sourze.se

Enkäthelvetet är över oss

Sifo skriver att jag är särskilt utvald för att svara på fyrtiotvå sidor med sextiotvå frågor på varje sida. Tvåtusensexhundrafyra frågor. Köper jag hela kaffebönor? Vaniljsås?

Det började för femton år sedan på ett hotellrum i San Francisco. Ett formulär på kudden, det var från städerskan. "Ge mig din åsikt om mitt arbete". Jag tänkte som så att vore jag missnöjd så skulle jag klaga men jag är positiv till branschen och litar på att de gör ett bra jobb. Men det låg nya lappar på kudden varje morgon och bönerna blev allt mer enträgna. Jag började fundera, fick hon lön eller provision efter de enkätresultat hon kunde uppvisa?

Idag är enkäthelvetet över oss även i Sverige. Telefonen ringer titt som tätt. Hänvisar man till nix-registret, så framhåller frågepersonen att förbudet inte gäller "undersökningar". Nya ord som kundnöjdhet blir allt vanligare. Särskilt när ett företag från telebolag till äldreboenden ska försvara sig mot angrepp. "Vi ligger i topp ifråga om kundnöjdhet", framhåller de med stolthet i rösten.

En gratistidning ringer varannan vecka och frågar om vi fått tidningen. Inte i min egenskap av annonsobjekt utan för att kontrollera om kolportören har gjort sitt jobb.

Sifo skriver att jag är särskilt utvald för att svara på enkäten SVERIGE NU. Den omfattar fyrtiotvå sidor med upp till sextiotvå frågor på varje sida. Tvåtusensexhundrafyra frågor får jag det till. Om jag svarar ingår jag i utlottningen på en premieobligation.

Har jag de senaste sju dagarna lyssnat på olika stationer? Sveriges radio p1 eller Rix FM, Mälardalen? Tittat på hemsidor från Arbetarbladet Gävle eller Örnsköldsviks allehanda. Handlar jag i Arninge eller i Åkersberga? Köper jag hela kaffebönor? Vaniljsås?

Min bakgrundskänsla för Sifo och andra gallupporgan var ungefär som för Statistiska Centralbyrån. Vetenskapligt organ som vill göra prognoser om vilka som ska styra landet. Den känslan har upplösts i avsky för superkommersiella firmor som gratis vill skaffa underlag för sina vinster. Jag säger nej tack.

Min bank har mejlat mig för tredje gången:

"Genom att besvara några frågor kring hur du upplevde din senaste kontakt med oss kan du hjälpa oss att bli ännu bättre i vår relation till dig. Kontakten med oss kan ha skett via e-post, telefon eller genom att du besökt ett av våra bankkontor."

Jag vill inte medverka i kontrollen av min bankman. Man får hoppas att det i någon mån är som banken skriver att enkäten är för att förbättra servicen till kunderna. Men jag befarar att dessa och andra gratisenkäter i förlängningen genom ett enkelt knapptryck kan ge underlag för styrelser långt ifrån företagens verksamhet att fatta beslut om allt från nedskärningar till belöningar samtidigt som de vill ge sken av att det är baserat på vetenskapliga undersökningar.

Jag blir bara trött.


Om författaren

Författare:
Sten O. Andersson

Om artikeln

Publicerad: 14 okt 2011 14:25

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: