sourze.se

Saab överlever inte

Det var inte jag som svek Saab när jag gick över till BMW efter fem Saabar. Det var Saab som svek mig och alla andra entusiaster.

Saab överlever inte. Det känns tungt att skriva det. Min första egna bil var en Saab, den första kombimodellen, fenomenal när vi skulle ha in barnvagnen. Sen hade jag fyra till, alla turbo. Den fjärde, tillverkad på GM-tiden, var helt värdelös. När jag haft fem bärgningar på ett halvår köpte jag en BMW. Jag skäms inte att erkänna att jag kände mig som en svikare. Saab var min första kärlek vad bilar beträffar; det bara blev så.

Å andra sidan är den beklagliga sanningen att det var Saab som svek mig och alla andra entusiaster. Jag träffade VD George Karnsund just när GM-köpet genomfördes och frågade honom lite fånigt, kanske om han inte trodde att Saab skulle förlora sin själ.
- Inte, sa han. Det blir spännande att samarbeta med världens största bolag.

Och spännande blev det. Fast på alldeles fel sätt. GM bestämde att utveckla Saab tillsammans med Opel. Det vresigt självständiga utvecklingsarbete som gjort Saaben till kultbil i framförallt Sverige, England ni minns väl Karlsson på taket och nordöstra USA, detta utvecklingsarbete avstannade och kvaliteten sjönk, nej försvann.

När jag klagade för min gode vän, bilexperten Håkan Matsson, sa han bara:
- Saab och kvalitet kan du inte längre nämna på samma dag. Knappt samma månad.
Dessvärre hade han rätt.

De köpare som hittills figurerat har, vågar jag påstå, varit oseriösa, för att inte säga skumma, säkert inte minst ute efter väldiga statgaranterade lån. Dessutom ser den dystra sanningen ut så här:

- Saab har a l d r i g gett vinst.
- Volymen är för liten, antalet entusiaster inte alls tillräckligt.

Att göra bilar i höglöneländer som Sverige och USA där fackförbundet har stryptag på företagen är alldeles för kostsamt. Vi upplever ett paradigmskifte där så pass klumpig industriproduktion som bilar mer och mer glider över till Asien och Latinamerika.

Saabar av uråldrig modell kommer i framtiden att tillverkas i Kina. Det är möjligt att GM lyckas sälja av verktyg och maskiner. Däremot kommer man i n t e - jag skriver det med sorg - att rädda jobb i Trollhättan. GM:s ledning befinner sig under fruktansvärd press. Den ser som sin främsta uppgift att rädda Detroit och så många a m e r i k a n s k a jobb som möjligt. Varken Sveriges regering eller Saabs svenska ledning har någon större tyngd i sammanhanget.

Så sagan om Saab som biltillverkare är slut. Min gissning är att detsamma gäller för Saab som flygplantillverkare. Att utveckla en efterföljare till JAS blir för dyrt, särskilt för ett land som i princip inte har något annat försvar än ett antal flygplan som står i hangar därför att man inte har råd att flyga med dem.

För Sverige blir den stora ödesfrågan därför: Vad ska vi nu hitta på att tillverka och sälja på den globala marknaden? Vad önskar världen från oss? Vad är vi bäst på?

Eftersom jag tyvärr inte har några som helst svar, låter jag frågan gå vidare…


Om författaren

Författare:
Ulf Nilson

Om artikeln

Publicerad: 22 dec 2009 08:02

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: