Feminister - de nya förtryckarna

Showing page 13 of 14: 3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Inlägg #241: Postat: 2002-07-08 19:27:00
elin
Detta ökade gubb”förakt” har snarare att göra med dagens ungdomsfixering, Och för all del: orgasmfixering. Det handlar om kommersiallisering i kombination med new age. Katerina är ett typexempel av denna inställning. HOPSAN! nu kränkte jag hennes individualitet. Tänker du skälla ut mig…?
Inlägg #242: Postat: 2002-07-08 19:43:00
elin
ett par gånger har du tagit upp saker som jag har ansett varit irrelevanta i vår diskussion: du har kunnat protestera och förklara hur de inte är irrelevanta, men har inte gjort det. jag har diskuterat dina påståenden och det fakta du stöder dem på utan att få svar. i övrigt har jag ingen aning om vad du talar om i svar 234. du får allt ta och peka ut mitt "låtsandes" och gärna också berätta för mig hur detta och mitt ”avfärdande” är allt jag gör.
Inlägg #243: Postat: 2002-07-08 20:09:00
elin
jag har inte avfärdat diverse fakta när jag har gjort det har jag haft all anledning att tro att det inte är fakta så mycket som jag har avfärdat dina teorier om vad detta innebär. är du ens medveten om att dessa teorier inte är fakta i sig själva utan bara teorier? Du har inga fakta som pekar på att feminismen är ond, du har fakta som pekar på att människor lider som du har kopplat till feminismen: detta har jag i stället kopplat till könsrollerna.
Inlägg #244: Postat: 2002-07-08 20:17:00
elin
Här har du lämnat det hela; så hur du kan du påstå att det är meningslöst att debattera med mig när du inte ens har försökt?
Inlägg #245: Postat: 2002-07-08 20:21:00
elin
tillägg svar 243: om man föredrar en teori avfärdar man automatiskt de alternativa. enkel logik. i de fall jag har avfärdat dina idéer har jag som sagt var berättat varför. det är inte som om jag bara har sagt "NEJ" alternativt ingenting som vissa andra.
Inlägg #246: Postat: 2002-07-09 12:45:00
Mr. right
När vet man att det handlar om kön respektive genus? Finns det någon klar och tydlig gräns mellan dem? Ingen med säkerhet vet exakt vilka skillnader mellan män och kvinnor som beror på biologiska eller sociala inverkan. Allt tyder på att skillnader mellan män och kvinnor är främst biologiska men att dessa skillnader förstärks eller försvagas av sociala och kulturella faktorer vilka skiljer sig mellan kulturer och över tiden.
Inlägg #247: Postat: 2002-07-09 12:47:00
Mr. right
Alla män är inte tillräckligt lika varandra för att kunna klumpas ihop till en kategori. Samma sak gäller kvinnor. Det finns många olika femininiteter/maskuliniteter och dessa är viktiga att ta hänsyn till. Dessutom är långt ifrån alla män som är mäktiga. Problemet är att genusanalyserna blir mer komplexa då flera kategorier än gruppen män och kvinnor blandas in i analysen. Ju fler variabler desto mer komplicerad blir analyserna.
Inlägg #248: Postat: 2002-07-09 12:52:00
Mr. right
Därför väljer feminismen att göra det enkelt för sig och väljer att generalisera, vilket medför att den ena folkgruppen män diskrimineras medan den andre kvinnor positivt särbehandlas.
Inlägg #249: Postat: 2002-07-09 12:55:00
Mr. right
Att påstå att könsroller bara är inlärda är ju nonsens. Att påstå att könsrollerna förorsakar människans lidande är en generaliserande nonsens. De flesta människorna trivs och lever ju harmoniskt och lyckligt med sina könsroller. Det är bara några fåtal avarter som känner sig missanpassade och väljer att skylla sin frustation på allt annat än på sig själva. Dessa bittra typer kommer alltid att finnas och att förpesta samhället.
Inlägg #250: Postat: 2002-07-09 13:53:00
elin
svar på 246: vilket "allt" är detta? faktum är att vi inte alls vet speciellt mycket alls om tex diverse hormoners inverkan på vårt psyke. allmän ignorans tror att det rätt och slätt handlar om testosteron och östrogen, men faktum är att vi bär på flera tusental olika hormoner som samspelar med varandra. i övrigt är vi inte så dramatiskt olika som det framställs: det finns också bevis som pekar på att man också bildar diverse hormoner i vissa situationer, tex testosteron vid stress.
Inlägg #251: Postat: 2002-07-09 13:54:00
elin
i de fall vi "bevisat" påverkas av hormoner så är det i samband med kraftiga överdoser. så miljö och diverse hormonhalter går hand i hand. det finns för övrigt många teorier som utgår ifrån diverse samhällsideal och pekar på hur detta kunnat påverka oss att bli som vi är idag. dessa är du väl inte intresserad av, inte heller har du kommenterat på det jag har presenterat.
Inlägg #252: Postat: 2002-07-09 14:01:00
elin
svar på 247: där har du helt fel. vi är som kön väldigt lika varandra på vissa plan, kan du ge ett exempel på vad du menar på? och vilka är dessa "flera grupper"? två kön är allt vi har. det finns allmänna tendenser hos kvinnor och män som helt enkelt inte går att överse. du gör det inte heller, det har du gjort klart, så kom inte och klaga på varken mig eller feminismen. sedan kan man diskutera vad dessa beror på och det är precis vad jag har försökt, men utan att få svar.
Inlägg #253: Postat: 2002-07-09 14:07:00
elin
svar på resten: hur diskrimineras män och kvinnor positivt särbehandlas? klargör det för mig: jag är helt säker på att det är någonting du redan har skrivit, fått svar på, och lämnat. svar på 249: jag har förvisso påstått det du säger men det gör knappast ditt svarande påstående trovärdigt - DU ARGUMENTERAR JU INTE! svara på det jag har skrivit, SEN kan vi diskutera om det är nonsens eller inte. jag refererar till svar 139 & 140.
Inlägg #254: Postat: 2002-07-09 14:17:00
elin
och vem har sagt att alla män är mäktiga och vad har det med saken att göra?? ref svar 164.
för övrigt har jag aldrig påstått att de bara är inlärda; jag menar helt enkelt på att det inte finns tillräckligt med bevis för någonting annat och att det finns en historisk förklaring till varför vi har det som vi har det som är mycket värd att bejaka. och förresten, vad tror du att dessa biologiska roller gör oss till? referens till svar 131,169.
Inlägg #255: Postat: 2002-07-09 14:20:00
elin
svar 253 och 254 säger emot varandra: jag säger först att jag påstått en sak, men sen att jag inte har gjort det inte. det är svar 253 som är inkorrekt: jag har aldrigt påstått att könsroller har att göra med endast miljö etc... å andra sidan är biologismen inte någonting jag tror på i dagsläget, men man vet ju aldrig, inte sant?
Inlägg #256: Postat: 2002-07-09 21:44:00
Mr. right
Hormoner är kemiska substanser som produceras av din kropp. De transporteras med blodet till olika organ och vävnader, där de sätter igång olika processer. Alla yttre och inre förändringar som din kropp genomgår under puberteten orsakas av hormoner.
Inlägg #257: Postat: 2002-07-09 21:46:00
Mr. right
Hormoner är producerade och kontrollerade av det endokrina systemet. Därav titeln endokrinolog för hormonläkare. Hypotalamus producerar GnRH Gonadotropin-Releasing Hormone. Denna signalerar till hypofysens framlob att syntetisera och frigöra luteiniseringshormon LH. I mindre utsträckning triggar GnRH också syntetiseringen och frigörandet av follikelstimulerande hormon FSH.
Inlägg #258: Postat: 2002-07-09 21:51:00
Mr. right
Därefter signalerar LH och FSH könskörtlarna äggstockar hos kvinnor, testiklar hos män att syntetisera och frigöra hormoner som orsakar differentieringen av kroppens vävnad till kvinnlig eller manlig form: östrogener, progesteroner eller testosteroner. En liten kvantitet testosteron produceras också i binjurarna. Proportionellt sett så har kvinnor mer östrogen och progesteron än män. Män har mer testosteron.
Inlägg #259: Postat: 2002-07-09 21:56:00
Mr. right
Vilka effekter har kvinnlig hormonbehandling på en man?
östrogen och progesteron hämmar testosteronproduktionen och kan hämma spermieproduktionen. Brösten tillväxer. Fetter omfördelas. Ansiktet blir mer typiskt kvinnligt i formen. Fett tenderar att förflytta sig från midjan och ner mot höfterna och ändan. De inre känslorna förstärks, de blir mer uppenbara, urskiljbara och påverkbara.
Inlägg #260: Postat: 2002-07-09 22:03:00
Mr. right
En förändring av hormonbehandlingen en justering av doserna upp eller ner inom programmet orsakar ibland en eller två veckors depression, eller på annat sätt oförklarlig känslomässig ångest. Hormoner kan få dig att pendla mellan stormande lycka, nattsvart depression och alla nyanser däremellan på bara ett par sekunder. Hormonhalten styr ditt beteende samt gör dig mer eller mindre feminin/maskulin.
Showing page 13 of 14: 3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Laddar...