Det är alltid lätt att vara efterklok. Journalisterna erkänner att de hade fel, upphovsmännen uttalar sig försiktigt, och alla tycker synd om Charlotte Perelli. Det är klart att vi alla är besvikna. Vi tycker att vårt svenska bidrag förtjänade en bättre placering än 18:e plats. Själv trodde jag att "Hero" skulle hamna bland de topp fem och jag kan erkänna att jag innerest inne hade önskat att Sverige skulle vinna. Men i min senaste artikel om delfinalen skrev jag att Ryssland var farligt därför att Dima Bilan är en superstjärna i Östblocket. Med facit i hand nu är det inte särskilt svårt att räka ut varför det gick åt skogen för Charlotte Perelli,. Hero och Sverige. Vi lever i ett nytt Europa som inte tyckte om låten - punkt slut!
Eurovisionsgeneralen Svante Stockselius sade nyss att han tyckte att "Hero" var en 80-talsschlager och Bert Karlsson säger i tidningen Aftonbladet i dag att Sanna Nielsen hade kommit längre med "Empty Room". Att låten Hero är en schlagerlåt kan vi inte komma ifrån, och tesen om Sanna Nielsens låt är intressant. Med facit i handen tror jag också att balladen "Empty Room" hade gått hem bättre i det Europa som mötte oss i går kväll, för en sak kan vi definitivt vara överens om: "Hero" gick inte hem alls!
Nu har Sverige varit med om två fiaskon i rad och jag tror att makthavarna på SVT måste fråga sig hur man vill ha det egentligen. Ska vi strunta i att satsa stort på Eurovision Song Contest och koncentrera oss på vår svenska Melodifestival? Tanken är god. Varför ska vi sträva efter att vinna en internationell tävling när vi har mer nytta av våra artister, vår musik- och televisionsbransch i vår egen inhemska Melodifestival? Det är genom vår Melodifestival nya artister lanseras i dag och hela landet engagerar sig i spektaklet, mycket mer än i den internationella Eurovision-tävlingen. Varför ska våra låtskrivare då behöva snickra ihop låtar som vi här hemma inte riktigt tycker om, bara för att anpassa en tävling i vilken kalkoner och pirater sjunger, låtar som vi bara tycker är pinsamma? Varför ska vi skicka i väg bra artister som Charlotte Perelli eller Carola till en tävling i vilken hälften av artisterna sjunger falsk, men ändå får poäng av sina grannländer? Jag vågar påstå att av alla länder inom EBU är Sverige det landet som haft största framgångar inom musik på det internationella planet. Som jag skrev nyss är vi faktiskt bäst! Men problemet är att igår var det bara vi som tyckte det. Inte ens våra nordiska grannländer tyckte det i går kväll och de förväntade tolvpoängarna från Danmark, Norge, Finland och Island uteblev.
Upphovsmannen Bobby Ljunggren sade någonting intressant till en kvällstidning efter floppen. Han sa att man inte kan skylla på Öststaterna, för Norge kom på femte plats, och det ligger någonting i detta. Själv tror jag att SVT måste göra en kovändning och ha yngre och mer musikkunniga personer i juryn som väljer låtarna. Varje år hör jag flera låtar som inte kom med i Melodifestivalen, men som enligt min bestämda uppfattning varit vinnarlåtar. SVT måste komma till insikt om att deras jury inte alltid plockar de bästa låtarna ur de 3000 bidrag som skickas in varje år. Framför allt måste Christer Björkman avgå. Det har jag skrivit förut. Björkman lever fortfarande i den 80-tals schlager värld som Svante Stockselius påstår att "Hero" tillhör.
Om man bortser från vårt svenska fiasko tycker jag att det är bra att Ryssland vann. En Eurovision i Moskva nästa år låter mycket tilltalande, dessutom var låten bra och artisten definitivt av världsklass. Ukraina, Turkiet och Grekland fick höga placeringar därför att de hade mycket bra låtar. Det ska bli intressant nu att få se om Sveriges två fiaskoplaceringar i rad gör att SVT agerar. Å andra sidan, precis som jag skriver ovan, varför ska vi svenskar ägna oss åt en europeisk tävling när vår egen Melodifestival ger oss mer och har större betydelse för oss svenskar?
Av William Butt 25 maj 2008 11:51 |
Författare:
William Butt
Publicerad: 25 maj 2008 11:51
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå