sourze.se

Vill du följa med på en resa?

"Undersökningarna talar ett mycket tydligt språk. På listorna över framtidens mest attraktiva jobb står mediabranschen i topp. Dagens unga killar och tjejer drömmer om att få bli publicister och verka i ett sammanhang där det de gör räknas."

Undersökningarna talar ett mycket tydligt språk. På listorna över framtidens mest attraktiva jobb står mediabranschen i topp. Dagens unga killar och tjejer drömmer om att få bli publicister och verka i ett sammanhang där det de gör räknas, där de som individer kan påverka och väcka opinion, men också synas i ett meningsfullt sammanhang.

Samtidigt är det svenska medielandskapet i kraftig gungning. Kvällspressens upplaga rasar, dagstidningarna kämpar för att behålla sina prenumeranter och nya satsningar som TV7, och snart PunktSE, spricker som förväxta troll i solsken. De traditionella mediernas stora kostymer, ibland med påfallande axelvaddar, krymper. Nu erbjuds förtidspensionering och avgångsvederlag till höger och vänster. Andra medarbetare sägs upp då avdelningar läggs ner och bilagor läggs ut på entreprenad. Även om nätets möjligheter är närmast oändliga, bedrivs de etablerade tidningarna på nätet med förhållandevis små resurser. Och det kommer aldrig att krävas så mycket manfolk som på en tryckt dagstidning. De tekniska framstegen i kombination med marknadskrafterna som råder skulle aldrig tillåta en sådan utveckling. Aftonbladet, DN och Svenska Dagbladets nätsajter får ursäkta, men det behövs faktiskt ett bra alternativ där du som besökare får verka som skribent.

De senaste trenderna kring medias utveckling är oerhört spännande att följa. Tidigare var publicistisk verksamhet nästa uteslutande förunnat stora mediebolag eller möjligtvis en och annan våghalsig riskkapitalist. I dag kan vem som helst med huvudet på skaft bli journalist, krönikör eller reporter, visserligen utan formell utbildning. Den har å andra sidan i mångt och mycket aldrig spelat någon större roll. Det finns till och med flera stora dagstidningar som drar sig för att anställa personer som precis gått ur journalisthögskolan med motivationen att en bra journalist lär sig på "golvet" - inte med näsan över böckerna. Jag är helt övertygad om att den kommande generationens bästa journalister hittas på nätet där de har växt in i sina respektive specialområden.

Ett problem som den lille aktören fortfarande brottas med är marknadsföringskanalerna. För att nå en hyfsat stor läsarskara genom trafik till sina webbplatser krävs ofta intensivt och hårt arbete i flera år. Men även då kan det vara knivigt. Det är här Sourze kommer in i bilden. Vi erbjuder alla som vill nå ut till en större och bred massa platsen och möjligheten att bli publicerad i en redan etablerad mediekanal.

På Sourze finns inga pretentiösa redaktörer som håller tillbaka allmänheten. Här får den enskilde medborgaren, skribeten, bloggaren synas i ett större och mer publikt sammanhang än den annars så ofta anonyma tillvaron i cyberspace.

Utvecklingen av Sourze pågår för fullt. Vi letar riskkapital och för löpande diskussioner med investerare för att förverkliga vårt mål om att bli en stor och så småningom internationell sajt med fokus på de dagsaktuella nyheterna. En pigg och kaxig utmanare i mediabruset som skrivs av de mest drivna skribenterna på nätet.

Sedan ett år tillbaka har ägarbilden för Sourze förändrats och består nu av ett gäng namnkunniga eldsjälar med stor erfarenhet från just media- och it-världen. Grundaren Carl Olof Schlyter, it-entreprenören Johan Stael von Holstein, jag själv och styrelseordföranden Greger Larsson är övertygade om den potentiella möjligheten till en succé. Det senaste tillskottet i vår ägargrupp är utvecklingsbolaget Mindpark, som ägs av de sydsvenska mediabolagen Gota Media, Helsingborgs Dagblad, NWT, Skånemedia och Sydsvenskan. Affären blev klar i veckan och de tror, precis som vi, att Sourze är framtidens mediabolag. Tillsammans ska vi nu arbeta för att ge det användargenererade materialet ännu mer utrymme på nätet. Jag hoppas att du vill följa med på den resan också.


Om författaren

Författare:
Daniel Nyhlén

Om artikeln

Publicerad: 20 dec 2007 17:18

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: