sourze.se

Lady Gagas demonproducent en vinterkväll 1998

"Men för mig förblir han Nadde och det är han som har producerat de flesta låtar som Lady Gaga kommer att sjunga i Globen ikväll."

Nu när världsartisten Lady Gaga uppträder i Globen kastas mitt minne tillbaka tolv år till början av december 1998. Just då var jag manager för ett pojkband som hette "Camelion". Bandet hade inbjudits att framföra 1998 års sista låt i SVT:s nyårsvaka. Jag hade tre veckor på mig att ordna inspelningen av en helt ny låt som de skulle framföra i TV. Låten valdes och uppdraget att spela in den föll på en ny ung svensk producent av marockansk härkomst, Nadir Khayat - "Nadde".

Vad ingen av oss visste den dagen var att denne Nadde en dag i framtiden skulle heta "RedOne" och bli producenten och den musikaliska hjärnan bakom världsartisten Lady Gaga.

Jag har arbetat med många svenska producenter. De flesta är välorganiserade och de flesta av dem saknar ofta, även om de är duktiga på att producera musik, spontanitet. Så var inte fallet med Nadde. Jag minns en kväll, när han satt i studion och höll på spela in låten med Camelion-killarna, hur jag dundrade in i kontrollrummet och avbröt hans inspelningsarbete kl 20.00 på kvällen. Med mig hade jag en CD med en demo på vilken låtskrivaren Bobby Ljunggren sjöng en nyskriven låt. Jag hade varit hemma hos Ljunggrens på middag och Bobby hade spelat upp en nyskriven låt på sin flygel. Jag lyckades få honom att sjunga om låten och spela in den i en vanlig bandspelare varefter jag avbröt middagen och körde i full fart in till Nadde Khayats studio. Den låten hette "1999 - Let it shine" och handlade om millenniumskiftet och passade mycket bättre in på nyårstemat än den låten som var påtänkt.

Samtalet gick så här:

"Nadde, jag har en kanonlåt. Jag vill att du avbryter projektet och istället börjar spela in den här låten, istället för den du håller på med!", sade jag lite andfådd. Nadde tittade på mig. Om det hade varit Lasse Holm, eller Magnus Ugglas producent Anders Henriksson eller Orup eller Anders Glenmark eller vemsomhelst hade de bett mig fara åt helvete, men Nadde tittade på mig och log.

"Får jag höra din världshit då!?", frågade han. Jag tog fram en "freestyle" bärbar bandspelare, red. anm. och han satte på sig hörlurarna och lyssnade på Bobby Ljunggrens raspiga röst som framförde den nyskrivna låten "1999 - Let it Shine". Han behövde bara höra en vers och en refräng för att ta av sig hörlurarna och säga "Det här är en kanonlåt Billy! Den spelar vi in med detsamma!", vilket var precis vad Nadde Khayat gjorde. De flesta svenska producenter hade tyckt att man ska avsluta det projektet som man redan har påbörjat och därefter se om det fanns tid att spela in den nya låten, men Nadde förstod direkt att den där nya låten var bättre än den han höll på spela in. Han hade förmåga att göra någonting som många producenter inte törs, nämligen att inse värdet av en ny låt men framför allt var han så pass musikaliskt skicklig att han kunde hoppa ur ett projekt och in i ett nytt på några minuters varsel. 30 minuter senare, när jag lämnade studion, hade Nadde redan börjat programmera sin dator med noterna till den nya låten. Det är inte lätt att överge en låtinspelning och byta ut alla filer i datorn och börja om igen med en helt ny låt. Det krävs en riktigt visionärisk musiker för att åstadkomma någonting sådant.

När jag hörde att Nadir Khayat blivit Lady Gagas producent förstod jag direkt att han hittat rätt. Men jag, och många andra blev mycket förvånade, dock glada över att notera att det svenska musikundret fortsätter genom just RedOne, Nadir Khayat. Men för mig förblir han "Nadde" och det är han som har producerat de flesta låtar som Lady Gaga kommer att sjunga i Globen ikväll.


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 07 maj 2010 17:04

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: