|
Inlägg #61: Postat: 2002-06-28 10:21:00
|
|
Mr. right |
En prostituerad säljer inte alls sin kropp såsom feministerna alltid så frenetiskt hävdar, utan hon säljer sextjänster.
Artikel om Annika är ett bevis på att ingen äger hennes kropp, utan hon säljer frivilligt sina tjänster. Man måste klicka på symbolen The Body Shop för att kunna läsa hennes annons Länk: talk.to
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2002-06-28 10:22:00
|
|
Mr. right |
Sexköpslagen togs fram av statsfeminister för att visa att könet spelar roll för dom, så män skall alltid straffas medan kvinnor skall skyddas och få vård. Du kallar mig hatisk bara för att jag avslöjar feminismens lögner, sånt tillhör den vanliga feministiska retoriken.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2002-06-28 10:23:00
|
|
Mr. right |
En feminist hävdar alltid först att "patriarkatet" förtrycker kvinnor och gynnar män. När hon får motargument så skiftar hon och påstår att män också missgynnas. Detta för att hon inte vill bli av med patriarkat som är feminismens syndabok. Kvinnors dumma beslut, brott, misslyckande eller odrägliga beteende skyller hon alltid på "patriarkatet", således blir kvinnor befriade från allt ansvar, medan män får straffas.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2002-06-28 10:25:00
|
|
Mr. right |
Feminismens förakt för män är uppenbart även om många försöker dölja det. Fast egentligen borde de vara tacksamma för alla dessa män som bygger deras hus, hämtar deras sopor så att de inte drunknar i sitt eget avfall, bygger vägar, järnvägar, broar, osv. Har uppfunnit och uppfinner saker som gör deras liv bekvämare. Utan mäns beslutsamhet, engagemang och uppoffringar hade de fortfarande levt på stenålders nivå.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2002-06-28 15:51:00
|
|
David |
Och utan kvinnorna hade vi inte funnits till alls. Var lite tacksam mot den kvinna som burit på dig i 9 månader! Om feminister ska vara tacksamma mot män för allt det du räknade upp de jobben utförs också av kvinnor, vet du så bör vi kanske vara tacksamma mot de, huvudsakligen kvinnor, som tar hand om oss på sjukhus och äldreboenden, i skolan och på dagis och kanske, jag vet inte, höja deras löner och ge dem bra arbetsförhållanden? Lika bra arbetsförhållanden och löner som män har kanske?
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2002-06-28 20:03:00
|
|
Mr. right |
Ja just det David, ett sånt svar förväntad jag mig redan. Men det du säger hör vi hundratals gånger nästan dagligen året om. Det du säger vet vit alla redan. Det som knappast hörs är vad jag har skrivit i mitt inlägg 64. Det handlar om att skapa balans i genusgråten. Feminismen målar alltid kvinnor som martyrer, det är dags för män att göra sig hört. Eller har vi inte samma rättigheterna?
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2002-06-28 20:28:00
|
|
Mr. right |
Och om man ska vara så himla statistik trogen som feministerna alltid är, så är män faktiskt överrepresenterade inom de jobb som jag räknade upp. Ändå skräller inte feministerna om det, för feministerna är det bara status jobb som gäller. Alltså, att plocka russin ur kaka. Om du är en man vilket jag betvivlar kommer du förr eller senare att förstå detta.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2002-06-28 23:13:00
|
|
elin |
svar på 58: om du vill ha bevis mot patriarkatet skall du som sagt var inte ta bevis från kung/drottninggrejjen eftersom den främsta prioriteringen är att hålla kronan kvar inom familjen; därav kan man få både kvinnliga och manliga regenter.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2002-06-28 23:24:00
|
|
elin |
forts 58, 59 & 60: vad menar du med "informell" makt? menar du att kvinnor egentligen har haft mycket mer makt än vad som har påståtts - genom sina män? och detta väger ut det faktum att de inte har haft samma rättigheter i samhället? de flesta mäktiga människor har nog rådgivare, men det finns ingenting som pekar på att dessa rådgivare skulle vara just kvinnor. "har män i regel slitit ut sig för att deras kvinnor och barn skulle ha det bra." vad har det med saken att göra?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2002-06-28 23:28:00
|
|
elin |
forts: jag påpekar helt enkelt att de är dem som har haft makten i samhället och att dessa värderingar som har lett till detta har fått negativa konsekvenser, såsom de du pekade på sist. i övrigt tycker jag att det är mycket värt att påpeka att det som sagt var inte bara är männen som har "slitit ut sig". i och med det brister också ditt nästa inlägg: kvinnor har alltid jobbat hårt för sitt leverne, precis som männen. hemmafrun är en ny uppfinning.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2002-06-28 23:34:00
|
|
elin |
vad som är feminismens förtjänst är det faktum att kvinnorna i större utsträckning kan utbilda sig och arbeta akademiskt. det var en tid för folkets befrielse. detta inkluderar kvinnan, kampen för kvinnans rättigheter är vad feminismen grundade sig i - för jämlikhet mellan könen. du kan lika gärna påstå att fackförbunden inte har någonting att göra med arbetarnas situation.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2002-06-28 23:50:00
|
|
elin |
jag förstår inte varför du tar med det att det är mest män som bidrog till den tekniska revolutionen. det är väl bara en reflektion av ett privilegium. på tal om privilegum vill jag påpeka att det var kvinnan jag talade om, inte mannen. du tror väl ärligt talat inte att jag menade att det är ett privilegium att dö?? och lägg inte ord i min mun! jag har inte sagt att det är flest män som blir utslagna är det inte tvärt om, pga problemen i den offentliga sektor
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2002-06-28 23:51:00
|
|
elin |
utan jag lade upp en spekulation om varför det är flest män på gatan. naturligtvis tror jag inte att det är själva orsaken, men en påverkande faktor. vad jag vet är att det är flest kvinnor som får antidepressiva medel utskrivna till sig. fast det kanske är så att män drar sig för sånt, vilket i så fall också skulle vara ett resultat av dina "oumbärliga" könsroller. som jag har pekat på, är det inte så att kvinnan alls har varit förslappad, som du målar upp det.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2002-06-28 23:56:00
|
|
elin |
könsrollerna blir tydligare ju rikare personerna är och då kan man ju konstatera att det inte har att göra med vem som kan jobba hårdast fysiskt, eller vem som måste stanna hemma rika kvinnor har haft ammor utan om orättvisa värderingar. i övrigt finns det mycket feministisk litteratur om kvinnans problem med fåfänga och narcissism om du vill läsa om det, det är dock inte så att kvinnan är sådan av naturen,
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2002-06-28 23:59:00
|
|
elin |
utan på grund av rollen som skönt objekt hon blir påtvingad från barnsben, vilket är länkat till hennes sorg. bara för att man lever länge betyder det inte att man lever lätt. om prostitution: annicaannonsen är inte mycket värd. det sker alltså av fri vilja i och med att man tar del av sin marknadsföring?? det finns säkert kvinnor som tycker om det, men det är knappast många. det verkar ha undgått dig att för de flesta prostituerade är yrket den sista vägen ut.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2002-06-29 00:04:00
|
|
elin |
jag kallar dig hatisk för att jag tycker att du är det. du har rest agg mot mig från första början trots att jag inte har gjort dig någonting - du har gjort det uppenbart att du tror att jag är ond och det utan anledning; i övrigt finns det ingen "feministisk retorik". i alla fall inte mer än det finns antifeministisk sådan. det finns människo på båda sidor som vill måla upp det så, men sanningen är att dålig retorik bedrivs av dåliga retoriker - feminister eller inte.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2002-06-29 00:10:00
|
|
elin |
att köpa kropp är ju precis vad man gör, hur som helst så kvarstår faktum att sexköpslagen baserar sig på en tro om att prostitution är dåligt och att prostituerade behöver beskydd och hjälp ur sin situation refererar till 75, däremot finns det inga bevis för att köparen far illa av själva bruket, det har ingenting att göra med någon slags omvänd könshierarki. dock undrar jag inte om det hela är ett slag i luften, som x-woman sa.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2002-06-29 00:17:00
|
|
elin |
svar 63 är bara en massa smörja. svar på 63: du blandar ihop patriarkatets formella princip med de egentliga effekterna av det. männen värderas högre i ett patriarkat, de är de som har makten, det är de som är i ledningen och kvinnan är underlägsen: kvinnorförtryck. om man sedan gräver på djupet ser man att denna hierarki, dessa värderingar som ligger i grunden för det hela skadar alla människor, du själv gav exempel på det hela.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2002-06-29 00:19:00
|
|
elin |
och det är det marcus skriver om. att män far illa är som sagt var inte ett bevis mot patriarkatet. och hur "bestraffas" män? genom att utvecka sina egna "dumma beslut, brott, misslyckande eller odrägliga beteende"? således bestraffas väl kvinnan precis lika mycket. kvinnor och män skyller på varandra lika mycket. hennes situation tas upp så ofta eftersom en del av den är så uppenbar: det faktum att hon är samhällets sköna objekt.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2002-06-29 00:31:00
|
|
elin |
svar på resten: mr right, att kämpa eld med eld är precis vad som inte skall göras. två poler är inte vad debatten behöver, utan erkännande av vad könsrolelrna gör med oss som människor och sympati för dessa människor - alla - om vi vill ha en skillnad. du verkar bara vilja ha hämnd. i övrigt så har målet naturligtvis varit att få in kvinnor i de områden som kan ge dem makt i samhället, är det så konstigt? Och varför skulle man uppmuntra NÅGON till att bli mekaniker - feminist eller inte??
|
| |