Män är från stenåldern

Den här tråden diskuterar artikeln Män är från stenåldern.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2002-05-20 12:52:00
Peter H
Om man håller det hela strikt genetiskt så kan man fundera över vilka egenskaper som gynnas idag. Time har en lång artikel om karriärkvinnor som inte skaffar barn. Trafikolyckor är vad som sorterar ut flest mäns DNA ur släktet. Därmed INTE sagt att jag håller med dig politiskt.
Inlägg #2: Postat: 2002-05-20 13:02:00
anna a
jag tror jag vet vem som är en stenåldersmänniska.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-20 13:08:00
Peter H
Syftar du på mig anna a? Ville bara peka på att det finns ett biologiskt perspektiv på vår tillvaro också. Like it or not. Därmed inte sagt att jag håller med Bodling i jämställdhetsfrågor. Tvärtom.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-20 13:18:00
Karl
haha
Inlägg #5: Postat: 2002-05-20 13:53:00
mats
bäste mäster-amatörantropolog Bodling: ditt kvasi-vetenskapliga, illa underbyggda flum får mej att må illa...
Inlägg #6: Postat: 2002-05-20 14:27:00
stefan
DUCKA för faen! Vissa sanningar måste förbli offentliga hemligheter.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-20 14:38:00
Erika
Det finns inga "bevis" för att männen var jägare och kvinnor var vårdare under stenåldern. När vi Utvecklade människor hittar stenåldersrester är det våra kulturella bagage som gör att vi bara ser kopplingen manjägare, kvinnavårdare. Hur det verklgen var, det vet vi aldrig.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-20 14:51:00
Peter H
Erika: Jaså kan du bevisa det?? Fast de hade väl kulturella belastningar även på stenåldern? Eller när kom de in i bilden?
Obs! Jag håller fortfarande inte med Bodling om jämställdhet. Bäst att tillägga..
Inlägg #9: Postat: 2002-05-20 15:14:00
David
Snacka för dig själv. Vi blir vad vi gör oss till.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-20 15:22:00
Peter H
Ja plastikkirurgin har ju kommit långt numera...
Inlägg #11: Postat: 2002-05-20 15:28:00
elisabeth
Dumt Monica. Nina Björk sa en gång: Jag har mer nytta av en man som kan öppettiderna på Konsum än en som kan döda djur som ändå inte finns.
Om vi uppfostrade alla barn lika så skulle de klassiska könsrollerna försvinna. Men så länge föräldrarna uppfostrar sina barn i klassiska mönster så kommer givetvis inget att ändras.
Jag tycker att du är oerhört korttänkt.
Inlägg #12: Postat: 2002-05-20 15:39:00
Oskar S
som parodi saknar inte texten kvaliter. Annars kan jag bara konstatera:
1. Du är ingen man, du saknar penis, du har en vagina/livmoder du är diskvalificerad att uttala dig om män eftersom du aldrig kommer att "förstå" dem enligt din egen logik.
2. Det skulle vara intressant att höra varför vi är stenåldersmänniskor innerst inne.
Läst Rigmor Roberts floskler eller sett nåt populärvetenskapligt program på tv?
Inlägg #13: Postat: 2002-05-20 15:46:00
Oskar S
3. Eftersom kvinnors primära funktion är att vara omhändertagande så måste de väl sluta att arbeta i andra yrken än de rent socialt inriktade, torka av gamlingar på långvården, vårda spädbarn på BB etc. Ren logik.

4. Du skulle bli förvånad om du anade hur många sk "kunskaper" om stenåldern är rena fantasifoster och antagningar.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-20 15:54:00
Oskar S
5. Unga kvinnor vill minst av allt höra sånt som du förespråkar, om de känner sig förtryckta är det just pga av att lustiga obskuranta livmoderfascister uttalar sig om saker de inte fattar ett smack av. Det som är din egen övertygelse gäller BARA för dig, det är så livet fungerar, Monika. Sorry.
Inlägg #15: Postat: 2002-05-20 16:16:00
Peter H
Oskar: Din 5. gillade jag inte. Med vilken rätt lägger du värderingar hos "alla unga kvinnor"? De gäller väl "BARA" dig också. Dina värderingar alltså. Obs! Jag tycker fortfarande Bodlings inställning är kass
Inlägg #16: Postat: 2002-05-20 16:33:00
Whilde
Modig och intressant artikel, och precis som Du skriver, känslig så det förslår i dagens debattdamm. Mycket av det Du tar upp är ofrånkomliga sanningar, om än ganska generella. I slutänden är vi först och främst människor, eller rättare sagt individer, men det tror jag att Du nämnde. Mvh Whilde
Inlägg #17: Postat: 2002-05-20 17:18:00
Danneman
Amatörantropologen har ju rätt. De gamla beteendena sitter DNA-djupt.

Men om vi satsar hårt på att ändra våra könsroller så de passar mer in i vårt samhälle, så kanske evolutionen om runt 50 000 år har lyckats kastrera männen och fått kvinnors bröst att skrumpna.
Inlägg #18: Postat: 2002-05-20 19:52:00
Anna N
Att könsrollerna är nedärvda råder inget tvivel om kulturellt eller genetiskt vad man nu tycker. I de förhistoriska samhällena kanske det var praktiskt med en uppdelning av arbetet men idag är vi inte lika beroende av en sådan. Vi måste dock acceptera att den finns/funnits. Jag kan inte hjälpa att jag gillar att sy och baka men jag vill heller inte höra att jag måste ha kromosomfel eftersom jag byter däck på bilen. Det är inte så mycket att diskutera egentligen!
Inlägg #19: Postat: 2002-05-20 22:09:00
Jenny N
Herrejävlagud !!
Själv har jag ju tydligen kammat hem högvinsten. En man med svart hår, isblå ögon och kropp som en grekisk Gud. Han lagar mat med ena armen uppfostrar barn med den andra. Han kan fläta sina döttrars hår och stryka sin sons sparkdräkter.
Han kan både sy och spela gitarr, både trösta spädbarn om natten och ha en spikrak karriär, Forts.....
Inlägg #20: Postat: 2002-05-20 22:17:00
Jenny N
Jag är så glaaaad att han är min man och inte, Peter H, Whilde, Danneman eller någon annan stenåldersman. Om jag vill sprida hans gener ?? Självklart vill man sprida en sådan mans gener. Mina egna är inte heller så dumma, kan både förstå tekniska svårigheter och amma som jag gjort i sammanlagt sex år snart. Nämen killar, släpp tangentbordet och ut och jaga !!!
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...