|
Inlägg #141: Postat: 2002-07-02 15:59:00
|
|
elin |
stryk "nej - det förklarar bara varför människor rättar sig efter dem". det är fel - det förklarar bara varför människan är selektiv. i övrigt så kan det väl tyckas att jag genom mitt utrop om män som lider blandar ihop kvinnors utseendeideal och manliga beteendenormer, men det är helt legitimt. båda är exempel på de könsroller vi har. de uttrycker sig olika men hör ihop.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2002-07-03 00:11:00
|
|
elin |
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2002-07-03 00:13:00
|
|
elin |
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2002-07-03 00:21:00
|
|
elin |
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2002-07-03 00:43:00
|
|
elin |
i övrigt hittade jag en intressant uppsats om mansmisshandel, som bekräftar det du sagt, men likt förbannat finner jag inga spekulationer i varför kvinnor är jämställda med männen när det kommer till våld inom hemmet. bet är väl bara att fortsätta söka... hej på dej.
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2002-07-03 01:02:00
|
|
Mr. right |
Intressant att du citerade något från en av mina länkar men missade dock följande:
"Battering is the extreme expression of the belief in male dominance over women." The existence of gay and lesbian battering, which many programs acknowledge, casts serious doubt on this theory; but to acknowledge that women batter men would really blow it to bits…
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2002-07-03 01:04:00
|
|
Mr. right |
…Vilket innebär att avskaffandet av dessa enligt dig så förhatliga könsroller inte skulle lösa problemet på våld mellan människor. Och återigen, det finns massor av förhållande baserade på traditionella könsroller där familjerna lever ett harmoniskt liv och är lyckliga tillsammans. Detta vägrar du att acceptera, ty din indoktrinering har get dig reella skygglappar.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2002-07-03 01:05:00
|
|
Mr. right |
Du tycks tror stenhårt på att bara man avskaffar könsroller så blir det slut på våld, alkoholism och missförhållanden mellan människorna. Förenklat och naivt tankesätt som bara kan komma från någon vars livserfarenhet inte är längre än ett par decennier.
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2002-07-03 11:06:00
|
|
Mr. right |
Slutligen citerar jag ytterligare flera stycken som du har missat från länkarna: "Erin Pizzey was the founder of a womens shelter in Chiswick, England, the first modern battered womens shelter in the world. She found that of the first 100 women who came to her shelter, 62 were as or more violent than the partners they tried to escape from…"
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2002-07-03 11:08:00
|
|
Mr. right |
"A study by the National Society for the Prevention of Cruelty to Children revealed a few years ago that natural mothers, not fathers, are most frequently the perpetrators of physical injury, emotional abuse and neglect."
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2002-07-03 11:09:00
|
|
Mr. right |
"According to Claire Renzetti, violence in lesbian relationships occurs with about the same frequency as in heterosexual relationships…
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2002-07-03 11:10:00
|
|
Mr. right |
…Lesbian batterers "display a terrifying ingenuity in their selection of abusive tactics, frequently tailoring the abuse to the specific vulnerabilities of their partners". Such abuse can be extremely violent, with women bitten, kicked, punched, thrown down stairs, and assaulted with weapons including guns, knives, whips and broken bottles."
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2002-07-03 11:20:00
|
|
Mr. right |
Detta illustrerar ju att förmåga att ta till våld är varken könsrelaterad eller beroende av könsrollerna. Våldsinstinkter finns inom oss alla oavsett kön.
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2002-07-04 00:26:00
|
|
elin |
svar 149 och ner är helt irrelevanta: jag har aldrig sagt att förmågan att ta till våld är könsrelaterad, jag har helt enkelt påpekat det faktum att män begår flest brott - inklusive våldsbrott. exempel på kvinnor som begår brott bestrider inte detta.
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2002-07-04 00:31:00
|
|
elin |
svar 146 är också irrelevant. har du totalt missat att jag i svar 145 bekräftar att män och kvinnor i förhållanden slåss lika mycket??
och slutligen: jag tänker inte fortgå att diskutera med dig således du inte bara vägrar svara på mina kommentarer utan dessutom totalt förvränger det jag säger. varför påpekar du att det finns lyckliga familjer? det är väl inte det vi pratar om: om alla lyckliga familjer som finns?? nej - vi diskuterar det våld som förekommer i hemmets sfär. jösses...
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2002-07-04 00:41:00
|
|
elin |
NÄR det förekommer. hur faan får du det till att jag inte tror på den lyckliga familjen?? inte en enda gång har jag heller uttryckt mig på ett sätt som menar på att avskaffandet av könsrollerna kommer att stoppa våld, alkoholism och missförhållanden mellan människor. jag har genom mina texter pekat på att könsrollerna sätter stämplar på människor beroende av vilket kön de tillhör och att dessa leder till könsrelaterade orättvisor i samhället. du har själv gett exempel på detta. adjö.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2002-07-04 08:42:00
|
|
Mr. right |
Mina svar är relevanta tills den grad att de punkterar den feministiska paranoida propaganda som ivrigt framställer män som potentiella hustrumisshandlare utan att ta hänsyn till det faktumet att kvinnor är precis lika mycket våldsbenägna och aggressiva inom hemmets sfär. Detta framgår inte i statistiken eftersom män ytterst sällan anmäler när de blir slagna av sina fruar.
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2002-07-04 08:45:00
|
|
Mr. right |
Sånt tas aldrig upp i den feministiska propaganda, såsom att man satsar flera miljoner på att uppmuntra och utbilda enbart kvinnor till företagsledare eftersom en minoritet av män är det, medan man låter utslagna och hemlösa vars majoritet är män ruttna utan att ge dom en chans till återhämtning. Detta skulle aldrig kunnat ske om nåt patriarkat hade faktiskt existerat.
|
| |
|
Inlägg #159: Postat: 2002-07-04 08:56:00
|
|
Mr. right |
När den framstående partiledaren Gudrun Schyman hade problem med sin alkoholism fick hon stöd och förståelse från de flesta håll, likaså när Mona Sahlin förskingrade skattebetalarna med kontokortet. Däremot fick Stig Malm kicken för att nån påstådd att hans chaufför mumlade något i stil med fittstim…
|
| |
|
Inlägg #160: Postat: 2002-07-04 08:59:00
|
|
Mr. right |
Hursomhelst, finns det knappast något som förhindrar en tjej i dagens Sverige från att utbilda sig och söka det yrke som hon drömmer om, förutom eventuella begränsningar i hennes intellektuella och/eller fysiska förmåga. Men feministerna bara fortsätter att babbla om sitt patriarkat som "gynnar" män och "tvingar" kvinnor till "ovärdiga" och ej prestigefyllda hemmasysslor i all evighet…
|
| |