sourze.se

Ge inte SAS en krona!

Den uppmaningen klingar ohörd hos regeringen som nu går in med 1,3 miljarder i råttboet. "Nu görs det här för vi tror på bolaget", sa näringsminister Maud Olofsson häromdagen. Hur naiv får man vara?

SAS är ett skolexempel på varför staten inte skall vara delägare i företag. Trots eviga förluster har bolaget inte funnits med på regeringens säljlista. Bara det är en skandal. Till på köpet skall nu skattebetalarna skjuta till miljardbelopp.

Under tio års högkonjunktur fram tom 2006 lyckades SAS prestera 1 miljon kr i vinst på en omsättning av över 500 miljarder. För 2008 redovisas en förlust på 6,3 miljarder. "Vi har sett att affärsplanen sic håller den kvaliteten att vi är beredda att gå in med det här kapitalet" förklarade Maud Olofsson hoppfullt i förra veckan. Nu skall alltså SAS, under värsta lågkonjunkturen, klara av det man inte lyckats med i goda tider!

Av Maud Olofsson får man nästan intrycket att Sverige blir avskuret från omvärlden om SAS inte fanns.

Jag har tidigare här på Sourze skrivit om SAS. Bla här: Länk: sourze.se Dessvärre hade jag nog då fel på en punkt. Jag inbillade mig att EU satt käppar i hjulet för diverse regeringars finansiella stöd till uselt skötta flygbolag. Men så verkar inte vara fallet.

Rent hycklande framstår därför det svenska stödet i ljuset av att diverse svenska regeringar applåderade när EU jagade belgiska, franska och italienska statsägda flygbolag som dopats med skattepengar.

Mitt råd våren 2007 var att sitta still i "båten" så kommer allt gå i konkurs före 2009 års utgång. Det hade det säkert också gjort om nu inte tre länders regeringar gått in med dopingsprutan.

Det märkliga är att ett så uselt bolag som SAS, av regeringen, Wallenbergarna och tom Nisse i Hökarängen, har behandlats så högaktningsfullt under många år. Nästan som en nationalklenod. Den bistra sanningen är ju man gjort sannslösa affärer i åratal, statlig tre styckens dessutom sysselsättningspolitik har vävts in i alla beslut, man har ständigt haft fel typ av flygplan, fel linjenät och fel organisation samt allt toppat med närmare 40 olika fackföreningar.

Nu är flygbranschen inte märkvärdigare även om många tycks tro det än någon annan bransch när man verkar på en fri marknad. Dåliga bolag försvinner och livskraftiga består. Det gäller cykeluthyrning såväl som flygbolag. Skall det vara så svårt att förstå?

Nu tror jag inte ett ögonblick på att den nu beslutade dopingsprutan kommer att hjälpa särskilt långt. Nästa år vid den här tiden är nog dags igen för nya injektioner.

Vad säger regeringen då?






Om författaren

Författare:
Lars Nilsson

Om artikeln

Publicerad: 05 feb 2009 14:49

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: