|
Inlägg #81: Postat: 2002-06-29 00:36:00
|
|
elin |
stryk "mekaniker", texten är gammal. men jag tror att du fattar vad jag menar. varför uppmuntra någon människa till lågstatusjobb? om mannens dominans inom tekniska områden så uppmuntras de till att intressera sig av teknik genom sin uppfostran. Därav så få tjejer i yrkerna. För övrigt gick det ut 14 tjejer ur fordonslinjen i min skola förra året. läs "ställd". jag tror du kommer att gilla den. appropå ingenting.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2002-06-29 00:48:00
|
|
Mr. right |
Tack vare könsrollerna har människan lyckats fortplanta sig och överleva i flera tusen år. Naturligtvis ställer könsrollerna krav på oss och självklart inte alla klarar av kravet. Men så är det med allting . Om det vore mening att både män och kvinnor måste klara alla uppgifter lika bra, hade det inte funnits några märkbara skillnader i kroppsbyggnader mellan könen.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2002-06-29 00:51:00
|
|
Mr. right |
Du vill bara ha en syndabock som du alltid kan skylla på dina eventuella misslyckande och brister. Män och kvinnor är ett komplement av varandra och könsrollerna har skapats av både män och kvinnor i ett naturligt samförstånd.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2002-06-29 00:57:00
|
|
Mr. right |
Du får väl fortsätta att rapa upp din feministika litania tills du blir röd/blå/grön i ansiktet. Det är bara avarter som du som tror på dig.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2002-06-29 22:52:00
|
|
elin |
mr right, som jag har påpekat så har du en vrång bild av hur historien har sett ut - om vad den vanliga kvinnan har gjort. jag refererar till svar 74 som du totalt ignorerar. berätta för mig hur kvinnor och män har skapat dessa värderingar i ett "naturligt samförstånd". jag vill inte ha en syndabock - jag vill ha en lösning på någonting som uppenbarligen är ett stort problem du har själv lagt upp exempel på det och för att nå en lösning måste man ha historien bakom den. så enkelt är det.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2002-06-29 23:01:00
|
|
elin |
motivation spelar ingen roll, det är argumenten som räknas och ärligt talat - du vet ingenting om mig, så varför tala som om du gör det? personligen tycker jag att det är grisigt att avfärda resonemang på det sättet du gör. det är ytterst arrogant och varje seriös debattör vet att man ingenting vinner genom att förolämpa människor. jag har inte gjort någonting för att förtjäna ditt förakt och kanske ting inte är så enkla som du tror?
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2002-06-29 23:06:00
|
|
elin |
allt visar tydligt på att du, trots att sättet du talar om mannen är minst sagt glorifierat, inte alls är ute efter en lösning. vad är det som icke avarter inte tror på? de argument du vägrar att behandla? jag ser mig vara en större mansvän än du genom att göra honom till "hälften offer, hälften skyldig. som alla" Jean-Paul Sartre. jag har i alla fall en idé om vad han lidande kommer ifrån och hur det kan lösas. det är dags att kasta alla könsberoende livsmanus på elden.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2002-06-30 00:23:00
|
|
Mr. right |
En strukturellt medfödd rutin finns hos de flesta djurarter. Det ligger till grund för fortplantningsritualerna och deras överlevnad. I dessa för artens överlevnad så viktiga ritualer, är uppdelningen mellan manligt och kvinnligt knivskarp.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2002-06-30 00:39:00
|
|
Mr. right |
Sånt ignorerar du totalt i din iver att skuldsätta halva jordens befolkning för nåt som du inte klarar av att leva upp till. Ja, vem anser du då har skapat ditt patriarkat och i vilket syfte? Varför vägrar du acceptera att män och kvinnor har olika kroppsbyggnader vilket innebär att de inte har kunnat vara lika bra på alla område? Hur pass hjärntvättad har du blivit egentligen? Skrämmande!
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2002-06-30 00:52:00
|
|
Mr. right |
Självklart är jag så illa tvungen att glorifiera männen, nån jävla balans måste det finnas in sandlådan. Eller tycker du att det är bara feminister som har rätt att gråta och glorifiera sig själva? Män har i regel lidit och slitit i det tysta, män anmäler ytterst sällan när de blir slagna av sina kvinnor, därför kommer de inte i statistiken. Men jag är för den äkta jämlikhet som ger män rätt att gnälla precis lika mycket som kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2002-06-30 01:02:00
|
|
Mr. right |
Och då anser du att män är "hälften offer, hälften skyldig" – hmm, mycket rörande, och vad anser du om kvinnor då? Bara offer och bara offer? Inte det minsta medskyldiga för nånting, eller?
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2002-06-30 22:07:00
|
|
elin |
mr right du får en sista chans att rädda din trovärdighet - kommentera på det jag har skrivit. kvinnor är inte lika starka som män. det betyder inte att de är invalida, utan att de täcker lite mindre mark på samma tid. jag refererar till svar 34, 41, 74 & 85.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2002-06-30 22:13:00
|
|
elin |
jag förstår inte varför du drar in "djuren" i det hela, speciellt sedan gränsen mellan vad som är kvinnligt och manligt för oss är luddigare än mögel på bomull. vet du vad? vi människor kan dessutom tänka! du kanske skulle ta och forska lite i hur manlighet och kvinnlighet har definierats genom tiden. och jag tror att jag har skrivit nog om kvinnor och arbete. refererar åter igen till svar 74.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2002-06-30 22:22:00
|
|
elin |
i övrigt tror jag att jag skrev någonting om män som lider i det tysta. japp! svar 73. och som sagt var så blir det ingen balans - det blir konflikter. så mycket är väl uppenbart?? och du skulle, om du läste feministisk litteratur, märka att mycket handlar om att dissa kvinnan; maskera av henne, så att säga. feminismen är inte smickrande mot något kön.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2002-06-30 22:22:00
|
|
elin |
och sist men inte minst eftersom detta är ännu ett viktigt tips om man vill få ökad trovärdighet: om du ska citera någonting, citera RÄTT. den sista meningen i mitt citat har du bekvämt huggit av. och om jag vore du skulle jag inte sträva efter "rätt att gnälla" utan rätt att leva utan livsmanus - som människa.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2002-06-30 23:14:00
|
|
Mr. right |
Lever man ett lyckligt liv så lever man längre, men det gör inte män de lever kortare, flesta hemlösa och utslagna är män medan Nutek har i år delat ut drygt 36 miljoner kronor till 152 olika projekt i Sverige för att utveckla resurscentra för kvinnor och öka deras intresse för affärer och tillväxt. Sånt skulle aldrig ha skett om ett patriarkat som gärna gynnar män och förtrycker kvinnor hade existerat.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2002-06-30 23:20:00
|
|
Mr. right |
Vem som helst med normal intelligensbegåvning kan fatta detta. Men sånt är tydligen för mycket begärt av en feminist. Enligt min erfarenhet drabbas feminister ofta av akuta förståndssvårigheter vilket förklarar deras förkrympta mentalitet och deras förakt mot män som grupp. Detta har lett till fördjupning av misstro mellan män och kvinnor, därav ökade konflikter och skilsmässor.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2002-06-30 23:48:00
|
|
Mr. right |
Feminismen avfärdar en av grundläggande principerna för människans fortplantning bara för att ett fåtal avarter inte klarar av att leva upp till de normala krav som livet ställa på varje människa. Alla deras dumheter, brister och odrägliga uppförande skyller de ständigt på det påhittat patriarkat som de krampaktig vill ha kvar för alltid. Det är deras napp, deras söta karamell som de bara vill suga i det oändliga.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2002-07-01 00:38:00
|
|
Mr. right |
Feminismens propaganda spyr ut ofta: "Mäns våld mot kvinnor - ett samhällsproblem". Det har dock framkommit att det är vanligt att åldringar blir vanvårdade, förnedrade till och med slagna på hemmen. 99 av personalen på ålderdomshemmet är kvinnor. Skall bli intressant att läsa rapporten "Kvinnors våld mot äldre - Ett samhällsproblem".
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2002-07-01 11:28:00
|
|
David |
Jo du, mr right, jag är en man - men jag börjar mer och mer tvivla på att du är det. Du beter dig som en hatisk liten pojke, slår åt alla håll när någon säger emot dig. Det finns nyanser i allt, till och med i feminismen. Alla inom en grupp/gruppering är inte lika: varken feminister, män, kvinnor eller invandrare för att ta några exempel.
|
| |