|
Inlägg #41: Postat: 2002-06-27 00:40:00
|
|
elin |
mannen kanske har utfört de tyngsta jobben i och med en större muskelmassa, men i relation till sin egen muskelmassa har kvinnan absolut inte jobbat mindre. och i fall att det verkligen var så som du säger, så rättfärdigar det inte de olika värderingar av kvinnan/mannen som har vart och fortfarande tar sig till uttryck i form av könsrollerna. jag refererar till svar 24 & 35.
i övrigt har jag läst en hel del om människans historia och könens arbetsuppdelningar.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2002-06-27 16:09:00
|
|
Mr. right |
Du svarade inte på fråga om varför Englands drottning Elizabeth II:s make inte fick bli kung medan kung George VI:s fru blev drottning. Tydligen för att sånt inte styrkar ditt "patriarkat". Du vet inte heller vilken plikt män har som kvinnor slipper. Ändå skryter du jämt och ogenerat om din kunskap.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2002-06-27 16:10:00
|
|
Mr. right |
I Sverige slipper kvinnor värnplikten plikten. Män döms hårdare än kvinnor för samma brott. Om en kvinna mördar sina barn får hon i regel vård, men om en man gör det får han i regel straff. Män straffas om de köper sex men inte kvinnor som säljer det: Länk: talk.to . Vidare ljuger vissa kvinnor gärna om våldtäkt: Länk: aftonbladet.se
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2002-06-27 16:12:00
|
|
Mr. right |
Du tog upp en snyft historia om kvinna som "jobbade" bredvid sin man på åkern med barn på armen, fast sånt kan varken vara trovärdigt eller representativt för de flesta kvinnorna på den tiden. Män som inte var/är tillräckligt starka blev/blir bortvalda av kvinnor som inte ansåg/anser dessa vara lämpliga som män.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2002-06-27 16:16:00
|
|
Mr. right |
Kvinnor utgör mer en 50 av röstberättigade och det finns inget patriarkat som förhindrar kvinnor från att rösta på kvinnliga kandidater. Om det nu finns flest män i politiken beror på att det är flest män som engagerar sig och/eller har kompetens för det. Du varken vet vad du säger eller säger vad du vet.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2002-06-27 16:19:00
|
|
Mr. right |
De flesta utslagna och hemlösa i samhället är män. De flesta som begår självmord är pojkar. Män dör tidigare. Du tar upp kvinnornas nackdelar och bagatelliserar männens med flit för att kunna rättfärdiga ditt "patriarkat". Du spyr ut din feministiska litania om och om igen som en papegoja. Din sjuka människosyn stinker. Jag är för äkta jämlikheten, därför är jag emot fascismen, kommunismen och feminismen. Adjö.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2002-06-27 23:05:00
|
|
elin |
svar på 24: om man har en kvinnlig tronarvinge så har man drottningstyre. alltså kan hennes gemål inte bli en kung eftersom kungatiteln rankas högre än drottningtiteln; om man har en kung så är det han som styr men om tronen är på drottningens sida blir han istället ett drottninggemål. däremot kan en kungs gemål alltid kallas drottning.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2002-06-27 23:13:00
|
|
elin |
svar på 43: om du hade läst om feminismen skulle du kunna besvara dina egna frågor. kvinnan har den glorian om sig, vi bär på värderingarna om en myt om kvinnlig "mjukhet", därav den orättvisa bedömningen. man tror i det kollektiva omdevetna helt enkelt inte på att kvinnor kan begå våldsbrott utan att vara sjuka. män begår också de flesta brott, om vad det beror på finns många bra teorier om hur män uppmuntras att vara mer fysiska än kvinnor och inte lär sig att artikulera känslor i samma mån.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2002-06-27 23:19:00
|
|
elin |
samtliga exempel är resultat av patriarkatets könsroller - precis som värnplikten. kvinnor passar inte till strid, det är mansgöra, kvinnor skall ta hand om barn. könrollerna är inte bra för någon människa. om sexköpslagen: När det kommer till en kvinnas kropp är det dock så att man knappast kan klassificera den som "en skadlig produkt". Man måste också hålla hennes rätt att göra vad hon vill med den, i huvudet. Eller vad hon nu känner att hon måste göra
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2002-06-27 23:24:00
|
|
elin |
Man kan dock inte köpa en kropp på laglig på något sätt, inte heller kan man säga att en sexköpares liv eventuellt kan förstöras på grund av bruket. Dock anser jag, som många andra, att det borde vara olagligt hela vägen för båda parter. Kalla mig odemokratisk om du vill. jag förstår inte vad din lilla artikel har med saken att göra.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2002-06-27 23:31:00
|
|
elin |
svar på 44: jaså, du? vet du vad, jag tror att jag trots allt skall ta och tro på litteraturen än din uppfattning om vad som är "trovärdigt". och vad är det som inte är trovärdigt, egentligen? det verkar ha undgått dig att livet som bonde genom historien har varit väldigt svårt och att samtliga familjemedlemmar har fått kämpa för att överleva. bönderna har inte haft råd att låta
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2002-06-27 23:34:00
|
|
elin |
kärringarna sitta inomhus och i fall att de har varit så rika så har de knappast jobbat mycket själva heller, utan tagit hjälp av drängar. ditt sista påstående verkar snarare än verklighetsenligt, vara en personlig erfarenhet: de som har haft råd att välja och vraka mellan diverse gemålkandidater har naturligtvis gjort detta och dömt efter rådande ideal - kvinnor som män.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2002-06-27 23:39:00
|
|
elin |
svar på resten: ja, vi har kommit en bra bit på vägen. är du inte glad? vi har dock kvar en mängd ideal som kvinnor och män uppfostras efter, du tog själv upp exempel. dessa ideal kan mycket väl också vara grunden till varför "det är flest män som engagerar sig och/eller har kompetens för det". om det nu är så. detta kan naturligtvis också appliceras på andra områden. inga av dina argument är sådana mot patriarkatet, det är bara anledningar till att kämpa mot roller det har befäst i oss.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2002-06-27 23:50:00
|
|
elin |
jag vet ingenting om hemlösa, men du har säkert helt rätt. det kan ha någonting att göra emd att män konsumerar mer alkohol än kvinnor? däremot är jag tveksam till ditt andra påstående, jag har nämligen hört precis tvärt om ska kolla upp det och återkommer, men det blir antagligen i början av nästa vecka... jag är bortrest och att fler kvinnor än män lider av depressioner. varför män dör tidigare än kvinnor skulle jag inte dra några slutsatser om om jag vore du.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2002-06-27 23:52:00
|
|
elin |
man kan väl kalla det ett privilegium, men ett bevis mot patriarkatet? *mycket* tveksamt. jag ska kolla det också, det vore intressant att veta. dock har jag hört att ingen vet egentligen. i övrigt har jag inte bagatelliserat mäns lidande det minsta, det är snarare så att du har bagatelliserat kvinnans lidande gentemot mannens och jag har genom diskussion försökt bevisa att ingen har lidit mer än den andra,
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2002-06-28 00:01:00
|
|
elin |
men att kvinnan som grupp har varit lägre rankad än mannen och inte haft lika många rättigheter, vilket inte är någonting att snacka om. det är detta som är beviset för patriarkatet - ingenting annat. resten är iaktagelser av könsbeteende/roller som man har kopplat till det. jag tycker själv att jag har en ganska ok människosyn, jag vet i alla fall att det inte är någonting som den du applicerar på mig; en som verkar vara endast en grov och hatisk generalisering och missförstånd.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2002-06-28 00:05:00
|
|
elin |
nyckeln ligger inte i att motbevisa patriarkatet utan i att erkänna det och de roller det har prackat på människan - roller som står i vägen för jämställdhet och rättvisa. sprid din idé om vad som är schysst, men kom ihåg att själv vara det. man kommer ingen vart genom att anta det värsta om människor, inte tror jag heller att dina idéer om feminismens sanna natur/motivation etc är sann. jag vet väl för mycket om den.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2002-06-28 10:13:00
|
|
Mr. right |
Om det nu finns möjlighet för en kvinna att bli drottning utan att hennes make bli kung så bleknar din patriarkats teori reellt. Dessutom har alltid funnits både den formella och informella makten, även om män har mestadels haft den formella makten och ansvaret, så har män i regel slitit ut sig för att deras kvinnor och barn skulle ha det bra.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2002-06-28 10:15:00
|
|
Mr. right |
Könsrollerna har varit oumbärliga för människors fortplantning och överlevnad. Tack vare industrirevolution och den tekniska utveckling som mest bedrivits av män, har det blivit möjligt för kvinnor att börja förvärvsarbeta i samma utsträckning som män. Alltså, sånt är absolut inte feminismens förtjänst.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2002-06-28 10:19:00
|
|
Mr. right |
Du påstår att du inte bagatelliserar mäns lidande men du tycker att det kan väl kallas för ett privilegium att män dör tidigare än kvinnor… Att det är flest män som blir utslagna förklarar du att det är för att de drycker för mycket, men du tycker att det är flest kvinnor som lider av depressioner av fåfänga och narcissism borde man snarare påstå fast de lever längre. Vissa kvinnor kan gnälla genom hela livet tills de blir 120 år gamla.
|
| |