sourze.se

Miljöbilar - finns dom?

Allt fler rapporter bekräftar att etanolen är ett miljö- och hungerproblem.

Folkpartiet har föreslagit att subventionerna av s.k. miljöbilar ska tas bort. Det ligger mycket i det.

Det kan mycket väl vara så att etanoldrivna bilar totalt sett är lika skadliga som de bensin- eller dieseldrivna. Man glömmer lätt att en etanolbil bullrar, skadar och dödar på samma sätt som andra bilar.

Till detta kommer effekterna på maten. Enligt Världsbanken är etanolen ett hungerproblem av stora mått och en mycket starkt bidragande orsak till de höjda priserna på livsmedel. Inte minst majsarealerna har minskat till förmån för etanolprodukter.

I ett 30-tal länder har det förekommit demonstrationer, i en del fall upplopp, mot de stigande matpriserna.

Aftonbladet har publicerat dessa siffror: Omräknat går det åt 107 kilo vete för en full tank i en Volvo C30 Flexifuel. Energin i den mängden vete räcker för att hålla ett litet barn mellan 2-5 år, vikt cirka 16 kilo vid liv i ungefär nio månader.

För konsumenten i gemen både globalt och i Sverige är de stigande livsmedelspriserna ett större problem än priset på bensin.

Dessutom orsakar etanolproduktionen miljöproblem vid avverkningen, transporten till raffinaderiet och i raffineringsprocessen. Därefter kommer transporter i flera omgångar innan vätskan hamnar i bilen för slutanvändning. Detta adderar sig till stora utsläpp.

Det finns andra problem med etanolutvinningen, bl.a. eländiga arbetsförhållanden i en del länder. Något som aldrig nämns är att etanolproduktionen ökar tillgången på drivmedel vilket gör att priserna på bensin och dieselbrännolja inte ökar som de annars skulle ha gjort. Bilisterna tackar förstås för det, men även på detta sätt har etanol en negativ miljöpåverkan.

Allt mer tyder på att etanol är en lösning bara på ett sätt: den är en vätska.



Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 05 jul 2008 08:23

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: