sourze.se

Politikerna är SL:s största fiende

Det är dags att ställa nya frågor kring vad SL levererar, vilka olika grupper av resenärer som finns och prissättningen för SL:s produkter. Och det utan politikerna inblandning.

Kanske finns det noggranna prissättningsundersökningar gjorda för att komma fram till den nya prissättning som gäller för att åka kollektivt i Stockholms län. Men om det nu skulle finnas så undrar jag som utomstående hur resultaten av dessa undersökningar kan skilja sig så mycket åt beroende på vilka som sitter med majoritet i landstinget. Nej, sannolikt är prissättningen godtycklig och baserat på en massa tyckande från landstingspolitikerna. Detta tyckande hindrar SL från att bli kundtillvänt. Istället är det politikertillvänt, vilket resulterat i ett misskött SL och missnöjda resenärer.

Och tills landstingspolitikerna kan visa upp en undersökning från SL som visar hur intäkterna respektive resultatet maximeras, så är det fritt fram för fler tyckare varför jag känner mig manad att ställa några frågor kring SL:s prisstruktur.

1 Varför skall pensionärer betala halv taxa?
Naturligtvis tar pensionärer inte upp mindre plats än övriga resenärer och de blir inte heller plötsligt hälften så rika när de pensioneras. Det finns heller ingen anledning att via SL subventionera individers ekonomiska situation. Om en kommun vill ge sina pensionerade medborgare som har det ekonomiskt kärvt möjligheten att resa, så skall naturligtvis kommunen betala för detta genom att ge ekonomiskt stöd till dessa. Däremot finns det inget som hindrar SL att tänka annorlunda och t.ex. låta två pensionärer resa tillsammans på en fullbetalandes biljett under icke rusningstid.

2 Varför sätts inte priserna i relation till alternativkostnaden?
För en vuxen kostar det 108 kronor för att resa tur och retur in till stan en lördag vilket är detsamma som att köra 10 mil med bil. Tänk då när en familj skall resa in till staden en helg. Förutom att bekvämligheten att en helgdag resa med bil slår dagens kollektivtrafik, så är det ekonomiskt vansinne att betala 216-324 kronor för familjens tripp in till staden, jämfört med 40 kronor för att köra bil. Naturligtvis tar familjen bilen istället vilket innebär att inga intäkter kommer SL till del samtidigt som miljöeffekterna blir dåliga för regionen.

3 Varför är det inte gratis att åka kollektivt under helger?
Kollektivtrafiken är hårt belastad under vissa toppar under vardagarna. Det är för dessa toppar som SL dimensionerat sin personal- och vagnspark, även om man som resenär inte alltid kan tro det med tanke på hur trångt det ofta är. Men under kvällar och helger är det inte samma belastning och tvärtom ofta gott om sittplatser. Och eftersom kostnaden för att låta dessa platser fyllas är obefintlig och låta tåg och bussar köras mer fyllda, så kan priset även sättas till noll. Det är troligen så att det skulle innebära ett positivt resultat för SL om man samtidigt lät kontrollanterna vara lediga på helgerna.

4 Varför skall ungdomar betala för skolresor?
Skolungdomarna t.o.m. gymnasiet reser under rusningstid för att ta sig till och från skolan. Kostnaden för detta betalas till övervägande del av kommunen, vilket då är ur samma penningpåse som landstinget även om naturligtvis politiker i de olika organen skriker högt i skyn när jag skriver detta. Det finns två sätt att se på skolungdomarna. För det första att se dem som kostnadsdrivande eftersom de tar upp utrymme under samma tidsperioder som de som reser till och från arbetet. Det andra är att se dem som blivande betalande när de blir vuxna och skall börja resa till och från arbetet. Det sistnämnda skulle innebära att låta alla skolungdomar resa gratis, men det hindrar inte att SL skulle kunna upprätta en särskild vagn för dessa gratisåkare i varje tåg och neka skolungdomar tillträde i andra vagnar under rusningstid för att ge se betalande resenärerna bättre åkkomfort. Och om man väljer att ta betalt så skall det naturligtvis vara som för vuxna och från föräldrarna eller ungdomarna själva eftersom de valt att bo och studera så att resor är nödvändigt.

De som SL kan ta rejält betalt av är de som reser till och från arbetet. Det är dessa resenärer som har behov av ett kundtillvänt SL vad gäller punktlighet, snabbhet och bekvämlighet. Här finns även möjlighet till nya idéer kring prissättning och vad SL levererar, förutsatt man gör professionella undersökningar och får fria händer av sin styrelse.

Det är alltså den politiska gruppen i landstinget och SL:s styrelse som hindrar SL från att drivas professionellt och med resenärerna i fokus. Det gamla tänket med zoner och rabatter för två grupper i samhället är förlegad. Och för att skapa en kollektivtrafik med maximerat resultat och nöjda grupper av resenärer behöver SL:s ledning befrias från det politiska oket och kunna börja arbeta långsiktigt. Det är långt från dagens tyckande av politiker kring prissättning av SL:s produkter.


Om författaren

Författare:
Mikael Flovén

Om artikeln

Publicerad: 18 maj 2007 15:50

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: