sourze.se

Skolan - lärande eller indoktrinering?

De flesta av oss har nog inte odelat positiva upplevelser av vår skoltid.

De flesta av oss har nog inte odelat positiva upplevelser av vår skoltid. Anledningarna till det går isär, men det finns teman som återkommer när man pratar med människor om vad de inte tycker om med skolgången. Den vanligaste avslutningen på sådana diskussioner har för mig varit att motparten uttrycker en stark glädje över att slippa återuppleva den känsla som skolgången varit förknippad med.

Vad är det då som gör att så många av oss inte har tyckt särskilt mycket om skolan? Själv har jag väldigt mycket vilja att lära mig nya saker och ett stort naturligt intresse för att förstå allt som jag hör talas om, men det har inte fått mig att tycka mer om skolan. Mycket av det som skulle göras var inte så lätt att förstå varför det skulle göras. Oftast fick frågan om varför heller inte något svar. De flesta som blir tillsagda att lära sig något utan syfte blir ganska negativa. Vad skulle du säga om någon försökte tvinga dig att lära dig telefonkatalogen utantill? Skulle du jubla och säga "Jippie, äntligen får jag lära mig något som jag inte ser någon som helst anledning att kunna för att någon har bestämt att jag ska göra det!"? Det är mycket troligt att du inte alls skulle känna att det är en viktig uppgift och att du snarast skulle bli oengagerad och tappa tilltron till din omgivning som tvingar dig att lära dig så onödiga saker. Jag är övertygad att många elever reagerar ungefär så och att de har all anledning att göra det.

Skolan har på så sätt blivit en mycket grundläggande skolning i lydnad snarare än en plats där kunskap och respekt för individens vilja till en meningsfull verksamhet regerar. Det kan med framgång liknas vid en tämjningsprocess där auktoriteternas lärare, rektor och politiska program inflytande och makt trycks ner i halsen på individerna med hjälp av bestraffning och belöning. Om eleverna gör något som går i linje med hur auktoriteterna tycker att man ska göra/tycka/tänka så blir de belönade med beröm, bra betyg och allmänt bättre behandling. De som inte gör det som uppskattas blir bestraffade. Man tvingar eleverna till underkastelse istället för att resonera med dem och få dem att delta i undervisningen för att de vill och inte för att de måste. Det som få tänker på är att både bestraffningen och belöningen är ett sätt för auktoriteterna att pränta in handlingsmönster, tankar och uppfattningar i eleverna. Det är knappast så att det lär barnen någonting eftersom man kan inte tvinga någon att lära sig något. Det man däremot kan göra är att programmera in en viss typ av tänkande och handlande i eleverna. Det innebär med andra ord att det faktiskt kan kallas för en mild form av hjärntvätt som alla enligt lag måste utsättas för.

Nu säger jag inte att skolan bara är dålig och att det är något fel med att försöka lära ungdomar vad som är rätt och fel, men en sak som inte leder till att vi får lyckliga, harmoniska och kreativa ungdomar, är inte att försöka tvinga på dem en viss form av tänkande och handlande. Det är inte undervisning utan hjärntvätt och något som vi eventuellt kan ägna oss åt med våra husdjur. Vi måste inse att barn inte är husdjur och att deras uppfattningar inte är dåliga även om de kanske inte ligger i linje med resten av samhället alla gånger. Om de hyser alltför destruktiva uppfattningar så bör man föra en öppen diskussion med eleven där hon eller han själv förstår det negativa med sina idéer och väljer att förkasta dem. Det är det enda sättet att åstadkomma en förändring. Det som händer när någon försöker tvinga fram en åsiktsförändring är att personen som utsätts för försöket kommer bli tvärsäker på att det som den tycker är det sanna oavsett hur galna idéerna må vara. Försök övertyga en nazist eller en medlem av en galen sekt om att han har fel genom att tvinga på honom dina uppfattningar så kommer du förstå vad jag menar!

Det krävs att mer motivationspsykologi används i skolan. Eleverna är människor och förtjänar att behandlas med respekt av entusiastiska lärare som tror på vad de lär ut. Vill du utsätta dina barn för en mossig gubbe som maler på om samma sak som den alltid har gjort bara för att han blivit tillsagd att han ska göra det och trots att han aldrig har lagt en tanke på varför eleverna skulle vilja lära sig det han pratar om? Nej, det är dags att omvärdera skolans uppgift och verksamhet!


Om författaren

Författare:
David Böhlmark

Om artikeln

Publicerad: 05 jan 2008 08:50

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: