sourze.se
Artikelbild

Mördande reklam - pinsamt Metro och Aftonbladet!

"När man klickar igång reklamfilmen startar motorsågen. Kvinnans skrik skär genom rummet samtidigt hon springer i den ändlösa tunneln."

Metros och Aftonbladets nya kampanj för att locka till sig annonsköpare tar verkligen priset i pinsamhet. Är det kanske senaste årens explosion av våldsspel för gamekonsoler och datorer som helt suddat bort er känsla för smak och taktfullhet? Är det så att det går så dåligt för er båda att alla medel nu tycks vara tillåtna för att väcka uppmärksamhet?

För ni lyckas ju verkligen väcka känslor som rädsla, avsky och förakt. Vet inte om det är just de känslor som ert nya annonspaket " Dawn till Dusk" vill förmedla, men det gör det. Inte bara till mig utan till alla jag talat med. Vem vet, kanske är det så att det krävs ett mördande grepp för att synas och höras i dagens twittersamhälle?

"Skräm slag på dina konkurrenter, börja jakten här" står det på den lilla svartvita reklamfilm som just nu kan ses på bland annat Dagens Medias eller Resumé.

Man ser en kvinna naturligtvis, vad annars springa genom en mörk, svart tunnel jagad av någon som uppenbarligen bär en pannlampa. Bilden studsar, är skakig och man uppmanas att klicka igång det hela.

När man för muspekaren mot den lilla flickan, börjar hennes steg eka genom högtalarna och en motorsåg dyker upp i ens blickfång, i förstapersonsperspektiv, alldeles precis lagom några meter bakom henne.

Detta är alltså Metros och Aftonbladets gemensamma annonspaket som reklambyrån Scholtz & Friends skapat tillsammans med webbyrån River.

När man klickar igång reklamfilmen startar motorsågen. Kvinnans skrik skär genom rummet samtidigt hon springer i den ändlösa tunneln. Och så gör även du, motorsågens öronbedövande ljud tar verkligen priset.

Från de rysligt läskiga, gåshudsframkallande och förskräckliga skaparna av Aftonbladet och Metro kommer "Dawn till Dusk", som vidare beskrivs som sina konkurrenters största skräck...

Efter att ha sprungit genom den ändlösa korridoren med motorsågen i högsta hugg jagandes den till synes försvarslösa kvinnan, kommer texten upp som skall promota hela annonspaketet: "Det kändes skönt, eller hur?"

Jag tänker snarare att det är längesedan TV körde debattprogram om motorsågsmassakern och hela Sverige var chockat. Vad blir man chockad för härnäst Aftonbladet och Metro?

Sedan kan man välja att klicka på "bli en av oss". Skulle inte tro det kära tidningar. Jag har avsmak i munnen... En av oss? Nej, väx upp kära medier! Bad taste helt klart...


Om författaren

Författare:
Kevin Zaar

Om artikeln

Publicerad: 05 maj 2009 14:43

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: