|
Inlägg #161: Postat: 2002-07-04 09:04:00
|
|
Mr. right |
följande har feminismen åstadkommit de senaste decennier i Sverige: 1 sjukskrivningar hos karriärkvinnor har ökat kraftigt 50 gånger. 2 Sverige har numera mest singelhushåll i världen. 3 Sverige ligger i världstopp när det gäller skilsmässor. 4 Flickors och pojkars psykiska problem har ökat markant p.g.a. brist på identitet och flummig propaganda.
|
| |
|
Inlägg #162: Postat: 2002-07-04 09:11:00
|
|
Mr. right |
Paradoxalt nog befäster feminismen könsfixeringen i samhället genom att ständigt fokusera sig på könsskillnaderna och genom att kollektivisera båda könen istället för att se till individens rättigheter. Därför är jag för jämställdheten men är mot fascismen, kommunismen och feminismen. Klart slut för den här gången.
|
| |
|
Inlägg #163: Postat: 2002-07-04 23:53:00
|
|
elin |
svar på 157: de är irrelevanta eftersom de inte hör till *vår* diskussion. om du vill diskutera någonting nytt kan du väl lika gärna säga det och försöka att inte få det att låta som om jag inte har förstått att kvinnor är lika våldsamma som män inom hemmets sfär. och visst: det framgår inte så klart. tror du att det kan ha någonting att göra med att det är en anledning till att debatten är ensidig??
|
| |
|
Inlägg #164: Postat: 2002-07-04 23:56:00
|
|
elin |
svar på 158: nu får du ta mej fan ta och kommentera på det jag har skrivit om patriarkatet och det jag har skrivit om hur könsrollerna påverkar mannen negativt!! du gör det så jävla enkelt för dig, har du inte märkt det själv? du säger att en minoritet av männen är företagsledare. OCH?? är en majoritet av kvinnorna det? det handlar om vilka som är flest på EN VISS NIVÅ.
|
| |
|
Inlägg #165: Postat: 2002-07-05 00:02:00
|
|
elin |
det är inte feminismens uppgift att se efter de hemlösa och det har ingenting att göra med att de flesta är män. det har helt enkelt att göra med att feminismen inte har att göra med de hemlösa. att det finns fler hemlösa av ett kön kan dock användas som ett feministiskt argument. och hur tänker du egentligen? du menar alltså på att
|
| |
|
Inlägg #166: Postat: 2002-07-05 00:04:00
|
|
elin |
så länge som män lider så finns det/har inte funnits ett patriarkat? jag refererar åter igen till patriarkatets betydelse som finns postad här ovan och könsrollernas olika effekter på samma kön. hur många gånger behöver jag säga till dig att kommentera på det hela??
|
| |
|
Inlägg #167: Postat: 2002-07-05 00:08:00
|
|
elin |
svar på 159 och 150: ska vi ta och jämföra de olika problemen? alkoholism har att göra med inneboende problem och mona salins kontokortaffär var egentligen en bagatell. förvisso bröt hon en viktig princip men man ansåg att hon var såpass viktig att man översåg med det undra just inte om det är fler än hon som gjort det?. fittstimskommentaren var dock klart fientlig mot en viss folkgrupp.
|
| |
|
Inlägg #168: Postat: 2002-07-05 00:14:00
|
|
elin |
svar på 160: jag undrar om du inser vad du äger här. 93 av landets professorer är män och det har alltså göra med att kvinnor inte har tillräcklig intelektuell förmåga eller så väljer de annorlunda till 93. det är väldigt mycket. jag kan lika gärna säga dig att det faktum att män begår flest brott, inte tar lika mycket hand om sina barn som då
|
| |
|
Inlägg #169: Postat: 2002-07-05 00:16:00
|
|
elin |
måste bero på ointresse eftersom kvinnors prioritering av barnen argumenteras med "intresse" och dricker mer beror på att han av naturen är osympatisk, egocentrisk och grov. svar 167 är svar på endast 159 det är klart att föräldrar behandlar barn olika redan från födseln och att människor av olika kön bemöts olika och det finns det en hel del att läsa om dessutom. ditt påsående är helt taget ur luften.
|
| |
|
Inlägg #170: Postat: 2002-07-05 00:22:00
|
|
elin |
om hur patriarkatet gynnar män har jag skrivit om här ovan. KOMMENTERA!!! för övrigt börjar hemmasysslorna jämna ut sig så sakterligen. och vem har sagt att "kvinnorsysslorna" är värdiga, dvs motsatsen till "ovrärdiga"? så som jag har fattat det är det någonting som tas för givet, som liksom är inrotat i familjeordningen.
|
| |
|
Inlägg #171: Postat: 2002-07-05 00:28:00
|
|
elin |
det finns klara kopplingar mellan dessa ordningar vi har och de patriarkala könsvärderingarna som jag har skrivit om och du inte har kommenterat på. om man kollektiviserar människor beror de på att de har vissa gemensamma faktorer. om karriärkvinnor och kvinnor som jobbar läs susan faludis "backlash". det är också hon som har skrivit "ställd - förräderiet mot mannen". flest
|
| |
|
Inlägg #172: Postat: 2002-07-05 00:32:00
|
|
elin |
singelhushåll/skilsmässor har att göra med att vi vär relativt okristna och har väldigt bra förmåner för föräldrar i jämförelse med de flesta länder. john greys böcker är klara dokumentationer på att könsrollerna är större källor till misstro mellan könen än något annat i och med att vi lär oss att se på saker helt olika. flickor och pojkars psykiska problem har ökat i samband med droger, kommersiallismen och extrema utseendeideal.
|
| |
|
Inlägg #173: Postat: 2002-07-05 00:37:00
|
|
elin |
svar på 162: jag har frågat detta förut och denna gången kräver jag ett svar: vems behov har man bortsett från?? faktum är att varje individ är beroende och påverkad av den kultur den tillhör. och alla som försöker ändra på samhället ser efter de kollenktiv som lever i det just för att göra det bättre för varje person. detta är ingenting exklusivt
|
| |
|
Inlägg #174: Postat: 2002-07-05 00:40:00
|
|
elin |
för feminismen och att undersöka och försöka påverka ett kollektivs situation betyder inte att man bortser från individens behov. alla kan välja. alla väljer som de har lärt sig att välja.
|
| |
|
Inlägg #175: Postat: 2002-07-05 00:43:00
|
|
elin |
tillägg på svar 165: skall man som feminist uppmuntra kvinnor till att bli hemlösa? feminismen vill utrota könsrollerna: jag har gjort en klar koppling mellan könsroller och det faktum att de flesta hemlösa är män. KOMMENTERA!
|
| |
|
Inlägg #176: Postat: 2002-07-05 10:13:00
|
|
Mr. right |
Självklart att "det är inte feminismens uppgift att kämpa för hemlösa" de flesta av dessa är ju män! feminismens inställning till frågan skulle ha varit helt annorlunda om flesta hemlösa hade varit kvinnor. Inget snack om saken. feministerna letar med ljus och lykta bara efter detaljer som kan styrka deras patriarkats teori och skiter fullständigt i resten som inte passar. Så äckligt partiska och sekterister är dom.
|
| |
|
Inlägg #177: Postat: 2002-07-05 10:16:00
|
|
Mr. right |
feminismen skiter i att kämpa för hemlösas situation eftersom det viktigaste för feminister är att ge pengar och status åt kvinnor. Detta är feministernas sätt att värdera människorna. Allt som inte ger pengar, lyx och flärd är i feministernas ögon inget värt. Paradoxalt nog ignorerar feministerna att bredvid varje framgångsrik manlig företagsledare ofta finns en välmående hustru med sina barn.
|
| |
|
Inlägg #178: Postat: 2002-07-05 10:17:00
|
|
Mr. right |
Mona Sahlins nonchalant attityd gentemot dessa som betalar hennes lön skattebetalarna är absolut inte förenlig med hennes position som framstående politiker vars beteende borde vara föredömlig. I vilket företag som helst skulle hennes förskingring klassificeras som *stöld* med avsked som följd.
|
| |
|
Inlägg #179: Postat: 2002-07-05 10:18:00
|
|
Mr. right |
Men, allt är ju tillåtet i feministernas strävan att jämt positivt särbehandla kvinnor på bekostnad av män. Exvis, är antagningskvot till högskolan idag klart över till kvinnornas fördel, c:a 60 totalt är kvinnor. Till prestigeutbildningarna t.ex. läkarlinjen år 2001antogs 75 kvinnor. Detta beroende på att grund och gymnasieskolan diskriminerar pojkar medan män hänsynslöst utesluts från genusforskning.
|
| |
|
Inlägg #180: Postat: 2002-07-05 10:19:00
|
|
Mr. right |
I stället för att verka för jämställdhet har man skapat ett innehåll och en praktik i sina utbildningar där man medvetet stöter bort manliga studenter. Kvinnohistorikern Yvonne Hirdman, som av många anses vara den ledande auktoriteten inom svensk genusforskning, har uttryckt detta mycket tydligt. Hon menar att kvinnliga lärare inom området "måste få vara i fred, annars blir de uppätna". Detta eftersom könen "befinner sig i krig" SvD 16/1 1995.
|
| |