sourze.se

Sourze mot nya äventyr!

"Vill du vara med på vårt äventyr? Vill du vara med om att göra medborgarjournalistik till en bred folkrörelse? Häng då med oss på Sourze och Zitiz!"

De senaste dagarna har Sourze legat nere pga flytt till nya servrar. Nu är vi uppe igen, men det kan finnas följdfel som vi eventuellt inte kan reparera. Publicerade artiklar och kommentarer från den senaste månaden kan kanske inte återskapas. Vi ber om ursäkt för det och vi gör vad vi kan för att lösa problemet, men kanske får vi istället blicka framåt och gemensamt skapa nytt innehåll till Sourze och bara konstatera att det blev ett litet glapp.

Flytten till nya servrar hade att göra med ägarförändringarna i Sourze. Nättidningen Zitiz, som ägs av investmentbolaget Traction, har gått in som ny ägare. Alltihop handlar så klart om att göra saker bättre än de har varit hittills. Med Traction och Zitiz i ryggen får Sourze en stark ägare som både tror på konceptet medborgarjournalistik och som har finansiella resurser att långsiktigt satsa på tidningen.

Zitiz.com har nyligen lanserats på nätet, medan Sourze.se har funnits sedan 2001. Eftersom de båda sajterna inte kommer från samma grundare, finns lite detaljskillnader för hur respektive tidning hittills är tänkt att drivas. Självklart kommer vi nu inte bara snegla på varandra utan snarare hålla järnkoll på vad den andra tidningen gör och hur den lyckas med sitt respektive detaljkoncept. På det viset hoppas vi kunna använda, å ena sidan, Sourzes alla erfarenheter från sju års utgivning, å andra sidan Zitiz nystartsrusighet, för att skapa två optimala nättidningar med sk medborgarjournalistik som bas.

En del undrar om Zitiz och Sourze ska slås ihop till en tidning. Det är inte aktuellt just nu. Hur det blir längre fram får vi se, men just nu tänker vi mer i termer av att låta Zitiz få en lite seriösare morgontiningskaraktär medan Sourze odlar tonen av kvällspress.

En konkret effekt av samarbetet mellan Zitiz och Sourze är att respektive tidning har rätt att använda den andras texter, men alltid med hänvisning till var texten först var publicerad och vem som skrev den. Det är ju också helt i linje med de användarvillkor, som gäller på Sourze, där det står att allt som publiceras kan användas inom ramen för Sourzes verksamhet, inklusive eventuella samarbeten med andra sajter mm. Effekten för den som publicerar på Sourze från och med nu är helt enkelt att texten har möjlighet att få ytterligare exponering via zitiz.com.

Jag, som en söndagmorgon för åtta år sedan, medan familjen fortfarande låg och sov, smög upp ur sängen, till datorn för att kolla om domännamnet sourze var ledigt, och som sedan dess hela tiden varit ansvarig för verksamheten i lite olika roller, känner mig stolt idag över att Sourze lever kvar. Det är lätt att man bara ser allt de lätta med att driva verksamheter på internet. "Hur svårt kan det vara att lägga upp en hemsida? Det kan väl vem som helst göra på kvart!", tänker många. Jo, fast man glömmer ofta konkurrensen. Eftersom det är så lätt att lägga upp sidor på internet finns det en miljard konkurrerande sajter. Jag brukar likna internet vid världens största Pressbyrå där miljarden tidningar ligger bredvid varandra, precis lika lätta att nå för den som kommer in och vill köpa en tidning.

Tålamod och envishet borde vara ett recept har jag tänkt, framför allt om man jobbar med en så kallad självgenererande sajt. I sju år har Sourze publicerat inkommande artiklar från internetanvändarna, dag ut och dag in. Mer än 25,000 artiklar har det blivit och bortåt en miljon kommentarer. Inklusive kommentarssidor, användarprofilsidor mm finns det idag över 100,000 sidor från Sourze som Google har öronmärkt så att den som söker på något snabbt ska hitta det på en sida på Sourze. Det får man fram om man skriver "site:www.sourze.se" i Google. Gör man samma sak med Expressen blir resultatet ca 55,000 sidor. Expressen grundades på fyrtiotalet och har ca 300 anställda. Sourze drivs av en handfull personer, startade för bara sju år sedan och har egentligen inte ännu nått ut till folket. Tänk, vilken genomslagskraft Sourze kunde få om vi nådde Facebooks framgångar! Eller ens i närheten av dem!

Ja, visionen med Sourze är att bli en verklig konkurrent, eller kanske ett komplement, till de traditionella medierna. Jag har sagt att Sourze om fem år ska vara större än Aftonbladet. En del har dragit på mungiporna när det har citerats i medierna. Jag har svarat med motfrågan: är det rimligt att anta att mediekartan har ritats färdigt då - för all evighet? Ska t ex Aftonbladet nu för all framtid vara störst på internet i Sverige? Är det inte lite väl resignerande att tänka så? För att inte säga trångsynt? Nej, min inställning, från scratch, har varit att det faktum att varje enskild individ i och med internets inträde, har fått en egen kombinerad TV-radiostation/tidning, som är världstäckande, och gratis, måste innebära en successiv förändring i mediekonsumtions- och medieproduktionsbeteendet. Vare sig man vill eller inte måste utvecklingen, enligt min mening, gå mot en allt större inblandning från allmänheten i det så kallade offentliga samtalet. Vi måste helt enkelt få in i våra skallar att skälet till att det finns ett fåtal så kallade aktörer som äger kommunikationen till massan beror på att det fram tills alledeles nyligen, säg 1992, krävdes en våldsam massa pengar till tryckpressar, radiostationer, TV-stationer, distributionsapparater mm, för att kunna kommunicera till massan. Nu är verkligen inte så lägre fallet. Alla kan kommunicera till massan!

Bloggutvecklingen är ett tydligt svar på att Sourzes analys från 2000 visade sig vara rätt. Folk vill verkligen producera innehåll och vara delaktiga i medieutbudet. Det Sourze vill addera till den så kallade blogosfären är ett varumärke som står för kvalitet och etik, precis som ett vanligt medievarumärke och lite förädling, lite bearbetning av det så kallade användargenererade innehållet och lite objektivitet. Genom att ta det material som alla ni producerar på allvar och se er som jämlikar med traditionella journalister tror vi att Sourze kan bli ett av de viktigaste massmedierna i Sverige på lite sikt och troligen kommer vi även sätta ner fötterna i andra länder.

Vill du vara med på vårt äventyr? Vill du vara med om att göra medborgarjournalistik till en bred folkrörelse? Häng då med oss på Sourze och Zitiz!


Om författaren

Författare:
Carl Olof Schlyter

Om artikeln

Publicerad: 20 apr 2008 16:04

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: