man kræver någon form av objektivt uppmætt verkan før en større grupp mænnsikor før att fullskaligt våga anvænda sig av en visst behandlingsmetod? Att någonting har anvænts jættelænge och/eller i Kina bevisar dessværre vældigt lite
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-29 22:47:00
|
|
Whilde |
Forskningen kring homeopatisk medicin och behandling är givetvis lika objektiv som all annan forskning och läkemedelsprövningen har skett och sker i större grupper. Skillnaden mellan skolmedicin och homeopati är att traditionell behandling riktar in sig på det aktuella symtomet medan homeopatin riktar in sig på individen, så man får tänka om, tänka annorlunda. Sedan härstammar inte homeopatin från Kina utan från Tyskland.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-30 15:43:00
|
|
Donken |
1. Den potentiering du beskriver medför i de flesta fall att inte en enda atom av den spädda substansen återstår.
2. "Lika botar lika"-principen är enbart absurd.
3. Skolmedicin har förändrats de senaste århundadena, milt sagt. Homeopater sätter en ära i att deras metoder inte förändrats ett dyft från Hahnemanns tid. Ett okritiskt förhållningssätt är sällan konstruktivt.
4. Homeopater har alltid motsatt sig objektiv granskning av deras verksamhet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-30 15:52:00
|
|
Donken |
Jag tror inte du är vidare insatt i skolmedicinens krav på granskning och kontroll forskning. Homeopatin är så förbannat löjlig i jämförelse att jag bara blir matt vid tanken på den, och på den anakronistiska gränslösa dumhet du ger prov på.
Faktum är att skolmedicinen införlivar ALLA metoder som är bevisat effektiva, och att INGEN homeopati ännu tillämpats. Att försöka tillämpa rationella argument på homeopati är enbart bisarrt. Suck...
|
| |