sourze.se

Fransk bilindustri gynnas på EU:s bekostnad

"Det är märkligt att skrivelser om att inte snedvrida konkurrens inom EU bara faller platt till marken. Och det är alltid de stora länderna som kommer undan."

Nu utsätts EU:s samarbete för prövningar - kan EU jobba som en enhet, en union? Nej, när det är kris så blir det till att använda det Orwelska nyspråket. Ordet protektionism har i Frankrike kommit att få följande betydelse: ”EU är en fri marknad, så det är inte protektionism att stödja den franska bilindustrin.” Detta har redan gått igenom i ministerrådet.

Det är märkligt att skrivelser om att inte snedvrida konkurrens inom EU bara faller platt till marken. Och det är alltid de stora länderna som kommer undan. För några år sedan när det diskuterades statsskuld så tyckte både Tyskland och Frankrike att även om de visserligen inte levde efter skrivelsen, så skulle inga böter på grund av för högt budgetunderskott tas i beaktande och de fick respit och allt rann ut sanden.

Jag är ju som princip för EU och jag ser gärna att Sveriges snart går över till Euro. Men hur ska det vara möjligt, när de större länderna i princip gör som det behagar? Visst får de göra vad det vill, men om länder vill stödja sina egna industrier när de faller för att fiska röster, så bör det utgå pengar till EU-kassan. Det vill säga, varje land bör få göra vad de vill med sitt stöd, men då ska de också stödja andra länder. Om Frankrike menar att det är en inre marknad, så varför stödjer de inte tysk och italiensk bilindustri? Jo, för det gynnar helt enkelt inte deras eget intresse.

Om jag nu ska ta exemplet med Sverige, så går det inte för svenska staten att ge Saab och Volvo subsidier, eftersom de är företag som är ägda utanför den inre marknaden. Vi kan sitta här i Sverige och tjata oss blåa om att de ska få stöd, men Saab Och Volvo är inte europeiska bilmärken, de är sålda. Det bör tas i beaktning nästa gång ett svenskt företag ska sälja till utlandet. Astra, som nu håller på att dräneras på folk, gick ut med att personal skulle avskedas globalt. De flesta avskeden sker i Sverige, och de sker i Södertälje - en stad där Astra under Losec-eran utgjorde en halvan av stan, medan Scania hade den andra. Detta har varit perfekt så länge det har funnits jobb, men när företagen säljs utomlands så försvinner de. Det är och förblir om inte ett faktum, så ändå någonting som generellt händer.

Problemet med Västvärldens journalistik är att den bygger på illusioner. När forskare på multinationella företag uttalar sig, så har det i media alltid sett ut som att det är bra att Svenska företag säljs. Det är fint av några slags känslomässiga skäl. Faktum är att företag som säljs till utlandet flyttar utomlands. EU:s samarbete är på idéstadiet och politik har aldrig någon reell sida, eftersom regler aldrig efterföljs. Den enda gången det har hänt att någon i Sverige följt makrojuridiska regler, var när stollen till pastor, Åke Green, hävdade att ”homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen”. Här hänvisar vi uppåt; ”Ja, EU-domstolen kommer troligen att ge den där predikanten rätt” var det någon som suckade.

Nej, nu har Frankrike återigen tänjt på reglerna, och vad säger vad säger Sveriges regering? Ingenting. Reinfeldt blir upprörd på Volvo-överheten som plockar in några extra miljoner, så som de alltid gör hur än företaget går. Det finns ingen koppling mellan deras ord till arbetarna och hur de värdesätter sig själv. Det är bara att hacka i sig: sluta köp deras varor och Volvo-överheten får gå till något annat företag och skaffa sig bonusar. Det har de alltid gjort och kommer alltid att göra.

Nu har jag fått säga mitt, nu kan ni gå över till att läsa om trosor i ”Lets dance” och Agnes i ”Melodifestivalen” om ni hellre vill det.


Om författaren

Författare:
Mikael Vasara

Om artikeln

Publicerad: 02 mar 2009 13:30

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: