sourze.se

Film: "Guldkompassen" - Fantasy nära vår värld

"Guldkompassen är en fullmatad berättelse, som är så rik på undertext att för att riktigt förstå den brygd av filosofi, religion och samhällskritik den består av får man nog vända sig till den litterära förlagan."

Betyg: G
Titel: Guldkompassen
Genre: Fantasy
Regi: Chris Weitz
Medverkande: Dakota Blue Richards, Nicole Kidman, Daniel Craig, Eva Green, Sam Elliott m fl
Speltid: 1 tim 53 min
Premiär: 7 december

Lagom till att Harry Potters sista äventyr klingat ut på bioduken, gör en ny fantasy-figur sig redo att inta publikens hjärtan. Lyra Belacqua är ingen vanlig Oxford-tjej: Hon är en arketypisk gestalt - men i de mytologiska berättelserna alltid gestaltad av en pojke/man - som fått i uppgift att rädda inte bara sin egen värld utan alla världar som existerar.

För två år sen fick den brittiske Philip Pullman, författare till boken "Guldkompassen", ta emot en Alma - världens största pris för barn- och ungdomslitteratur - till Astrid Lindgrens minne. Boken ingår i trilogin Den mörka materian, där "Guldkompassen", 1995 är den första och följs av "Den skarpa eggen", 1997 och "Bärnstenskikaren", 2000. Tanken är att även de andra två ska bli film så småningom.

Det intressanta med filmen "Guldkompassen" är att den sagovärld som publiken dras in i är så lik vår egen på många sätt, med den stora skillnad att den själsliga aspekten av livet inte förpassas till en omedveten undertext utan hela tiden är synlig för individen och betraktaren i form av en daimon, som är en djurskepnad. Det är också det absolut mest snillrika och fantastiskt tekniskt genomförda draget i filmen, som på ett häpnadsväckande sätt lyckas göra dessa ständiga följeslagare så självklara och tekniskt briljanta att de känns helt igenom kongeniala.

Sagan som narrativ bär på en magi i kraft av hur pass väl den lyckas transformera mytologiskt stoff. Sagan är syster till det psykoanalytikern Carl-Gustav Jung kallade det kollektiva omedvetna; en generell struktur för tänkande som vi alla delar, som består av en uppsättning arketyper. Lyra Belacqua spränger - liksom Pippi Långstrump på sin tid - den arketypiska grundmodellen genom att hon är en flicka och som trots det tillåts göra allt det som endast pojkar enligt myterna får eller kan göra. Tidigt i filmen tillbakavisar hon sin kvinnliga förutbestämmelse när hennes bästa kompis, kökspojken Roger, hävdar att hon som "dam" tillhör kategorin som måste räddas.

Hur kunde Lyra bli sån kan man undra. I filmen får vi veta att hon är föräldralös, men att hon står nära sin mäktige farbror, Lord Asriel, äventyrare och vetenskapsman: hemlighetsfullt spelad av Daniel "James Bond" Craig. Det är genom Lord Asriels sätt att behandla och bemöta Lyra - hon uppfostras likt en pojke - som hon blir en tuff tjej, som på egen hand är beredd att gå ut i världen och kämpa. Samtidigt som förhållandet till andra - lojaliteten med sina vänner - är det viktigaste. Det är också lorden som väcker hennes intresse för det fantastiska fenomenet Stoft, som han reser till det vilda Norden för att undersöka. Att Lyra själv hamnar där så småningom beror på en rad omständigheter som kan sammanföras i hennes möte med vetenskapskvinnan Marisa Coulter - gestaltad på klassiskt filmstjärnemanér av en underskön Nicole Kidman - som får dramatiska konsekvenser.

"Guldkompassen" är en fullmatad berättelse, som är så rik på undertext att för att riktigt förstå den brygd av filosofi, religion och samhällskritik den består av får man nog vända sig till den litterära förlagan. Men som en saga för barn och vuxna bär den i sin filmiska version på en uråldrig berättelse som aldrig tycks bli otidsenlig.


Om författaren

Författare:
Monika Wehlin

Om artikeln

Publicerad: 07 dec 2007 11:45

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: