sourze.se

Länge leve Dieseln!

Varför lyssnar inte Miljöpartiet och Gröna Bilister på mig när jag föreslår att man skall ta fram ett partikelfilter, som kan monteras på alla dieslar?

I dag straffbeskattas dieseln trots att den kan framställas här hemma och går att göra ännu miljövänligare. En dieselmotor har mycket högre verkningsgrad än en motsvarande bensin- eller etanoldriven motor. Enda problemet är partikelutsläppet, många nya dieselbilar har ju en filter för det och klassas som miljöbilar.

I dag behöver vi hitta produkter som går att sälja. Varför lyssnar inte Miljöpartiet och Gröna Bilister på mig när jag föreslår att man skall ta fram ett partikelfilter, som kan monteras på alla dieslar? Det skulle ge en mycket stor miljövinst samtidigt som det skulle generera jobb. Man blir av med partiklarna och har kvar bilar som släpper ut betydligt mindre mängd koldioxid än bensinbilarna.

Gröna Bilister har varit tysta ett tag nu sedan det visat sig att deras flaggskepp "Etanol" har ganska många nackdelar. Sockerrörsarbetarna sliter för ingenting för att vi skall köra billigare via subventioner. Personligen skulle jag aldrig köpa en etanolbil. Etanolkravet på mackarna har gjort att det blir glesare och glesare mellan mackar på landsbygden. Då får man köra extra långt för att tanka och vad vinner klimatet på det?

Diesel kan man ha i en farmartank på gården om man bor långt från närmaste mack. Då sparas många mil inför varje tankning.


Om författaren

Författare:
Björn Hernefeldt

Om artikeln

Publicerad: 13 apr 2009 08:18

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: