|
Inlägg #21: Postat: 2002-06-24 08:25:00
|
|
Mr. right |
Feminismen är inte för jämställdhet, även om feministerna har försökt inbilla oss det i decennier. Vad vill feministen åstadkomma med att ständigt och ensidigt fokusera sig på det ena könets rättigheter och samtidigt blundar för det andras? Knappast jämställdheten.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-06-24 08:26:00
|
|
Mr. right |
Och förresten, kan ni nämna vilka skyldigheter som kvinnorna har idag? Och vilka rättigheter har män i dagens Sverige som kvinnor inte redan fått? Och vilka skyldigheter har män idag som kvinnor slipper? Och kan ni tala om för mig vilken makt har jag fått som man, så att jag kan börja använda den någon gång?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-06-25 00:49:00
|
|
elin |
mr right, som sagt var skulle jag veta från vilken hemsida du har fått dessa "argument". "kvinnor och barn först"-regeln handlar inte om att man anser att männens liv är värda mindre, den grundar sig i en tro om att vissa personer är hjälplösare än andra, vilket är sant. vi har barn som exempel.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-06-25 00:49:00
|
|
elin |
att vuxna kvinnor jämställs med barn är knappast är någonting som ärar kvinnan, eller gynnar henne. skulle du velat vara kvinna på den tiden i motsats till en man? du kanske tycker att inte anses vara en full människa är värd här har jag fina exempel om du slipper dra ut i krig etc. det tror jag dock inte de flesta kvinnor tycker.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-06-25 00:52:00
|
|
elin |
jag vet en massa om historien, min far är historialärare och jag har läst många böcker. ett tips är "renässansmänniskan" av michael nordberg. JAG HAR SKRIVIT OM PATRIARKATET NU FÅR DU TA MEJ FAN TA OCH KOMMENTERA! att män då och då har fått dra ut i krig påverkar knappast det faktum att de är de som har styrt samhället. alla samhällsordningar har sina goda och onda sidor, ingen har förnekat detta.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-06-25 00:55:00
|
|
elin |
feminismen kom till genom det faktum att kvinnor inte var jämställda mannen, idén var att kön är ovesentligt för hur man skall behandlas och vilka rättigheter/garantier man skall ha. kvinnan hade inte samma rättigheter som mannen och därför kom kampen naturligtvis att handla om kvinnan. duh!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-06-25 01:02:00
|
|
elin |
en idé är också att våra könsbaserade samhällsroller har skapat en manlig och en kvinnlig image. om bra/dåliga saker med detta håller jag utanför nu men det finns många bra böcker om det, främst om kvinnan, men det finns också om mannen. "ställd" är ju jättekänd. "mansmyter" är en ny en. och vad menar du med "blundar"? finns det områden i vilka männen förtrycks på grund av
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-06-25 01:22:00
|
|
elin |
kön läs "den heliga mammarollen" här på sourze? JA - det finns diverse teorier som jag har läst - samtliga av berömda feminister som menar på att könsrollerna är förtryckande för alla människor på det individualistiska planet. om skyldigheter: gå in på dingdongs kommentar. "Och vilka skyldigheter har män idag som kvinnor slipper?" inte vet jag - det kan väl du berätta för mig.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-06-25 01:25:00
|
|
elin |
tja, som man som läser på universitetets grundnivå har du många gånger större chans att nå den högsta positionen: professortjänsten. 93 av landets professorer består av män och det innebär väl manligt inflytande rörandes hur forskning besrivs och hur kompetens definieras. finns lite att läsa om det i "under det rosa täcket", lite mer lättsmält, så. men bra.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-06-25 01:27:00
|
|
elin |
rättning på svar 24: orden verkar ha kastats om lite kanske är det champagnen - jag fyller 18 idag
du kanske tycker att inte anses vara en full människa är värt det i fall att du slipper dra ut i krig chansen är dock mycket liten att du behöver göra detta
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-06-25 09:36:00
|
|
Mr. right |
Alltså, som typisk feminist anser du att regeln "kvinnor och barn först" inte gynnar kvinnor och barn medan när män dör för att kvinnor och barn ska kunna fortsätta att leva anser du som gynnsam för män. Sånt där säger allt om feministiska värderingar och om hur feminismen har skaffat "patriarkatet".
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-06-25 09:40:00
|
|
Mr. right |
Att män riskerat livet, dog och slitit ut sig med de tyngsta jobben anser du som positivt och gynnande medan att vara skyddad, sköta hemmet och ta hand om barn anser du som nåt missgynnande, ovärdigt och negativt. Med såna värderingar kan man få fram precis vilken teori som helst.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-06-25 23:42:00
|
|
elin |
dina inlägg pekar på att du överhuvud taget inte har läst någonting av det jag har skrivit - jag refererar till svar 24 och 25 och understryker det som är skrivet i stor text. regeln i fråga är byggd på diverse värderingar skapade av en patriarkalisk samhällsordning - det tror jag nog att jag gjorde väldigt klart hur detta speglar sig.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-06-25 23:45:00
|
|
elin |
i övrigt kan jag berätta att kvinnor genom historien har slitit precis lika mycket som män. jag föreslår att du läser på lite om historiens bönders situation - om hur den vanliga, enkla människan levde. du blandar ihop den manliga bondens slit och överklasskvinnans förslappande levnadsstandard. du lägger också ord i min mun: din imaginära uppfattning om hur det såg ut är inte vad jag talar om i termer om gynnande/icke gynnande.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-06-25 23:46:00
|
|
elin |
jag talar naturligtvis om politisk makt, utbildningsmöjligheter och framför allt: oberoende - att äga sig själv. fast det kanske du inte tycker är viktigt.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-06-26 08:28:00
|
|
Mr. right |
Apropå historia kan man undra varför "patriarkatet" aldrig tillät att drottning Elizabeth II:s man blev kung medan kung George VI:s hustru blev drottning. Och varför kvinnliga statschefer som Margaret Thatcher, Indira Gandhi, Golda Meyer, Corazon Aquino Filippinerna, Ruth Dreifuss Schweiz? Jo, därför att kvinnor har också kunnat få maktpositioner genom historia grevinnor, drottningar och kejsarinnor.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-06-26 08:38:00
|
|
Mr. right |
Hade drängen då mer makt än grevinnan eller husbondens hustru? Säkerligen inte.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-06-26 08:42:00
|
|
Mr. right |
Männen har i regel utfört och fortfarande utför de farligaste och tyngsta jobben. Även om några få kvinnor har utfört vissa tunga jobb tillhör dessa undantag som bara bekräftar regeln. Mäns liv har alltid varit kortare än kvinnans. Ditt patriarkat som "gynnar" män och "förtrycker" kvinnor finns inte. Dina luddiga förklaringar baseras på tvivelaktiga värderingar och antagande, vilket gör de grundlösa.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-06-27 00:30:00
|
|
elin |
det finns ett par fall i vilka en krona, en titel har tillfallit en kvinna, eftersom det ligger i familjen. det har ingenting att göra med de möjligheter gruppen kvinnor har haft i vårt samhälle. dina exempel på kvinnliga makthavare gör inte speciellt mycket - kvinnor har alltid varit *grovt* underrepresenterade i dylika positioner. drängen hade inte mer makt över grevinnan - OCH? en greve och en grevinna tillhör helt olika klasser.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-06-27 00:36:00
|
|
elin |
vad är det du säger här? en neger har kanske haft problem med att bli erkänd i samhället, men i alla fall bättre erkänd än en hund??
*** du har ingen aning om vad du talar om. säg det till kvinnan som jobbar bredvid sin man på åkern med barn på arm; som går flera kilometer med en tung lerkruka för att hämta vatten; som under en lång tid faktiskt var ansvarig för att maten skulle stå på bordet.
|
| |