sourze.se

Regeringens klimatmiljard en stor bluff

Trolleri kanske kan rädda regeringens miljörykte. Det är i alla fall vad man försökte när budgeten presenterades. En klimatmiljard hade utlovats och en sådan visades upp.

Det är en ganska enkel historia. Det är bara att slå ihop alla satsningar på klimatet och rada upp dem i en fin tabell, som nätt slutar på en summa av en miljard på 3 år. Det är enkelt - om man låter bli att ta med minusposterna.

Sanningen är att neddragningarna på klimatområdet är större än satsningarna, och slutsumman blir istället över en miljard minus. Klimatmiljarden är inget annat än en stor bluff, i de flesta media glatt vidareförmedlad till allmänheten som sanning av okritiska journalister.

En miljard är i statsbudgetsammanhang en ganska stor summa, men inte jättestor om det syftar på de sammanlagda satsningarna under tre år. Som jämförelse kan sägas att det kostar fyra miljarder om året - alltså 12 miljarder på tre år - att höja studiemedlen för högskolestuderande med 900 kronor per månad något som regeringen inte heller väljer att satsa på, för övrigt. Inkomstskattesänkningarna som regeringen genomför och som jag delvis gillar kostar närmare 40 miljarder om året.

Regeringens påstådda klimatsatsning riktar sig till främst tre områden - energieffektivisering, hållbara städer och biodrivmedel. Det är bra satsningar. Samtidigt dras andra satsningar in på områdena energieffektivisering !, vindkraft, klimatinvesteringar och naturskydd. Summan om plus och minus läggs ihop blir minus 1,7 miljarder.

Jag tycker att regeringens klimatpolitik är ynklig. I en statsbudget på 760 miljarder lyckas de inte ens få fram en miljard till klimatet - på tre år. Egentligen behövs det förstås långt större satsningar än så. Järnvägsnätet och övriga kollektivtrafiken behöver förbättras rejält. Det kostar många miljarder. Biodrivmedel kommer fortare fram med mer statligt stöd och det är dags för en satsning på att byta energisystem i flerbostadshus. Miljonprogramsområdena ska renoveras de närmaste åren och kan bli betydligt mer energieffektiva med rätt investeringar.

Anders Borg ska däremot ha beröm för en sak - han vågar höja skatten på bensin och diesel. Det är starkt gjort efter att regeringspartierna har varit sådana aggressiva motståndare mot det tidigare. Min misstanke är dock att Anders Borg hela tiden tyckt att det är rimligt att höja drivmedelsskatterna som en del i att finansiera inkomstskattesänkningar. För alla som genom åren hört av sig med klagomål till mig om de höga bensinpriserna måste det vara förvirrande att se att nuvarande regeringen höjer skatten mer. Vi höjde med 25 öre, de höjer med 29 öre, om jag fattat rätt.

Mycket minus och lite plus är slutbetyget från min sida. Det kunde ha varit värre. Om inte klimatdebatten tagit sådan fart hade vi sannolikt inte ens sett dessa satsningar. Då hade miljöområdet skurits hårt, obemärkt och utan att någon journalist ens ställt en enda kritisk fråga.


Om författaren

Författare:
Maria Wetterstrand

Om artikeln

Publicerad: 03 okt 2007 13:27

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: